Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 16:57
  #1
Medlem
Sonofdevilss avatar
Om jag har rökt cannabis när jag varit borta på semester i något land såsom nederländerna eller så och sen kommer hem till sverige och får åka in på piss när jag har kvar cannabis i kroppen (alltså inte att jag är hög utan bara att det syns på pissprov) och pissar positivt? Vad säger lagen om det?

Jag har inte haft med droger att göra eller rökt i sverige, men jag pissar positivt blir det olagligt då eller hur blir det?
Citera
2018-08-14, 17:03
  #2
Medlem
Om det är tillåtet att bruka cannabis i Nederländerna så kan du inte straffas för det i Sverige. Det måste vara straffbart i båda länderna. Det finns vissa undantag, men det gäller betydligt grövre brott.
Citera
2018-08-14, 17:07
  #3
Medlem
Krusensnorres avatar
Det är ej straffbart, sålänge du kan bevisa att du rökte i det landet.
Citera
2018-08-14, 17:46
  #4
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonofdevils
Om jag har rökt cannabis när jag varit borta på semester i något land såsom nederländerna eller så och sen kommer hem till sverige och får åka in på piss när jag har kvar cannabis i kroppen (alltså inte att jag är hög utan bara att det syns på pissprov) och pissar positivt? Vad säger lagen om det?

Jag har inte haft med droger att göra eller rökt i sverige, men jag pissar positivt blir det olagligt då eller hur blir det?
Du får kanske spara bevis på att du varit i Nederländerna.
Citera
2018-08-14, 17:58
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Ska som sagt inte vara något att bekymra sig över.

Citat:
Hej!Jag har alltid undrat om man röker Cannabis i t.ex Amsterdam eller annan plats där det är tillåtet och sen kommer tillbaka till Sverige. Kan man bli dömd eller liknande om man bara har det i blodet? Annan fråga är vad straffet är för någon som brukat cannabis i Sverige och bara har det i blodet? Är det någon skillnad?
SVAR

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

I svensk straffrätt är det brottsligt att bruka narkotika (vilken cannabis klassas som), men inte att vara påverkad av det, 1 § 6 p Narkotikastrafflagen. Om du begår en brottslig gärning i ett land där gärningen betraktas som laglig kan du inte dömas till ansvar enligt svensk lag, se 2 kap. 2 § andra stycket Brottsbalken. Det krävs alltså att gärningen ska vara kriminaliserad inte bara i Sverige utan även i det land där den begås (Holland i ditt fall) för att svensk domstol ska vara behörig att döma dig till olovligt brukande av narkotika.

Har du intagit cannabis i kroppen i Holland och har det kvar i blodet i Sverige kan du inte dömas till ansvar.
https://lawline.se/answers/far-jag-v...kt-i-amsterdam

Edit: Detta är vad lagen säger alltså du kan inte dömas för det. Men finns ju företag som begär drogtester också och då kan det ju bli en annan femma vad de gör sett till ditt arbete.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2018-08-14 kl. 18:02.
Citera
2018-08-14, 20:41
  #6
Moderator
blomvattnares avatar
Tillägg i rubrik: "rökt cannabis utomlands".



Aktuella brott och kriminalfall --> Juridik
/Moderator
Citera
2018-08-15, 12:13
  #7
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Det är ej straffbart, sålänge du kan bevisa att du rökte i det landet.
Måste väl ändå vara åklagarsidan som skall bevisa att du rökt i Sverige eller annat land där det är olagligt? Finns väl inga brott i en rättsstat där det är det anklagade som skall bevisa sin oskuld? Däremot underlättar det naturligtvis om du kan visa att du varit i Nederländerna genom t ex biljetter eller kvitton.
Citera
2018-08-15, 13:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Måste väl ändå vara åklagarsidan som skall bevisa att du rökt i Sverige eller annat land där det är olagligt? Finns väl inga brott i en rättsstat där det är det anklagade som skall bevisa sin oskuld? Däremot underlättar det naturligtvis om du kan visa att du varit i Nederländerna genom t ex biljetter eller kvitton.

Nja, åklagaren har bevisbördan men det innebär att bevisa något bortom rimligt tvivel inte till 100%.

Därför säger man ofta att åtalade kan ha en "förklaringsbörda".
Dvs det finns starka indicier för att den åtalade är skyldig och om ingen rimlig förklaring till dessa kan ges kommer domstolen troligen utgå från att personen är skyldig.

Bara för att man säger att man rökt på i NL så är inte det i sig nog för friande dom.
Det måste till mer.
En väldigt låg halt i blod/urin t.ex stöder att brukandet kan ha skett längre bak i tiden.
Biljetter eller kontohistorik kan visa att man varit där strax innan.

Är omständigheterna som sådan att du har en hyfsad hög halt i blod/urin och en polis som vittnar att du såg påverkad ut och det var därför du blev plockad för prov så räcker det långt i en domstol.
Då räcker det troligen inte att bara säga att man rökt i NL om man inte kan styrka det på något vis.

Skall tilläggas att chansen att man blir inplockad för provtagning om man inte är påverkad eller känd av polisen som en brukare är extremt låg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback