Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 18:45
  #1
Medlem
Hallå! Som det kommer märkas av frågorna så har jag noll erfarenhet av universitet/högskola. Jag har blivit antagen till dataingenjörsprogrammet i Karlstad men har samtidigt gått och knäckt knät. Enl läkarna så är det kryckor i minst 4-6 månader som gäller. Eftersom jag kommer behöva busspendla 1,5 timme så vill jag helt enkelt åka in så få gånger som möjligt till skolan under tiden jag har kryckorna.
Hur skulle ni gjort för att plugga på hemifrån så mycket som möjligt samt om det finns någon som gått programmet och har ett hum om hur enkelt jag kommer komma undan?
Citera
2018-08-14, 19:06
  #2
Medlem
GunnarSparrs avatar
I början läser du nog bara matematik och kanske någon programmering så du kan nog klara de mesta på distans om ni inte har obligatoriska labbar som kräver fysisk närvaro men då får du väl pallra dig dit?
Citera
2018-08-14, 19:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
I början läser du nog bara matematik och kanske någon programmering så du kan nog klara de mesta på distans om ni inte har obligatoriska labbar som kräver fysisk närvaro men då får du väl pallra dig dit?

Jag kommer kunna pallra mig dit när det är obligatoriskt. Stämmer, första 3 mån är matte och C programmering där jag redan kan en del. Är nyfiken på om det finns en plattform för vad de gått igenom på föreläsningar eller vad man har för uppgifter. Eller om man behöver ha en spion i klassen som säger vad som kommer.
Citera
2018-08-14, 19:50
  #4
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotgod
Jag kommer kunna pallra mig dit när det är obligatoriskt. Stämmer, första 3 mån är matte och C programmering där jag redan kan en del. Är nyfiken på om det finns en plattform för vad de gått igenom på föreläsningar eller vad man har för uppgifter. Eller om man behöver ha en spion i klassen som säger vad som kommer.
De inledande kurserna klarar du dig med böckerna, vem tar ens anteckningar nu för tiden med youtube? Allting du hittar på nätet kommer vara högra klass än vad som undervisas på Karlstad högskola ändå.
Citera
2018-08-14, 20:25
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är Dataingenjör grundutbildning. Jag antar att du redan kan en del om datorer. Om så är det mest repetition om sådant du redan vet sedan länge. Om man kan bara lite om datorer och Internet så blir det liksom inte svårt om ens det förrän kanske tredje året. Annars är det mest att du får fungera som extralärare. Det är utbildningar anpassade för folk som kan noll från start. Så om du redan kan missar du inte mycket. Men du måste ju vara med på dessa obligatoriska moment.
Citera
2018-08-14, 21:00
  #6
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotgod
Jag kommer kunna pallra mig dit när det är obligatoriskt. Stämmer, första 3 mån är matte och C programmering där jag redan kan en del.

Jag har erfarenhet av att lära upp studenter på universitetet, och ärligt talat så är det snarare så att de flesta tror att de kan en del. De som tror det är oftast de som är mest hopplösa och vägrar ta in ny information. Det finns en hög risk att du inte kommer klara av dina studier om du inte tar det på allvar, men visst, gör du det så kan du absolut klara dig hemifrån, det är inte mycket ni måste lära er trots att alla studenter tjatar om att de har så mycket att göra.

Tror så här, ta allt på allvar, se till att vara där så mycket du bara fysiskt orkar, för det är värt det. Se till att jobba upp en bra studiedisciplin.
Citera
2018-08-15, 14:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag har erfarenhet av att lära upp studenter på universitetet, och ärligt talat så är det snarare så att de flesta tror att de kan en del. De som tror det är oftast de som är mest hopplösa och vägrar ta in ny information. Det finns en hög risk att du inte kommer klara av dina studier om du inte tar det på allvar, men visst, gör du det så kan du absolut klara dig hemifrån, det är inte mycket ni måste lära er trots att alla studenter tjatar om att de har så mycket att göra.

Tror så här, ta allt på allvar, se till att vara där så mycket du bara fysiskt orkar, för det är värt det. Se till att jobba upp en bra studiedisciplin.

Tack för rakt och ärligt svar. Min uppskattning är att jag har disciplinen som krävs. Läste in på egen hand och gjorde prövningar på Matte 2 och 3c samt fysik 1 och 2 på tre mån för att bli behörig. Det jag mer är nyfiken på är alltså om jag på en icke distanskurs kommer ha tillräckligt bra med digitalt stöd för att veta vad jag ska plugga och när det ska vara klart.
Citera
2018-08-15, 14:34
  #8
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotgod
Tack för rakt och ärligt svar. Min uppskattning är att jag har disciplinen som krävs. Läste in på egen hand och gjorde prövningar på Matte 2 och 3c samt fysik 1 och 2 på tre mån för att bli behörig. Det jag mer är nyfiken på är alltså om jag på en icke distanskurs kommer ha tillräckligt bra med digitalt stöd för att veta vad jag ska plugga och när det ska vara klart.

Ingen aning om hur det är på ditt lärosäte, men i Uppsala så kan det mesta göras på distans. Det enda som kräver att man är där är ju examinerande moment, ofta så måste du demonstrera och förklara dina lösningar på uppgifter/labbar, seminarium, presentationer, osv. Labbar i vissa ämnen kan ju också kräva närvaro, men gäller det programmering så kan du förmodligen ssh:a till lärosätets servrar, alternativt se till att allting fungerar som det ska på din egen maskin.

Men kan väl återigen lyfta varningens finger, jag själv var inte så närvarande i mina studier, och det fick jag slita häcken av mig senare i utbildningen för att ta igen eftersom det resulterade i att jag missbedömde svårighetsgraden, mycket för att man klarade sig ganska lätt i början. Skulle tro att de flesta inte klarar av att plugga som jag gjorde då.
Citera
2018-09-01, 12:43
  #9
Medlem
Tänkte komma med en uppdatering 1v in i utbildningen för er i framtiden som har samma fråga och hittar denna tråd.
Jag tog beslutet att kämpa mig iväg varje dag ändå och är glad att jag gjorde det. De två kurserna i början är programmering och matematik för ingenjörer. Programmeringen hade jag i mitt fall kunna köra helt hemifrån, spanat framåt i materialet och kommer nog börja vara hemma de dagarna istället tills det närmar sig slutet. Matematiken kommer jag behöva vara med på föreläsningarna för, dels för att det förekommer gruppuppgifter där du måste bilda din egen grupp vilket blir svårt på distans. Dels för att det inte alls liknar gymnasiematte, ingen pedagogisk bok som håller dig i handen. Du går på en föreläsning på morgonen sen dumpar de dig med ett gäng uppgifter för den dagen, uppgifterna tar 3-5 tim i grupp med lite skitsnack och lunch emellan. Jag hade redan en vecka in inte klarat uppgifterna utan föreläsningarna. Det finns såklart genomgångar på youtube som jag hade kunnat kolla men då hade jag också behövt spendera tid på att lista ut vilken genomgång jag behöver till dagens uppgifter.
Kan ändå tillägga för nyfikna att alla uppgifter, datum osv för bägge kurserna finns på en online plattform så hade i teorin kunnat köra på distans.
Citera
2018-09-01, 13:42
  #10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotgod
Hallå! Som det kommer märkas av frågorna så har jag noll erfarenhet av universitet/högskola. Jag har blivit antagen till dataingenjörsprogrammet i Karlstad men har samtidigt gått och knäckt knät. Enl läkarna så är det kryckor i minst 4-6 månader som gäller. Eftersom jag kommer behöva busspendla 1,5 timme så vill jag helt enkelt åka in så få gånger som möjligt till skolan under tiden jag har kryckorna.
Hur skulle ni gjort för att plugga på hemifrån så mycket som möjligt samt om det finns någon som gått programmet och har ett hum om hur enkelt jag kommer komma undan?

Ingenjörslinjer tenderar att kräva viss närvaro, så du kanske bör ta en titt på en rent datavetenskaplig utbildning, t.ex. en fil.kand. i datavetenskap. Ev. kan sådant finnas på distans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback