Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-14, 07:01
  #1
Medlem
Hej,

Jag har en överviktig person i min närhet. Vi pratar inte om en mullig person här, utan en riktigt överviktig person, stor risk för hälsan.

Generellt så bryr jag mig inte mycket om hur andra lever, men om denna person skulle få försämrad hälsa skulle det påverka andra i min omgivning, något som jag helt enkelt vill undvika.

Problemet är helt enkelt hur jag ska hantera detta. Det är absolut ingen hemlighet att personen är överviktig, det ser man på långt håll. Trots detta låtsas alla i min närhet som att problemet inte existerar. Det är uppenbart att människan inte kommer göra något åt vikten själv, inget har hänt på flera år. Han har varit hos läkaren då han bl.a. har svimmat av en kortare promenad, säger till oss andra att läkaren inte vet vad det beror på. "Okej, konstigt...", svarar alla, "tjänstefel" tänker jag.

Så, hur tycker ni att jag ska göra? Konfrontera ang. vikten och riskera att bränna min relation till personen och flera andra? Göra som de andra och låtsas som att det regnar? Anmäla till Biggest Loser?

Tack på förhand!

/Ted
Citera
2018-08-14, 07:09
  #2
Medlem
Du kan inte göra ett skit.

Samma sak med missbrukare, de enda som kan hjälp dem är de själva. Väljer de att inte göra något åt det så kommer inget att göras åt det.

Personen ifråga kommer med största risk dö pga komplikationer av vikten, det är bara att acceptera.
Citera
2018-08-14, 07:53
  #3
Medlem
Dimpens avatar
Har man ex vis hypotyreos och har gått uop i vikt så är det inte alla som kan gå ner igen. Det är en kronisk sjukdom och inget självvalt.
Läkare tar iftast bara blodprover och där kan man inte alltid se nåt avvikande. Dessutom har socialstyrelsen förbjudit användandet av svinkörtelhormon trots att det har positiv effekt. Man är istället hänvisad till Levaxin som inte har samma effekt och där dosen är svår att ställa in.
Dessa personer har just de symptom som din vän uppvisar.
Citera
2018-08-14, 07:58
  #4
Medlem
nyblivetsocfalls avatar
Min första tanke är att du bör samla alla utom Michelingubben och berätta att du är oroad. Se vad de säger och ta det därifrån, om de håller med om att något bör göras så kanske ni gemensamt kan prata med Riesenklumpen om dennes matvanor
Citera
2018-08-14, 09:02
  #5
Medlem
Tack för svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av chazardkapi
Du kan inte göra ett skit.

Samma sak med missbrukare, de enda som kan hjälp dem är de själva. Väljer de att inte göra något åt det så kommer inget att göras åt det.

Personen ifråga kommer med största risk dö pga komplikationer av vikten, det är bara att acceptera.

Tyvärr är det lite denna känslan som infinner sig. Man kan inte må bra på något sätt när man befinner sig i den situationen, och det skulle nog inte vara svårt att börja gå ner i vikt åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall
Min första tanke är att du bör samla alla utom Michelingubben och berätta att du är oroad. Se vad de säger och ta det därifrån, om de håller med om att något bör göras så kanske ni gemensamt kan prata med Riesenklumpen om dennes matvanor

En möjlig lösning, men problemet är att alla trippar på tårna för att inte stöta sig med personen ifråga. Känslan är att det är risk att bli helt utestängd från personens liv om man skulle ta upp det på fel sätt.
Citera
2018-08-14, 09:06
  #6
Medlem
Katzyns avatar
Vaddå konfrontera, personen är väl inte skyldig dig att vara smal? Kan tycka att en förälder till minderåriga barn har ett visst ansvar för sin hälsa gentemot barnen, i så fall kan du väl ta upp det å barnens vägnar.

Om du verkligen tror att personen är omedveten om att han eller hon är jättetjock kan du väl fråga hur den mår och säga att du märkt av en viktuppgång på sista tiden och fråga om det finns ngt du kan hjälpa till med. De flesta tjockisar är nog medvetna om att de är tjocka och att det inte är hälsosamt dock.
Citera
2018-08-14, 09:41
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Hej,

Jag har en överviktig person i min närhet. Vi pratar inte om en mullig person här, utan en riktigt överviktig person, stor risk för hälsan.

Generellt så bryr jag mig inte mycket om hur andra lever, men om denna person skulle få försämrad hälsa skulle det påverka andra i min omgivning, något som jag helt enkelt vill undvika.

Problemet är helt enkelt hur jag ska hantera detta. Det är absolut ingen hemlighet att personen är överviktig, det ser man på långt håll. Trots detta låtsas alla i min närhet som att problemet inte existerar. Det är uppenbart att människan inte kommer göra något åt vikten själv, inget har hänt på flera år. Han har varit hos läkaren då han bl.a. har svimmat av en kortare promenad, säger till oss andra att läkaren inte vet vad det beror på. "Okej, konstigt...", svarar alla, "tjänstefel" tänker jag.

Så, hur tycker ni att jag ska göra? Konfrontera ang. vikten och riskera att bränna min relation till personen och flera andra? Göra som de andra och låtsas som att det regnar? Anmäla till Biggest Loser?

Tack på förhand!

/Ted
Till att börja med så kanske du skulle fundera på dig o dina sjuka tankar om andras kropp.

Sedan undrar jag om du själv är läkare då du kan bedömma en annan läkares arbete? Du kanske själv skulle undersöka personen o ställa en korrekt diagnos?

Den vanligaste orsaken till fettma är att man äter mer än man förbränner. Lösningen där är, ät mindre o nyttigare. Den hittar läkaren lätt.
Sedan finns det medicinering. Jag kan inte alla men vet om en person som äter psykmedicin som gör att man blir sjukligt fet. Finns garanterat andra mediciner som ger samma effekter.
Jag vet några sjukdommar som gör att man blir fet.
Dessa sjukdommar o mediciner är en viktig faktor.
Människor som äter vissa mediciner vill inte berätta detta för sin omgivning o jag lovar att vissa inte är ett dugg intresserade att prata om sina sjukdommar om de inkluderar psykisk ohälsa eller ständiga diarier.
Då är det enklare att ljuga o säga att läkaren inte har en aning.

Sedan har du även gruppen med felaktig ämnesomsättning. Människor som går upp i vikt av att äta en morot. Detta är jävligt svårt om inte omöjligt för en läkare att hitta.

Eftersom du själv inte nämner ett ord om personens matvanor
Fundera på hur personen äter. Inte bara mängd utan även VAD den stoppar i sig.
Först efter det så kan du fundera på att säga åt det feta svinet att banta eller så håller du käften o inser att du inte kan hjälpa.
Citera
2018-08-14, 09:46
  #8
Medlem
Om vi fortsätter jämförelsen med missbrukare generellt så tycker jag visst att du kan ta upp ämnet. Om man är orolig för någons hälsa så förstår jag faktiskt inte alls varför det skall vara så tabu-belagt att ta upp övervikt när det är fritt fram att sätta in åtgärder för annat missbruk.

Välj dina ord väl dock. De flesta mat-missbrukare brukar inte vilja erkänna sitt missbruk. Liksom alla missbrukare antar jag men upplever nog att mat-missbrukarna intar en särställning.
Citera
2018-08-14, 09:54
  #9
Medlem
Luxuss avatar
Som flera tidigare tagit upp: sköt du ditt och låt folk glra som de själva vill. Vad ger dig rätt att få en tjockis att må dåligt över att den är tjock?
Tvi!

Vill fetsmocken däremot ha hjälp och kommer och ber dig om att hjälpa till då är det bara att köra på. Men fram till dess ska du respektera andras val.

Ps. Jag är inte ett dugg tjock.
Citera
2018-08-14, 10:57
  #10
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Hej,

Jag har en överviktig person i min närhet. Vi pratar inte om en mullig person här, utan en riktigt överviktig person, stor risk för hälsan.

Generellt så bryr jag mig inte mycket om hur andra lever, men om denna person skulle få försämrad hälsa skulle det påverka andra i min omgivning, något som jag helt enkelt vill undvika.

Problemet är helt enkelt hur jag ska hantera detta. Det är absolut ingen hemlighet att personen är överviktig, det ser man på långt håll. Trots detta låtsas alla i min närhet som att problemet inte existerar. Det är uppenbart att människan inte kommer göra något åt vikten själv, inget har hänt på flera år. Han har varit hos läkaren då han bl.a. har svimmat av en kortare promenad, säger till oss andra att läkaren inte vet vad det beror på. "Okej, konstigt...", svarar alla, "tjänstefel" tänker jag.

Så, hur tycker ni att jag ska göra? Konfrontera ang. vikten och riskera att bränna min relation till personen och flera andra? Göra som de andra och låtsas som att det regnar? Anmäla till Biggest Loser?

Tack på förhand!

/Ted

Hej!

Jättefint att se någon som bryr sej!

Tycker att du i enrum ska fråga hur h*n mår.

Du kan säga att du inte tycker att personen i fråga verkar så glad.

Om h*n säger att h*n inte mår bra och säger något om sin vikt, då kan du hjälpa.

Om h*n vill gå ner så finns det massor av rörelser att göra hemma till att börja med.

Sök på Youtube, många träningsprogram från USA för överviktiga.

Viktväktarna.

Sedan tar du med personen ut på promenad när h*n orkar.

Även om h*n inte är redo och mottaglig just nu så fortsätt att fråga och visa omtanke.

Du kan även be h*n om hjälp eller få igång h*n på en hobby.

Många som är överviktiga lider av svåra depressioner så de behöver lite extra omtanke och energi.
Citera
2018-08-14, 12:33
  #11
Medlem
Nedomanskys avatar
Hantera? Unvik att försöka lyfta/bära personen i fråga så sparar du din rygg...
Citera
2018-08-14, 13:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Vaddå konfrontera, personen är väl inte skyldig dig att vara smal? Kan tycka att en förälder till minderåriga barn har ett visst ansvar för sin hälsa gentemot barnen, i så fall kan du väl ta upp det å barnens vägnar.

Om du verkligen tror att personen är omedveten om att han eller hon är jättetjock kan du väl fråga hur den mår och säga att du märkt av en viktuppgång på sista tiden och fråga om det finns ngt du kan hjälpa till med. De flesta tjockisar är nog medvetna om att de är tjocka och att det inte är hälsosamt dock.

Jävligt onödigt inlägg. Personen kommer att dö i förtid, absolut är han inte skyldig mig att leva, men skulle försöka få alla runt mig att avstå självmord. Oavsett i vilken takt detta självmord skulle ske.
Jag är övertygad om att han inte är omedveten om sin vikt, men av någon anledning gör han inget åt den. Min fråga är om jag bör göra något, och i så fall vad.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Till att börja med så kanske du skulle fundera på dig o dina sjuka tankar om andras kropp.

Sedan undrar jag om du själv är läkare då du kan bedömma en annan läkares arbete? Du kanske själv skulle undersöka personen o ställa en korrekt diagnos?

Den vanligaste orsaken till fettma är att man äter mer än man förbränner. Lösningen där är, ät mindre o nyttigare. Den hittar läkaren lätt.
Sedan finns det medicinering. Jag kan inte alla men vet om en person som äter psykmedicin som gör att man blir sjukligt fet. Finns garanterat andra mediciner som ger samma effekter.
Jag vet några sjukdommar som gör att man blir fet.
Dessa sjukdommar o mediciner är en viktig faktor.
Människor som äter vissa mediciner vill inte berätta detta för sin omgivning o jag lovar att vissa inte är ett dugg intresserade att prata om sina sjukdommar om de inkluderar psykisk ohälsa eller ständiga diarier.
Då är det enklare att ljuga o säga att läkaren inte har en aning.

Sedan har du även gruppen med felaktig ämnesomsättning. Människor som går upp i vikt av att äta en morot. Detta är jävligt svårt om inte omöjligt för en läkare att hitta.

Eftersom du själv inte nämner ett ord om personens matvanor
Fundera på hur personen äter. Inte bara mängd utan även VAD den stoppar i sig.
Först efter det så kan du fundera på att säga åt det feta svinet att banta eller så håller du käften o inser att du inte kan hjälpa.

Det är inte sjuka tankar jag har. Jag vet inte direkt om en person har en hälsosam livsstil, men såg du denna personen så skulle du nog hålla med mig om att det är skadligt. Märk att tråden inte handlar om "är denna personen hälsosam" utan jag VET att personen tar skada fysiskt, troligtvis också psykiskt, av sin vikt. Vad du tror att jag tycker om andra kan du hålla för dig själv.
Jag tror inte att han äter väldigt mycket, men däremot ohälsosamt. Väldigt mycket fet mat, bröd, osv.


Citat:
Ursprungligen postat av Nilssons
Om vi fortsätter jämförelsen med missbrukare generellt så tycker jag visst att du kan ta upp ämnet. Om man är orolig för någons hälsa så förstår jag faktiskt inte alls varför det skall vara så tabu-belagt att ta upp övervikt när det är fritt fram att sätta in åtgärder för annat missbruk.

Välj dina ord väl dock. De flesta mat-missbrukare brukar inte vilja erkänna sitt missbruk. Liksom alla missbrukare antar jag men upplever nog att mat-missbrukarna intar en särställning.

Ta upp det själv och riskera skit av personen ifråga och flera andra? Prata med andra först?

Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Som flera tidigare tagit upp: sköt du ditt och låt folk glra som de själva vill. Vad ger dig rätt att få en tjockis att må dåligt över att den är tjock?
Tvi!

Vill fetsmocken däremot ha hjälp och kommer och ber dig om att hjälpa till då är det bara att köra på. Men fram till dess ska du respektera andras val.

Ps. Jag är inte ett dugg tjock.

Personen kommer troligtvis inte att be om hjälp. Har inte hänt tidigare och tror inte att han kommer att ändra sig.
Självklart skulle han få se ut som han ville om han inte tog skada av det, men jag försöker i den mån jag kan att se till att folk runt mig mår bra. Speciellt om det påverkar andra.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Hej!

Jättefint att se någon som bryr sej!

Tycker att du i enrum ska fråga hur h*n mår.

Du kan säga att du inte tycker att personen i fråga verkar så glad.

Om h*n säger att h*n inte mår bra och säger något om sin vikt, då kan du hjälpa.

Om h*n vill gå ner så finns det massor av rörelser att göra hemma till att börja med.

Sök på Youtube, många träningsprogram från USA för överviktiga.

Viktväktarna.

Sedan tar du med personen ut på promenad när h*n orkar.

Även om h*n inte är redo och mottaglig just nu så fortsätt att fråga och visa omtanke.

Du kan även be h*n om hjälp eller få igång h*n på en hobby.

Många som är överviktiga lider av svåra depressioner så de behöver lite extra omtanke och energi.

Är värt att försök som sista utväg, men jag tror att det kommer att bli svårt att ha en uppriktig konversation om detta. Vet att det finns mycket hjälp, men det gäller ju att vara mottaglig för det också.

Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Hantera? Unvik att försöka lyfta/bära personen i fråga så sparar du din rygg...

Jävligt onödigt inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback