Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-16, 06:56
  #13
Medlem
nittontrettons avatar
Dator äger jag inte längre sen 2010 ungefär . 2 år sedan jag raderade mitt Facebook konto

Tv och elektricitet lever jag utan ca 2 månader per år.

Mobilen använder jag mig av men jag ska avsluta mitt abonnemang och skaffa kontant kort.
Citera
2018-08-17, 13:29
  #14
Medlem
Knaviuss avatar
Mycket har med vardagen att göra tror jag. Man kommer hem trött efter jobbet och det finns inte så mycket annat att göra än att sätta sig vid datorn eller TV:n. Folk lever stressade liv så att SMS:a är mycket användbart, man har inte tid eller ork att bara gå över till en vän. Allt måste planeras idag. Skola och arbete kräver Smarttelefoner, plattor och datorer till arbeten, e-post osv.

Det är nog mycket enklare att göra om man inte lever i löneslaveriet. När man t.ex. är på semester använder man ju inte elektronik särskilt mycket.
Citera
2018-08-18, 01:40
  #15
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Dator äger jag inte längre sen 2010 ungefär . 2 år sedan jag raderade mitt Facebook konto

Tv och elektricitet lever jag utan ca 2 månader per år.

Mobilen använder jag mig av men jag ska avsluta mitt abonnemang och skaffa kontant kort.
Bra början med kontantkort och ge aldrig ut numret mer än nära vänner så slipper du stressen att myndigheter/jobb osv kan nå och spåra dig dygnet runt. Kräver ens jobb man ska ha mobil anser jag de ska bekosta en fin model med fria samtal/surf som kompensation man behöver släpa på skiten på sin fritid, annars kräver man tillägg 5000 kr/månaden för jour.

Släng ut tv:n så tjänar du direkt där några tusen per år, umgås mer med vänner istället eller börja med någon hobby du tycker verkar intressant, eller bara gå ut i naturen och koppla av och gör upp eld och grilla korv.
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Mycket har med vardagen att göra tror jag. Man kommer hem trött efter jobbet och det finns inte så mycket annat att göra än att sätta sig vid datorn eller TV:n. Folk lever stressade liv så att SMS:a är mycket användbart, man har inte tid eller ork att bara gå över till en vän. Allt måste planeras idag. Skola och arbete kräver Smarttelefoner, plattor och datorer till arbeten, e-post osv.

Det är nog mycket enklare att göra om man inte lever i löneslaveriet. När man t.ex. är på semester använder man ju inte elektronik särskilt mycket.
Tror de mer är vi har vant oss så mycket vi det därför tror vi det måste vara så. Men de är helt fel man klarar sig bara planera mer förutsägande på 80-talet hade ingen iphones vi kunde ha ett modernt samhälle ändå.

Klart du kan gå hem till dina vänner ändå vem blir sur en polare dyker upp? Enda risken är personen inte är hemma men då fick du en promenad och motion ändå, inte negativt att röra på sig. Vi måste inte planera allt i minsta detalj med mobiler man kan vara spontan och flexibel!
__________________
Senast redigerad av ProtonSwitzer 2018-08-18 kl. 01:42.
Citera
2018-08-18, 17:07
  #16
Medlem
Knaviuss avatar
Ja, vi har vant oss vid det digitala och det har även arbetsgivare, skolor, företag, vänner, familj och myndigheter gjort. Det krävs en del för att leva analogt, det är verkligen inte "bara att".

Har du en sysselsättning som inte kräver någon form av denna elektronik och klarar av att hålla ihop det socialt så kör på. Dock förstår jag inte varför din livskvalitet skulle bli sämre av att äga en dator.
Citera
2018-08-20, 00:33
  #17
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Ja, vi har vant oss vid det digitala och det har även arbetsgivare, skolor, företag, vänner, familj och myndigheter gjort. Det krävs en del för att leva analogt, det är verkligen inte "bara att".

Har du en sysselsättning som inte kräver någon form av denna elektronik och klarar av att hålla ihop det socialt så kör på. Dock förstår jag inte varför din livskvalitet skulle bli sämre av att äga en dator.
Nej precis det är inte "bara att" kasta ut data- och mobilskiten. Det är en konst i sig att leva analogt, en egen livsstil. Det är heller inte "bara att" sluta med andra beroenden och kasta ut heroinet utan en process som gradvis måste trappas ner under lång tid pga abstinensen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback