Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-14, 13:37
  #13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Jävligt onödigt inlägg. Personen kommer att dö i förtid, absolut är han inte skyldig mig att leva, men skulle försöka få alla runt mig att avstå självmord. Oavsett i vilken takt detta självmord skulle ske.
Jag är övertygad om att han inte är omedveten om sin vikt, men av någon anledning gör han inget åt den. Min fråga är om jag bör göra något, och i så fall vad.



Det är inte sjuka tankar jag har. Jag vet inte direkt om en person har en hälsosam livsstil, men såg du denna personen så skulle du nog hålla med mig om att det är skadligt. Märk att tråden inte handlar om "är denna personen hälsosam" utan jag VET att personen tar skada fysiskt, troligtvis också psykiskt, av sin vikt. Vad du tror att jag tycker om andra kan du hålla för dig själv.
Jag tror inte att han äter väldigt mycket, men däremot ohälsosamt. Väldigt mycket fet mat, bröd, osv.




Ta upp det själv och riskera skit av personen ifråga och flera andra? Prata med andra först?



Personen kommer troligtvis inte att be om hjälp. Har inte hänt tidigare och tror inte att han kommer att ändra sig.
Självklart skulle han få se ut som han ville om han inte tog skada av det, men jag försöker i den mån jag kan att se till att folk runt mig mår bra. Speciellt om det påverkar andra.



Är värt att försök som sista utväg, men jag tror att det kommer att bli svårt att ha en uppriktig konversation om detta. Vet att det finns mycket hjälp, men det gäller ju att vara mottaglig för det också.



Jävligt onödigt inlägg.
Jag tror ingenting om dig. Därav frågetecknen när du förkastar läkarens ord.
Resten av mitt inlägg handlade bara om en sak. Vilken får du fundera på eller fråga om du inte kommer på det själv.
Citera
2018-08-14, 14:11
  #14
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Hej,

Jag har en överviktig person i min närhet. Vi pratar inte om en mullig person här, utan en riktigt överviktig person, stor risk för hälsan.

Generellt så bryr jag mig inte mycket om hur andra lever, men om denna person skulle få försämrad hälsa skulle det påverka andra i min omgivning, något som jag helt enkelt vill undvika.

Problemet är helt enkelt hur jag ska hantera detta. Det är absolut ingen hemlighet att personen är överviktig, det ser man på långt håll. Trots detta låtsas alla i min närhet som att problemet inte existerar. Det är uppenbart att människan inte kommer göra något åt vikten själv, inget har hänt på flera år. Han har varit hos läkaren då han bl.a. har svimmat av en kortare promenad, säger till oss andra att läkaren inte vet vad det beror på. "Okej, konstigt...", svarar alla, "tjänstefel" tänker jag.

Så, hur tycker ni att jag ska göra? Konfrontera ang. vikten och riskera att bränna min relation till personen och flera andra? Göra som de andra och låtsas som att det regnar? Anmäla till Biggest Loser?

Tack på förhand!

/Ted

Hahahahahaha, är det någonsin en hemlighet att någon är överviktig? Dagens bästa.

På vilket sätt påverkar det dig att personen är överviktig?
Citera
2018-08-14, 14:56
  #15
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Jävligt onödigt inlägg. Personen kommer att dö i förtid, absolut är han inte skyldig mig att leva, men skulle försöka få alla runt mig att avstå självmord. Oavsett i vilken takt detta självmord skulle ske.
Jag är övertygad om att han inte är omedveten om sin vikt, men av någon anledning gör han inget åt den. Min fråga är om jag bör göra något, och i så fall vad.



Det är inte sjuka tankar jag har. Jag vet inte direkt om en person har en hälsosam livsstil, men såg du denna personen så skulle du nog hålla med mig om att det är skadligt. Märk att tråden inte handlar om "är denna personen hälsosam" utan jag VET att personen tar skada fysiskt, troligtvis också psykiskt, av sin vikt. Vad du tror att jag tycker om andra kan du hålla för dig själv.
Jag tror inte att han äter väldigt mycket, men däremot ohälsosamt. Väldigt mycket fet mat, bröd, osv.




Ta upp det själv och riskera skit av personen ifråga och flera andra? Prata med andra först?



Personen kommer troligtvis inte att be om hjälp. Har inte hänt tidigare och tror inte att han kommer att ändra sig.
Självklart skulle han få se ut som han ville om han inte tog skada av det, men jag försöker i den mån jag kan att se till att folk runt mig mår bra. Speciellt om det påverkar andra.



Är värt att försök som sista utväg, men jag tror att det kommer att bli svårt att ha en uppriktig konversation om detta. Vet att det finns mycket hjälp, men det gäller ju att vara mottaglig för det också.



Jävligt onödigt inlägg.

Inte så lätt men genom att du visar att du bryr dej och som jag skrev frågar om h*ns mående och frågar om du kan görs något så kanske du gör personen mottaglig.

Att någon går bort i förtid på grund av fetma är så oerhört sorgligt.

Det är ett långsamt självmord.
Citera
2018-08-14, 15:28
  #16
Medlem
Göm hans chipspåse och se om han får spel.
Får han spel är det nog dags för ett snack med honom om vikten.
Citera
2018-08-14, 16:37
  #17
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Hej,
Generellt så bryr jag mig inte mycket om hur andra lever, men om denna person skulle få försämrad hälsa skulle det påverka andra i min omgivning, något som jag helt enkelt vill undvika.
Det är svårt med parasiter som lever på andra.

Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Problemet är helt enkelt hur jag ska hantera detta. Det är absolut ingen hemlighet att personen är överviktig, det ser man på långt håll. Trots detta låtsas alla i min närhet som att problemet inte existerar. Det är uppenbart att människan inte kommer göra något åt vikten själv, inget har hänt på flera år. Han har varit hos läkaren då han bl.a. har svimmat av en kortare promenad, säger till oss andra att läkaren inte vet vad det beror på. "Okej, konstigt...", svarar alla, "tjänstefel" tänker jag.

Så, hur tycker ni att jag ska göra? Konfrontera ang. vikten och riskera att bränna min relation till personen och flera andra? Göra som de andra och låtsas som att det regnar? Anmäla till Biggest Loser?

Tack på förhand!

/Ted

Ja du. Det är som sagt hans val, han vet allt detta, och kämpar troligtvis varje dag i sin ensamhet om sin vikt. När han är med er så kan han glömma sina tankar om sin vikt.

Det ända du kan göra är att vara orolig för hans hälsa överlag. Prata om han har svimmat något på sistone? Att detta gjorde dig orolig. Men nämn ingenting om hans skadliga övervikt kan vara orsaken.
Det är hans kropp, hans beslut.

Egentligen, den enda gången du kan dra fram överviktskortet är om han klagar över något om sin kropp. T ex att knäna gör ont, då kan du säga att det är för att han troligtvis väger lite för mycket.

Här gäller det att vara totalt känslokall. Lägg inga känslor bakom orden. Det måste vara känslokallt. Sen byter du ämna illa kvickt.

Lycka till.
Citera
2018-08-14, 18:35
  #18
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Tror du att personen ifråga på något sätt inte förstått att han är överviktig?
Citera
2018-08-15, 06:27
  #19
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Komplicerat.
Tjockisen vet ju innerst inne att han är osunt fet men har antagligen rejält med skamkänslor m.m.
Å andra sidan belastar han samhället med sin dåliga hälsa.

Mitt ärliga men hårda svar är att du borde ställa honom mot väggen, även om det kostar er vänskap.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback