Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 01:09
  #1
Medlem
locovatos avatar
Hej! Jag och ett gäng kompisar (8 - 12 st) funderar på att boka en vecka i antingen Sälen eller Vemdalen över nyår, eftersom att de var länge sen jag var på dessa orter så tänkte jag be om lite tips från er här på FB.

*Skidåkning, vilket ställe har bäst skidåkning?
*Afterski, vart är afterskin som bäst?
*Logi, i Sälen vet jag att det finns bra boende precis intill backen, men hur är det i Vemdalen? Vi skulle gärna bo i en stuga intill backen och nära restauranger osv.

Tar alla tips jag kan få, har du något som jag inte listat här ovan så berätta gärna ändå.

Mvh
Citera
2018-08-14, 09:00
  #2
Medlem
rebekks avatar
Skulle själv säga Åre ist alla dagar i veckan.

Sen vet jag inte hur kåta ni är på skidåkning, men är ni det kör st. Anton eller något liknande
Citera
2018-08-14, 10:47
  #3
Medlem
Håller med föregående talare. Om ni ändå överväger Vemdalen(anledningen till att folk över huvud taget vill åka till Sälen är ju det betydligt kortare avståndet för de flesta svenskar) men verkar tycka att After Ski och sådant är viktigt så är ju Åre det självklara alternativet.

Annars, återigen liksom föregående talare, Alperna. Det är så jävla mörkt i Skandinavien runt jul och skidåkningen i typ Zermatt, Val d' Isere och liknade går ju inte att jämföra med Fjällen. Även om Åreskutan ju kommer närmast alpkänsla i Sverige, på många sätt.
Citera
2018-08-14, 18:00
  #4
Medlem
locovatos avatar
Skidåkningen är väl bara en bieffekt av resan egentligen, såklart kommer man vara i backen men är väl mer nyårsfirandet man är ute efter.

Full koll på att Åre är det bästa men hur står sig Sälen emot det? Kommer vi ångra oss att vi inte drar dit eller? Har varit i Åre några gånger och vet ju vilket tryck de är där på afterskin. Sist jag var i Sälen var jag typ 13 år så börjar va ett tag sen, men hur ser de ut där med afterski?

Vi har snackat lite mer idag och Vemdalen börjar kännas uteslutet.
Citera
2018-08-14, 19:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locovato
Skidåkningen är väl bara en bieffekt av resan egentligen, såklart kommer man vara i backen men är väl mer nyårsfirandet man är ute efter.

Full koll på att Åre är det bästa men hur står sig Sälen emot det? Kommer vi ångra oss att vi inte drar dit eller? Har varit i Åre några gånger och vet ju vilket tryck de är där på afterskin. Sist jag var i Sälen var jag typ 13 år så börjar va ett tag sen, men hur ser de ut där med afterski?

Vi har snackat lite mer idag och Vemdalen börjar kännas uteslutet.

Jag har varit på samtliga tre orter, men det var faktiskt ett tag sedan nu i samtliga fall. Mitt minne av Sälen är att det är väldigt utspritt, medan Åre har sin bykärna där "allt händer". Nattlivet i Sälen är väl till exempel i stor utsträckning koncentrerat till Högfjällshotellet? Det kanske är ett alternativ förresten? Boka in er på Högis? Där måste det väl ändå vara skapligt tryck på nyår? Bara att gå och lägga sig när nattklubben stänger?
Citera
2018-08-16, 22:56
  #6
Medlem
locovatos avatar
Blir Lindvallen, kommer bo i Vasabyn.

Något krog eller så som ni som varit där tycker man ska besöka? Är det t.ex värt att åka till andra backar eller är det lite samma samma som Lindvallen?
Citera
2018-08-16, 23:10
  #7
Medlem
Lekbarns avatar
Det är jävligt kallt i fjällen över jul/nyår, var i åre för en himla massa år sedan just vid den tiden och vi hade som lägst 27 minus grader. Helt jävla stört, vi kunde åka 1-2 åk sedan fick man sitta i värmestugan i 30 minuter och tina upp. Någon snö fanns det knappt heller, massor med is däremot och kala partier.
Citera
2018-08-17, 20:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locovato
Blir Lindvallen, kommer bo i Vasabyn.

Något krog eller så som ni som varit där tycker man ska besöka? Är det t.ex värt att åka till andra backar eller är det lite samma samma som Lindvallen?

Det som överlag är tråkigt i Sälen är ju att man, som jag minns det, bara åker upp i liften och sedan ned. Knappt någon åkning med backar som liksom går in i varandra eller där man så att säga har flera olika alternativ ner. Dock så undrar jag om inte Lindvallen är monotonast av alla orter i Sälen. Pisterna kändes liksom snarlika varandra. Det kan väl alltid vara kul med lite omväxling, särskilt om det ändå ingår på liftkortet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lekbarn
Det är jävligt kallt i fjällen över jul/nyår, var i åre för en himla massa år sedan just vid den tiden och vi hade som lägst 27 minus grader. Helt jävla stört, vi kunde åka 1-2 åk sedan fick man sitta i värmestugan i 30 minuter och tina upp. Någon snö fanns det knappt heller, massor med is däremot och kala partier.

Haha! Det låter som det inte sällan var även på sportlovet under min uppväxt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2967451

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback