Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-12-28, 13:08
  #37
Medlem
Jag bor i E-tuna kommun dock inte i stan, och som några tidigare sagt så funkar alla yttre områden bra.
Och ju längre bort från stan ju bättre och lugnare, men det gäller förstås samtliga städer utan undantag.
Drägg och lodisar dras som magneter till centrum och närliggande områden, extremt sällan man hittar en lodis eller en dräggklan ute i villaförorterna.


Men man kan ju aldrig vara säker..Vojakkala var (?) ett lysande exempel på ett icke centralt boende med extremt otrevliga grannar.

Jag skulle aldrig köpa något idag utan att ordentligt reka omgivningen och prata med boende runt om.
Citera
2019-01-28, 22:08
  #38
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas

Eskilstuna är vidare klart mer nedgånget en genomsnittlig stad/kommun i Sverige. I jämförelse med Malmö kan man till exempel se att Eskilstuna har nästan lika stor andel arbetslösa, en ännu större andel bidragstagare, att man får ännu mer statligt stöd per capita och har klart mindre andel högutbildade.

Om man för skojs skull benchmarkar Eskilstuna mot Västerås(som ju är två städer folk av någon anledning fortfarande jämför med varandra) kan man se att Eskilstuna är sämre på precis ALLT.

Jag har nyligen besökt Eskilstuna för första gången. Jag kommer från Östergötland och tycker att Eskilstuna påminner en del om Norrköping, dvs rätt sliten industristad med hög andel lågutbildade. Det syns på hur folk klär sig. Fristadstorget och den storslagna Klosters kyrka ger storstadskänsla åt Eskilstuna, men bortom hörnet blir det småstad igen. Ungefär som Borås med sitt stora torg. Invandrare finns i alla större städer, tyckte inte mig höra vare sig mer eller mindre arabiska i centrala Eskilstuna än i Linköping eller Jönköping. Eskilstuna får klart godkänt av mig, speciellt den gamla staden vid Köpmangatan var trivsam. Ett plus för ån som rinner genom stan. Goda kommunikationer och nära till Stockholm också en fördel. Det var länge sen jag var i Västerås, men jag upplever den stan som mer betongkloss-ställe. Linköping är helt klart lite "finare" och mer utåtriktat jämfört med Eskilstuna, trots det gillar Eskilstunas atmosfär.
Citera
2019-02-05, 21:43
  #39
Medlem
Är det inte så att landet är kört, i princip spelar det ingen roll i vilken stad/samhälle man bor i längre med några ytterst få undantag. Moder Svea är på väg mot en kollaps där kriminella i en allt större omfattning skrämmer in "Svenssons" i stugorna kvälls och nattetid och inte sällan även dagtid.

Pedofiler och knarkare härjar ostört, ligor likaså. Fy satan det ser svart ut, stackars ungar som växer upp i dagens elände.

Norrlands inland är snart det enda undantaget, hillbillys och tjuvjakt är ju en mysig varm våt dröm jämfört mot städernas skit.
Citera
2019-02-10, 18:48
  #40
Avstängd
leosundbergs avatar
Jag flyttade till Eskilstuna och mina observationer om staden är följande. För det första känns det inte alls som det finns samma "rasmotsättningar" i brist på bättre ord, som i Malmö. Jag har suttit på restaurang i Nyfors centrum och somalier kommer och säger "hej mannen" medan om man hade gått in på någon liten sylta i Rosengård hade väl folk trott att man var polis som vit man. En vit kvinna frågade mig om en somalisk kvinna var min fru när jag öppnade dörren åt henne, den typen av antagande hade nog ingen gjort i Malmö. Särskilt rädd känner jag mig inte alls om jag ska vara ärlig.

Man märker att det är mycket social misär och troligen mycket alkoholism. En flicka som såg ut att vara max 17 satt med någon invandrarman (troligen arab eller i alla fall från Mellanöstern) som såg ut att vara 30+ och han satt och flinade åt mig när jag gick förbi och tittade på dem. Vet ej vad han tänkte, troligen tyckte han väl att han var cool för att han umgås med flickor som kunde vara hans dotter. Själv tyckte jag bara att det var tragiskt. Flickans pappa är troligen en alkis som inte kan agera föredöme för sin dotter. Eftersom precis allt är ganska grått och trist kanske flickan tyckte den här medelålders mannan var spännande, i vart fall jämfört med en svensk alkoholist. Man ser rätt mycket människor som ser ut att vara förtidspensionärer eller alkoholister, folk som går runt med slitna kläder och ser slitna ut.

Mitt spontana intryck är mest bara en enormt själsdödande tristess. När jag ville köpa lite kläder kändes det också hopplöst, jag fick åka till Södertälje och Stockholm för att hitta vettiga kläder. Man kan överleva här men jag upplever inte att det är ett liv i normal mening. Staden är oftast tom på folk, kanske för att många är alkoholister och sitter hemma och dricker eller bara för att det har varit så mycket brott att många inte vågar gå ut. Går man ut på kvällarna är det nästan helt folktomt, som om någon har släppt en neutronbomb och sen går det runt någon enstaka "överlevare".

Nu förstår jag varför folk säger att man inte ska flytta till Eskilstuna. Jag var i Södertälje och Stockholm igår, idag var jag i Västerås. Det kändes mer levande till och med i Västerås även om det inte är en så mycket större stad. När jag hade gjort det jag skulle i Västerås och skulle köra hem till Eskilstuna drog jag bara en djup suck.

Jag har möjligheten att flytta tillbaka till Malmö och spontant så känner jag att jag bör ta den. Förutom den allmänna tristessen och misären så bor jag dessutom i en lägenhet där det är kallt och ventilationen är kass. Det var vad jag kunde komma över. Vill man bo ute i bushen så går det säkert att få lite bättre men vem vill bo ute i bushen?

Det jag inte fattar är hur folk kan trivas eller vilja bo kvar i Eskilstuna. Vad driver dem? Brist på alternativ? Skulder? Alkoholism? Att de är födda här och har hela sin vänskapskrets här?
Citera
2019-02-15, 11:32
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg

Man märker att det är mycket social misär och troligen mycket alkoholism. En flicka som såg ut att vara max 17 satt med någon invandrarman (troligen arab eller i alla fall från Mellanöstern) som såg ut att vara 30+ och han satt och flinade åt mig när jag gick förbi och tittade på dem. Vet ej vad han tänkte, troligen tyckte han väl att han var cool för att han umgås med flickor som kunde vara hans dotter. Själv tyckte jag bara att det var tragiskt. Flickans pappa är troligen en alkis som inte kan agera föredöme för sin dotter. Eftersom precis allt är ganska grått och trist kanske flickan tyckte den här medelålders mannan var spännande, i vart fall jämfört med en svensk alkoholist. Man ser rätt mycket människor som ser ut att vara förtidspensionärer eller alkoholister, folk som går runt med slitna kläder och ser slitna ut.


Min teori är att Eskilstuna är ett tidigt exempel på den typen av industristäder som vi idag ser Shenzen i Kina. Stadens näringsliv har varit "smedjorna" (fortfarande finns Assa Abloy kvar, de började med att tillverka enklare stycksaker innan de gick över till nycklar och lås). Före 1600-talet fanns det endast en vattenkvarn vid Fors, och närmre Mälaren har du Torshälla (som har medeltida anor och kunde ha blivit en "riktig" stad). Kolla upp rademachersmedjornas namngivare Reinhold Rademachers biografi:

Citat:
Karl X Gustav utfärdade, som ovan nämnts, i juli 1654 två privilegiebrev för Rademacher. Dessa brev stöddes av generalguvernören Magnus Gabriel de la Gardie (1622-1686). Det ena brevet avsåg anläggningen i Livland, det andra en flyttning av anläggningen till Eskilstuna, således långt från ryska gränsen.

[...] Till Eskilstuna förde han med sig ett tjugotal utländska mästersmeder. Arbetarna rekryterades i övrigt till en början från armén. Arbetsfrågan blev länge ett stort problem. Att få de utländska arbetarna att trivas visade sig vara svårt. Men myndigheterna gjorde vad de kunde för att hålla "detta främmande och svårmodiga folk uti humör". För att hindra arbetarna från att fly fick man utfärda drastiska bestämmelser.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reinho...ill_Eskilstuna

Jag tror det här är mycket av förklaringen till varför stadslivet i Eskilstuna ser ut som det gör. Staden är inget gammalt centrum för bygden (Rekarne) som Torshälla var innan utan folk har "tvingats" till Eskilstuna, från början för att staden låg vid en fors långt från ryska gränsen där man kunde massproducera bruksföremål (gevärspipor, knivar, tråd m.m) vilket passade dåvarande svenska statens behov som hand i handske. Med tiden blev Eskilstuna till en relativt stor stad utan att få med sig något kulturliv m.m. för staden är inget gammalt regionalt kulturcentrum (Västerås i jämförelse är en stiftsstad för Västmanland-Dalarna och har ett gammalt gymnasium vilket betydde mycket på den tiden kyrkan bedrev i princip all utbildning i landet. Det blev åtminstone någon sorts balans mot bruksmiljön som annars finns där). För att jämföra Eskilstuna med hur liknande städer ser ut idag, Shenzen idag är en mångmiljonstad som vuxit fram de senaste 40 åren men det är ingen turist i Kina som direkt besöker Shenzen "för det finns inget att göra där".


Eskilstuna blev bara en (för svenska förhållanden) ovanligt stor "ny stad" som vuxit fram under vissa juridiska och statspolitiska villkor som fanns under 1600-1700talen med dåtida svenska statens industripolitik. På plats fanns bara hårt och ganska enformigt arbete i smedjorna, och utan någon lokal "kulturelit" eller omgivande alternativ (eftersom det arbetsutbudet som fanns bestod i att jobba och betjäna smedjorna) återstod bara spriten/missbruket.


Citat:
Det jag inte fattar är hur folk kan trivas eller vilja bo kvar i Eskilstuna. Vad driver dem? Brist på alternativ? Skulder? Alkoholism? Att de är födda här och har hela sin vänskapskrets här?

Några ärver väl en del fina fastigheter som finns i stan, och "läget" gör det ändock möjligt att hyra/sälja ut en del till pendlare. Sen finns det alltid en del högre tjänstemän som bor i kommunen även om de kanske inte bor i själva staden, de bor i närheten och har middagsbjudningar på helgerna etc. som alla andra.
Citera
2019-02-15, 15:36
  #42
Medlem
Lacerdas avatar
Mälarbaden och Sundbyholm lyfter staden något på somrarna. De senaste åren har det varit riktigt skönt att åka ut med en båt och fiska. Lägga till vid någon av Mälarens många öar och grilla. Inte en svartskalle ser man på hela dagen.
Citera
2019-05-02, 12:51
  #43
Medlem
XX-Ambars avatar
Eskilstuna 2019 måste gå till historien som ett av de värsta åren någonsin. Jag har vistats i staden av och till de senaste femton åren och just nu är det bedrövligt.
På kroggatan så stängde Timeout ner, Lionbar tog över för att stängas igen efter ett par veckor. Detta ställe var där stadens absoluta avskrap samlades, blattar, knarklangare och övrigt white trash.
Nu har dessa untermensch spridit ut sig överallt. Att gå på krogen är vidrigt nu för tiden. Bishops arms har prissatt en Mariestads till 82 kronor nu för att göra sig av med avskummet.
Det populära stället Biff och grill stängdes nyligen. Grappa som var stället med lite stil och klass är numera packat med negrer. Stan är en fullständig katastrof! Att ta in två nätter på hotell i Västerås till exempel och njuta av kroglivet där är rena lyxen, och då är det fan illa!
Citera
2020-07-02, 11:42
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Invandrare finns i alla större städer, tyckte inte mig höra vare sig mer eller mindre arabiska i centrala Eskilstuna än i Linköping eller Jönköping. Eskilstuna får klart godkänt av mig, speciellt den gamla staden vid Köpmangatan var trivsam. Ett plus för ån som rinner genom stan. Goda kommunikationer och nära till Stockholm också en fördel.

Jag upplever att man hör betydligt mer arabiska eller somaliska här än i de fåtal andra medelstora städer jag besökt så som Örebro, Västerås, Jönköping eller Linköping. Är man på Fristadstorget en solig dag, så är majoriteten personer som pratar något annat språk än svenska.

Tragiska är, att Eskilstuna enligt mig ändå skulle kunna vara en ganska fin stad. Den har stadsparken, rotthofsparken, gamla stan, vilsta, högskolan, enkelt att åka med tåget till t.ex. Stockholm osv. Problemet med Eskilstuna är invånarna. När nästan 20% går på diverse bidrag, MENA-människor flyttar in och svenskar verkar flytta ut så blir det som det blir tyvärr. Jag vet inte heller vad man kan göra åt en sådan utveckling.
Citera
2022-08-26, 23:48
  #45
Medlem
Precis som varenda stad eller by i landet så finns områden att undvika (precis som det alltid gjort). Eskilstuna har tre områden som finns på polisens lista (praktiskt taget två, eftersom två av de tre basically sitter ihop).

Jag har tillbringat flera längre perioder i Eskilstuna (och många andra städer) vid olika projektarbeten. Eskilstuna har jag bott i under lite mer än ett år för 14 år sedan samt i två halvårsperioder senaste 4 åren.
Min upplevelse av Eskilstuna är att det är en lugn stad. Jämförbart med de flesta medelstora städerna i landet. Håller man sig utanför vissa specifika områden samt inte rör sig i vissa umgängeskretsar så märker man inte av det särskilt mycket.

Och NEJ… man hör INTE mer arabiska/somaliska/andra språk än svenska på gatan.

Centrum har dött ut en del mellan min första vistelse och de två senaste… däremot har köpcentret tuna park tagit över rollen (precis om i många andra städer).

En annan bra sak att tänka på är att ALLT är inte skit i ens de mest utsatta områdena i landet. Många av områdena har oförtjänt dåligt rykte… självklart händer mycket skit… dock ofta på specifika platser, inte runt i hela stadsdelen. Många som bor i dessa områden märker inte av allt som händer mer än vad de läser i tidningen som alla andra. Är du dock själv inblandad i skiten, då märker du av den. Detta gäller hela landet, förmodligen hela världen.

Lagersberg, Fröslunda, Skiftinge och årby är väll områdena i Eskilstuna där det händer lite mer. Men undviker man vissa delar av dessa områden på sena kvällar/natten så är även dessa områden rätt safe. Skjutningar sker… men i 99% av fallen är det bara inom/mellan gängen skiten sker och utomstående råkar inte direkt illa ut…
Är man rädd att bli rånad eller misshandlad så är utsatta områden nog inte mycket större risk än centrum eller en random villagata i vilken stad som helst… råkar man illa ut handlar det om oturen att vara på fel plats vid fel tillfälle snarare än att man bor i ett utsatt område. Platsen och tillfället kan likagärna vara ett överklassområde mitt på dagen eller city på en lördakväll
Citera
2022-08-27, 07:49
  #46
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PunkKommunisten

Lagersberg, Fröslunda, Skiftinge och årby är väll områdena i Eskilstuna där det händer lite mer. Men undviker man vissa delar av dessa områden på sena kvällar/natten så är även dessa områden rätt safe. Skjutningar sker… men i 99% av fallen är det bara inom/mellan gängen skiten sker och utomstående råkar inte direkt illa ut…

Igår sköts en mamma och en pojke av ett moppegäng i Årby.

Jag var i Årby för 2 veckor sen. Stora slitna byggnader. Fick känslan att jag måste nog ta mig härifrån snarast. Årby ser väldigt getto ut, det sticker ut bland den omgivande "normala" bebyggelsen.

Fick också intrycket att Årby är ett rätt dött område, där få vistas utanför bostaden, de som bor där skyndar sig hem (för att inte bli skjutna)
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback