Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 10:52
  #1
Medlem
HeligaKors avatar
Europas länder är väldigt olika. Till exempel att Tyskland och Grekland skall ha samma valuta och samma ekonomiska politik är dålig idé ända till Grekland kommit upp i närheten av Tysklands BNP per capita.

Jag frågar mig därför om det vore en bra att istället för ett EU ha tre, ett i nordväst, ett i öst och ett i syd. Alla tre skulle ha sin egen euro, där sydeuron skulle bliriktigt billig och östeuron något billigare än västeuron. Med en billigare valuta skulle Sydeuropa förmodligen kunna utvecklas, även de lån man tagit blir dyrare att betala tillbaka, men bättre det ingen utveckling. Den fria rörligheten skulle endast gälla inom respektive EU.

Europa är "på dekis" och är inte längre det utvecklingslokomotiv som kontinenten en gång var. För att Europa inte skall bli ett Disneyland med några gamla slott som turisterna från Asien och Amerika tycker det är kul att titta på måste något göras. Det nuvarande EU är fullt med byråkrati och systemfel, en delning kan vara ett steg i rätt riktning.
Citera
2018-08-14, 13:45
  #2
Medlem
TradingPlacess avatar
EU bör vara en en enda nation. Exkluderat Turkiet. EU enligt min mening sträcker sig från Skandinavien ner till Grekland (Med nöd och näppe) Kan även acceptera Ungern. Estland Lettland och Litauen. Turkiet ska och bör tillhöra de muslimska staterna. Inget emot muslimer som folkslag men passar enligt min mening inte in i projekt EU! Stenåldern ska inte bombas tillbaka men däremot ska hjälp på plats främjas till 90%. That's it! Brexit kommer enligt min mening att vara helt rätt på sikt. Rasismen passar heller inte in projekt EU!

Faktiskt så förstår man SD:s valpropaganda. Kan dock inte hålla med om det Svenska folket kring 20% av rösterna. Men sak frågan är självklar! Dom stora partierna bör akta sig för att nonchalera SD. Snart kanske det är 40% som röstar på SD!? Sverige har enligt min mening råd med 4000-10000 flyktingar om året. Netto! Varken mer eller mindre.

Swexit frågan kanske kommer igång efter valet? Beroende på Brexit utgången? Låt oss hoppas och bedja! Gud varde med Swexit!
Citera
2018-08-14, 14:32
  #3
Medlem
HeligaKors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TradingPlaces
EU bör vara en en enda nation. Exkluderat Turkiet. EU enligt min mening sträcker sig från Skandinavien ner till Grekland (Med nöd och näppe) Kan även acceptera Ungern. Estland Lettland och Litauen. Turkiet ska och bör tillhöra de muslimska staterna. Inget emot muslimer som folkslag men passar enligt min mening inte in i projekt EU! Stenåldern ska inte bombas tillbaka men däremot ska hjälp på plats främjas till 90%. That's it! Brexit kommer enligt min mening att vara helt rätt på sikt. Rasismen passar heller inte in projekt EU!

Faktiskt så förstår man SD:s valpropaganda. Kan dock inte hålla med om det Svenska folket kring 20% av rösterna. Men sak frågan är självklar! Dom stora partierna bör akta sig för att nonchalera SD. Snart kanske det är 40% som röstar på SD!? Sverige har enligt min mening råd med 4000-10000 flyktingar om året. Netto! Varken mer eller mindre.

Swexit frågan kanske kommer igång efter valet? Beroende på Brexit utgången? Låt oss hoppas och bedja! Gud varde med Swexit!

Tycker det är lite tjatigt att SD skall dyka upp överallt. För att återvända till sakfrågan. I ett valutaområde brukar de lågpresterande områdena bli avfolkade och få svårt att utvecklas. Det som är bra med mitt förslag är att Europas olika regioner kan utvecklas på egna villkor.
Citera
2018-08-14, 15:12
  #4
Medlem
Knucklehugss avatar
EU bör skrotas omgående. Ett omöjligt och vansinnigt projekt. Har alltid varit och kommer alltid att förbli. England har just vaknat upp ur koman och insett vilken galenskap dom varit med och bidragit till.

USA har en president som har makt över 50 delstater. Kulturellt lika, samma språk och religion. EU å andra sidan har 28 länder och lika många språk om inte mångt många fler minoritetsspråk och stora kulturskillnader och olika religioner. Vi drar åt olika håll när vi naturligt har haft nationsgränser som tidigare har delat upp oss mot andra länder. Dessutom ligger makten hos andra länders beslutsfattare när det gäller svenska intressen, vansinnigt bara det.
Citera
2018-08-14, 16:44
  #5
Medlem
HeligaKors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
EU bör skrotas omgående. Ett omöjligt och vansinnigt projekt. Har alltid varit och kommer alltid att förbli. England har just vaknat upp ur koman och insett vilken galenskap dom varit med och bidragit till.

USA har en president som har makt över 50 delstater. Kulturellt lika, samma språk och religion. EU å andra sidan har 28 länder och lika många språk om inte mångt många fler minoritetsspråk och stora kulturskillnader och olika religioner. Vi drar åt olika håll när vi naturligt har haft nationsgränser som tidigare har delat upp oss mot andra länder. Dessutom ligger makten hos andra länders beslutsfattare när det gäller svenska intressen, vansinnigt bara det.

Kan väl i stort hålla med Knucklehugs, men en delning skulle kunna mildra effekterna av EU något. Dessutom tycker jag att vi behöver någon sort frihandelsområde (utan dagens byråkrati) i Europa, och då skulle min föreslagna indelning förmodligen vara bra.
Citera
2018-08-14, 19:52
  #6
Medlem
barkenarots avatar
Tänk EUs flagga: stjärnor i en ring. Vi arrangerar dem som en blomma i stället, med kronblad. Varje kronblad är som Visegradgruppen, UK, Benelux, Tyskland eller Nordiska Rådet, d v s innehåller sisådär 50m till 100m invånare. Dessa skulle kunna vara valutaområden, visumfria zoner och samarbeta polisiärt.
I fd EU som helhet skulle frihandel råda i den mån det råder idag. Det krävs ingen gemensam valuta för det.

För att uppnå det, eller din föreslagna splittring i tre, måste först EU upplösas. EUs medlemsstater avskaffade EG just för att ingen skulle kunna göra ctrl+Z och starta om från ett stadium då unionen var mindre korrupt.
Citera
2018-08-14, 20:01
  #7
Medlem
blobben!!!s avatar
Dagarna då Sydeuropa kunde leva på billig valuta är över sedan länge. Förr i dagarna var Italien bli en industriell makt att räkna med. På den tiden tog italienarna på sig en uppgift som idag tagits över av Kina. på 60-, 70-, 80-talet så var nästan varenda plastleksak eller skruvdragarkopia "made in Italy". Detta fungerade eftersom transportkostnaderna var mycket högre på den tiden vilket medförde att import från Långtbortistan inte lönade sig.

Idag skulle Italien få lägga sig på samma levnadstandard som en kines för att kunna få tillbaka sina industrier. Det kommer italienarna aldrig gå med på.

Devaluering passar endast för produkter som inte är beroende av större mängder kapital. För billiga kopior är det perfekt, men för dyra industriprodukter är det förödande.
Vem vill riskera att låsa upp kapital i att ta fram en dyr ny produkt när värdet av din investering kommer ätas upp av en dykande valuta? Risktagaren vill givetvis ha en stabil valuta.

Italien skulle sett ut som Turkiet om det inte var för Euron. Ett skitland med lån i utländsk valuta eftersom det inte finns tilltro till den egna.

Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
EU bör skrotas omgående. Ett omöjligt och vansinnigt projekt. Har alltid varit och kommer alltid att förbli. England har just vaknat upp ur koman och insett vilken galenskap dom varit med och bidragit till.

USA har en president som har makt över 50 delstater. Kulturellt lika, samma språk och religion. EU å andra sidan har 28 länder och lika många språk om inte mångt många fler minoritetsspråk och stora kulturskillnader och olika religioner. Vi drar åt olika håll när vi naturligt har haft nationsgränser som tidigare har delat upp oss mot andra länder. Dessutom ligger makten hos andra länders beslutsfattare när det gäller svenska intressen, vansinnigt bara det.
Pinsamt när vuxna människor inte kan skilja på England, Storbritannien och Förenade Konungariket (UK). Säkerligen skulle du inte blanda ihop Texas och USA.
Citera
2018-08-14, 22:51
  #8
Medlem
TradingPlacess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeligaKor
Tycker det är lite tjatigt att SD skall dyka upp överallt. För att återvända till sakfrågan. I ett valutaområde brukar de lågpresterande områdena bli avfolkade och få svårt att utvecklas. Det som är bra med mitt förslag är att Europas olika regioner kan utvecklas på egna villkor.


Är ingen som röstar på SD. Inte ännu. Realitet kanske hinner ikapp både mig och resten av Sverige? Låt oss hoppas att dom "Stora" partierna kan diskutera fram en lösning kring flykting politiken på ett vettigt sätt.

Migrationen kostar i runda slängar 40 miljarder och år. Samt integrationen som kostar ytterligare 24 miljarder. Sedan har vi det Svenska biståndet som ligger kring 36 miljarder och år. Borde kanske kostat hälften? Sverige har utgifter på knappt 1000 miljarder sek och år totalt. Visst 40 miljarder kanske inte låter mycket? Men varje miljard som kan gå till medborgarna oavsett hudfärg skadar väl aldrig?

Till frågan kring EU. Ska bli intressant att följa utvecklingen kring Brexit jaa!
__________________
Senast redigerad av TradingPlaces 2018-08-14 kl. 23:13.
Citera
2018-08-15, 02:50
  #9
Medlem
Knucklehugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Pinsamt när vuxna människor inte kan skilja på England, Storbritannien och Förenade Konungariket (UK). Säkerligen skulle du inte blanda ihop Texas och USA.


Jag vet skillnaden men använder det ord som man i dagligt tal använder i Storbritannien lika mycket som att det heter nederländerna och inte Holland. Vad har det med Topic att göra?
Citera
2018-08-15, 15:19
  #10
Medlem
Eller så skrotar vi EU helt.

Annars en rätt nykter ide.
Att nordvästeuropas länder ska ha samma valuta och ingå i samma "gemenskap" som Europas "u-länder" i syd, som tex grekland, italien och spanien och Europas "u-länder" i öst leder bara till att nordvästeuropas länder försvagas och degenereras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback