Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-14, 18:24
  #1
Medlem
Köpte min Viarelli Vincero över nätet och närmsta auktoriserade verkstad ligger ca 7 mil bort från där jag bor. Känns lite drygt att behöva "släpa" moppen ända dit när det finns andra verkstäder på närmare håll (i stan 2,5 mil bort där jag också jobbar) som är vana att serva mopeder av andra märken.

Servar jag här i stan kan jag alltså ta moppen in till jobbet på morgonen, ställa den vid verkstaden och sedan ta bussen en liten tur till jobbet. Lika lätt blir det att hämta mopeden efter jobbets slut och sedan köra den hem. Ska jag serva moppen hos den auktoriserade verkstaden så får jag hyra släp ett par gånger eller i alla fall under ett dygn för att kunna frakta den till servicestället och hem igen.

Känns som det ska mycket till för att motorn typ ska rasa ihop under den tvååriga garantitiden om man servar moppen som man ska (om än inte hos en auktoriserad verkstad)..eller hur?!

Det som i och för sig skulle kunna få den att rasa ihop är om jag fortsätter att köra med den på den olja som fanns i vid leverans. Har hört att den oljan inte ska vara den bästa, men nu läste jag precis följande på motorswedens hemsida (under avdelningen för garantier): jag citerar "Motoroljan ska bytas innan fordonet tas i bruk första gången. Oljan som är i motorn vid leverans är en transportolja. Motorn ska köras in på låga varvtal under ca 5 timmar i intervaller av 20 min. Efter halva inkörningstiden ska motoroljan bytas. Efter 5 timmars inkörning ska motoroljan åter bytas." slutcitat

Det står att oljan som finns i vid leverans endast är en TRANSPORTOLJA och ska bytas innan man börjar köra med moppen första gången. Men va f-n..borde man inte få den upplysningen av motorsweden på ett tydligare sätt än att man själv måste in och läsa det "finstilta" på deras hemsida?! Det är ju en sådan viktig grej att de väl kunde ha lagt med ett litet informationsblad om detta som man direkt fick ta del av när man packar upp mopeden ur kartongen?!!

Jag har alltså kört 22 mil på en transportolja som inte är avsedd att köras på. Hur orolig ska man vara om man fortsätter att köra på transportoljan några mil till innan det är dags för 30-milaservicen?

Service är för övrigt bokad om en vecka här i stan, hos den icke auktoriserade verkstaden. Dock har jag ännu inte bestämt om servicen verkligen ska göras där, men tid är bokad tillsvidare i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2018-08-14 kl. 18:31.
Citera
2018-08-14, 18:34
  #2
Medlem
dricksprits avatar
Men sluta nu. Inte fan stämmer något av det där. Anledningen till att man byter olja tidigt under en inkörning är att det kan lossna små fragment av metal. Dessa får man ut och samtidigt byts filtret av samma anledning. Men transportolja är och förblir rent skitsnack. Vilken tillverkare av någon motor skulle våga chansa på det tror du?

Som att köpa nytt hus som vore målat med vattenfärg för du ska ju ändå måla om.
Alla tillverkare vill att den första kunden ska vara 100% nöjd.
Citera
2018-08-14, 18:34
  #3
Medlem
dricksprits avatar
För övrigt, byt olja och filter själv. Läs igenom manual efter vad tillverkaren säger ska göras och gör det. Kul och lärorikt.
Citera
2018-08-14, 18:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dricksprit
Men sluta nu. Inte fan stämmer något av det där. Anledningen till att man byter olja tidigt under en inkörning är att det kan lossna små fragment av metal. Dessa får man ut och samtidigt byts filtret av samma anledning. Men transportolja är och förblir rent skitsnack. Vilken tillverkare av någon motor skulle våga chansa på det tror du?

Som att köpa nytt hus som vore målat med vattenfärg för du ska ju ändå måla om.
Alla tillverkare vill att den första kunden ska vara 100% nöjd.

Jag läste bara vad som stod under garantier på motorswedens hemsida. Läs själv under punkt 1.3 här: https://motorsweden.se/garantivillko...r-motorgaranti
Citera
2018-08-14, 18:41
  #5
Medlem
dricksprits avatar
Ja, förstår det. Men finns ingen sån olja, ingen tillverkare skulle våga använda den. Köpte en ny maskin till jobbet, efter 8 timmar skulle den bytas, bytte efter 13 just av anledningen jag gav här ovan.
Citera
2018-08-14, 18:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dricksprit
Ja, förstår det. Men finns ingen sån olja, ingen tillverkare skulle våga använda den. Köpte en ny maskin till jobbet, efter 8 timmar skulle den bytas, bytte efter 13 just av anledningen jag gav här ovan.

Ok, men då kan jag alltså lugnt köra med moppen några mil till på den oljan som är i och sedan får dem byta olja vid 30-milaservicen i nästa vecka?! Jag orkar inte hålla på att kludda med olja och skit själv just nu när det är så tätt inpå servicen.

Sedan struntar jag i att serva moppen hos en auktoriserad verkstad, utan gör nog lätt för mig och servar den här i stan istället. Allt tjosan hejsan om att byta olja titt som tätt skippar jag, men ser till att framöver serva moppen enligt serviceboken åtminstone. Görs bara det blir det nog bra tror jag! 🙂 Skulle motorn totalstrejka så får jag väl ta den kostnaden helt själv då..alternativt köpa en ny moppe. Det är ju ändå bara pengar det handlar om!
Citera
2018-08-14, 18:57
  #7
Medlem
dricksprits avatar
Följ du serviceschemat du fått med så garanterar jag att iallafall motorn håller. Ja, du kan köra ett tag till innan du byter, tillverkaren är givetvis medveten om detta så den tog med lite marginal.

Grattis och lycka till. Kör försiktigt och använd både blinkers och hjärna.
Citera
2018-08-14, 19:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dricksprit
Följ du serviceschemat du fått med så garanterar jag att iallafall motorn håller. Ja, du kan köra ett tag till innan du byter, tillverkaren är givetvis medveten om detta så den tog med lite marginal.

Grattis och lycka till. Kör försiktigt och använd både blinkers och hjärna.

Tack så mycket! 👍🙂

Nu har jag faktiskt ändå varit ute och bytt olja på moppen. Första gången någonsin själv utan instruktion, men jag tror det blev lyckat i alla fall. Köpte en MC olja 10W-40 för 4-taktare i förra veckan, så den hade jag. Det enda kruxet var att min tratts munstycke var lite för stor för påfyllningshålet så det blev lite mer spill och kladd än vad det annars hade blivit. Filtret satte jag förhoppningsvis tillbaka på rätt håll (med packningen upp och filtret nerstoppat i fjädern liksom)?! Det hållet kändes mest logiskt. Såg inte hur filtret satt från början nämligen eftersom det trillade ut när jag tog bort fjädern..
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2018-08-14 kl. 19:45.
Citera
2018-08-14, 21:00
  #9
Medlem
Körde ca 1,5 mil med moppen ikväll efter det egna oljebytet, och motorn har inte rasat ihop ännu eller ens betett sig konstigt på något sätt.. 🙂 Det var nyttigt att byta olja själv, för nu vet jag att det inte är några konstigheter. Även filtret är ju lätt att byta ut själv inser jag nu...
Citera
2018-08-16, 22:11
  #10
Medlem
Enda anledningen till att låta en aukt firma utföra servicen är för att det kan bli strul om du skulle behöva åberopa garantin på hojjen (vilket såklar förutsätter att den är ny nog att ha garanti).
I övrigt finns ingen som helst anledning att serva på verkstad!
Citera
2018-08-17, 18:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elp
Enda anledningen till att låta en aukt firma utföra servicen är för att det kan bli strul om du skulle behöva åberopa garantin på hojjen (vilket såklar förutsätter att den är ny nog att ha garanti).
I övrigt finns ingen som helst anledning att serva på verkstad!
Där har du faktiskt rätt. Och fel.
Laddar man hem ett enkelt serviceprotokoll från nätet så kan man lugnt serva själv, med giltiga garantier oavsett hur illa leverantören tycker om det.
Men givetvis kan de käfta. Dock har de fel i det fallet.
Citera
2018-08-18, 11:00
  #12
Medlem
Din garanti är rökt, det är inte bara vev kolv utan oxå ventiler som bör justeras
på din fyrtaktare sen har du transmition mm,
Om inte garantiservice är gjord på rätt ställe så är du rökt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback