Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 16:51
  #1
Medlem
kool-g-raps avatar
Jag är webbutvecklare som driver eget och tar en del jobb till bekanta och vänner svart.

Jag har lagt ner enorm tid att skapa en grafisk profil och hemsida till ett krog/restaurang som kunden sen inte ville betala för. (araber såklart)
Men jag vill fortfarande ha webbplatsen och loggan som referens att visa andra framtida kunder. Vi säger att företaget heter Mohammeds kök och bar.

Gör jag något olagligt eller varumärkesintrång om jag ändå lägger upp webbplatsen och bara kallar det "Mohammeds Bar" istället för "Mohammeds kök och bar" och registrerar mohammedsbar.se?

Bolaget finns som heter "Mohammeds kök och bar" men det är inte ett registrerat varumärke hos PRV där man registrerar sitt varumärke för ensamrätt. Så jag borde alltså inte göra något olagligt utan bara lite omoraliskt kanske?
Citera
2018-08-16, 22:20
  #2
Medlem
Sardinbruss avatar
Om du inte har överlåtit någon del av arbetet på grund av att kunden inte ville ha det så är egendomen din att disponera fritt. Förmodar att det är en generisk sida du vill lägga upp som referensmaterial med information som inte tangerar affärshemligheter eller annat.

Varumärken måste registreras, om de inte har vunnit hävd genom att över tid och allmän exponering ha inarbetats - då kan de vara skyddade även utan registrering. Så är knappast fallet här.

För att slippa tjafs så ändrar du namnet, precis som du sade, så att "kunden" inte känner sig utsatt om denne råkar på din hemsida. Blir det ändå tjafs så hänvisar du till att det ju aldrig blev en affär, vilket innebär att det inte föreligger några skyldigheter från din sida. Vill kunden ha ensamrätt till materialet får denne betala för ditt arbete.
__________________
Senast redigerad av Sardinbrus 2018-08-16 kl. 22:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback