Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-13, 22:22
  #1
Medlem
Guld kraschar och USD har revansch, någon här som vågar köpa guld och blanka USD på lite längre sikt? Vad tror ni?

Själv tror jag att det skulle vara en riktigt bra affär på lång sikt, 6-12 månader.
Citera
2018-08-13, 22:45
  #2
Medlem
Deckard-Cains avatar
Jag köpte under dagen för 460.000kr. Hoppas plocka ut dem om ca 12 månader
__________________
Senast redigerad av Deckard-Cain 2018-08-13 kl. 22:46. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-13, 22:56
  #3
Medlem
Sqrbankens avatar
Investerare har onekligen dragit till dollarn och yen istället för guld och silver. Sistnämnda kröp ikväll under 15 USD/Oz vilket för egen del är deppigt då jag bland annat ligger i en kanadensisk silverproducent

Eftersom kronan varit i fritt fall mot CAD sen jag investerade så har valutadifferensen blivit till en rätt skaplig hedge ändå.

Vill själv björna USD med en ordentlig hävstång vart det lider men svårt som fan i denna turbulenta tid att bilda sig en rationell idé om när man, eller jag, ska slå till. Trump för ett ekonomiskt världskrig för tillfället och ser inte ut att trappa ner det heller så vettefan om trenden bryts i närtid?
Citera
2018-08-13, 23:09
  #4
Medlem
Forzos avatar
Jag tradar inte ädelmetaller men köper lite fysiskt då och då för att samla på hög, mest för att det är kul. Just nu är guldpriset fortfarande högt i förhållande till silverpriset så nu är det bäst att köpa silver.
Citera
2018-08-13, 23:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Jag köpte under dagen för 460.000kr. Hoppas plocka ut dem om ca 12 månader

Du menar väl pappersguld, utan hävstång? eller 230.000 med X2 eller?

Hursomhelst så tycker jag att du kommer göra en riktigt bra affär på dessa 12 månader.
Citera
2018-08-13, 23:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Jag tradar inte ädelmetaller men köper lite fysiskt då och då för att samla på hög, mest för att det är kul. Just nu är guldpriset fortfarande högt i förhållande till silverpriset så nu är det bäst att köpa silver.

Köp inte fysiskt, du är vettskrämd av guldförsäljare, och all domedagssnack. Guldsäljare tjänar pengar bara när du handlar fysiskt från dem, tänk på att miljardärer köper pappersguld, men om du är smartare än dem så. Annars så är det alltid bättre med en aktieindex om din sparhorisont är längre än 5 år, som det vanligtvis brukar vara med goldbugs.
Citera
2018-08-13, 23:25
  #7
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Prestige
Köp inte fysiskt, du är vettskrämd av guldförsäljare, och all domedagssnack. Guldsäljare tjänar pengar bara när du handlar fysiskt från dem, tänk på att miljardärer köper pappersguld, men om du är smartare än dem så. Annars så är det alltid bättre med en aktieindex om din sparhorisont är längre än 5 år, som det vanligtvis brukar vara med goldbugs.

Som sagt, bara för att det är roligt att ha fysiskt. Ingenting jag planerar att bli rik på och absolut inte enda sparandet jag har. Däremot fortfarande värt att köpa det som för tillfället är billigast
Citera
2018-08-13, 23:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Som sagt, bara för att det är roligt att ha fysiskt. Ingenting jag planerar att bli rik på och absolut inte enda sparandet jag har. Däremot fortfarande värt att köpa det som för tillfället är billigast

Ja jag kan tänka mig att det är kul att leka med gold coins
Citera
2018-08-13, 23:38
  #9
Medlem
Nej men seriöst någon som vill gå emot trenden, som har funderingar kring USD???
Citera
2018-08-14, 10:51
  #10
Medlem
Handlar både guld och silver samt andra råvaror. Dock tror jag på fortsatt fall så blir mer medium till long term på guld och silver.

Om DXY fortsätter till 2017 nivå eller om går så illa som 2000 lär vi se mycket intressant.

Dock guld tappat väldig mycket som säkerhet nuförtiden och toppen Sept 2011 sedan i princip fallande tränd. Hela 2018 varit neråt varje månad.

Så skulle inte satsa större placeringar i guld, är något att trada dock och tror på uppgång i framtiden men botten är inte nådd ännu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback