Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-13, 20:20
  #1
Medlem
GrillTeknikers avatar
Under sommaren och fortfarande så är det på nyheterna titt som tätt att det är foderbrist pga. torkan och att landets köttproducenter därför tvingas slakta fler djur tidigare än normalt, långa köer på slakterierna, för låg efterfrågan på svenskt kött, för dåligt betalt för producenterna, osv. De kräver mer stöd från EU, mer stöd från regeringen och mer stöd från folket. Men även helt normala år brukar det vara en hel del beklagande från landets mjölk- och köttproducenter att det är så dålig lönsamhet och att de vill ha diverse stöd, höjda priser, osv osv.

Jag ifrågasätter inte att det är så (och jag är inte vegetarian) däremot finner jag det lite märkligt att det alltid är samma lilla klick matproducenter som verkar ha så dålig lönsamhet och ständigt behöver stöd etc. Har då aldrig hört att landets potatisodlare, äppelodlare eller morotsodlare beklagar sig på samma sätt. Kanske har de en helt annan lönsamhet, men i år lär ju många olika jordbruksgrenar ha det extremt svårt med lönsamheten (vill minnas att jag hörde något om att spenatproduktionen typ är lika med noll i år pga. torkan).

Är det fel av mig att tycka att det klagas för mycket och begärs olika stödpaket i tid och otid från vissa specifika lantbruksnäringar? Finns ju säkert många andra branscher som pga. yttre omständigheter ibland har extremt svårt och tvingas skära ner eller byta inriktning, men just mjölk- och köttbönderna verkar på något vis tycka att de har något slags särställning, iallafall låter det ofta så. Daltas det för mycket med dem?
Citera
2018-08-13, 20:43
  #2
Medlem
321js avatar
Sveriges adel behöver pengarna.

http://flamman.se/a/adeln-firar-eus-nya-budget

Alla ska vara med i välfärden.

https://www.europaportalen.se/2018/0...agerier-mot-eu
__________________
Senast redigerad av 321j 2018-08-13 kl. 20:50.
Citera
2018-08-13, 21:09
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Vafan är du ryss? Klart vi ska ha inhemsk matproduktion.

Bara ryssar som inte vill att vi ska vara självförsörjande, om kriget kommer.

Bli bonde själv om du är så avundsjuk ryssjävel!

+1.

Det är jätteviktigt med egen matproduktion.
Citera
2018-08-13, 21:14
  #4
Medlem
Skit inte på handen som ger dig mat
Citera
2018-08-13, 22:48
  #5
Medlem
Rafos avatar
Både ja och nej. I och med det system med subventionerat jordbruk så anser jag att du har en situation som saknar dynamik och utveckling. Normala marknads effekter saknas på stor skala och bönderna blir beroende och då behöver extra hjälp så som nu så ja det daltas. Problemet är att i stort sett alla stora aktörer subventionerar jordbruket vilket gör att vi riskerar att bli av med vårt ifall vi i te också gör det vilket är oacceptabelt ut en säkerhets synpunkt. Ärligt talat är detta ett område där jag inte ser hur vi skall kunna övergå till en mer libertariansk politik utan att drabbas av enorma problem och extrakostnader. Mat är en sådant enormt viktig pelare att man inte vill riskera att rasera den utan enormt noga analys och försiktiga små steg. Så ja det daltas men det finns inget riktigt bra alternativ.
Citera
2018-08-13, 23:06
  #6
Medlem
quts avatar
Delar de med sig när det är bra skördar? Nej.

Betalar de bra löner? Nej.

Är arbetsmiljön bra? Nej.

Alla branscher har sina lågkonjunkturer.
Citera
2018-08-13, 23:38
  #7
Medlem
Innan vi gick med i EU klarade sig alla bönder utan bidrag. Dvs det rådde marknadsekonomi och de som inte klarade sig slogs ut. Det fungerade hur bra som helst. Sen i.o.m. EU fick bönderna plötsligt en massa bidrag de aldrig tidigare behövt.

De skrattade hela vägen till banken och blev bara rikare och rikare. Nu plötsligt har de inga pengar. Bara att ta ut lite av de som de fått i alla år nu när det går lite sämre.

Det är knappast att det saknas foder till djuren men det är kanske inte gratis som vanligt utan de får betala för det. Inga andra företagare får pengar vid dåliga tider och det ska inte heller dessa lycksökare ha!
Citera
2018-08-14, 00:36
  #8
Medlem
Denna tråd finns redan under liknande namn.
Tror man etablerade /klargjorde där rätt tydligt att bönder är trakasserade av myndigheter och regelverk långt utöver vad vanliga kan förstå.
Citera
2018-08-14, 10:04
  #9
Medlem
Bronkens avatar
Det är klart som fan att det daltas för mycket med mjölk- och köttbönderna. Framförallt mjölkbönderna producerar en förlegad råvara som inte efterfrågas i resten av världen och allt mindre i Sverige, ändå ses det som nåt självändamål att ha tusentals bönder sysselsatta med att producera mjölk. Kanske dags att tänka om och producera sånt som folk faktiskt efterfrågar?

Dessutom ska det alltid finnas en sån jävla förståelse och solidaritet med böndernas förluster, och vid torka ska de kompenseras av det allmänna. Varför ska vi inte gå in och kompensera grönkålsbönder eller grillkioskägare vid ogynnsamma förhållanden? Det finns någon masochistisk böjelse och nationalromantisk nostalgi i att ständigt sträcka ut en hand till dessa bönder när det inte går som det är tänkt, well är det inte risken med att driva affärsverksamhet till att börja med? Jag är ungefär lika sugen på att rädda mjölkbönder som att subventionera babianmjölksbönder. Lägg därtill att bönderna redan idag får stora inkomster från bidrag, till skillnad från många andra företagare. Bönderna har vant sig att bli daltade med och det fungerar.
Citera
2018-08-14, 17:40
  #10
Medlem
Bronken ta och arrendera jord och starta med jordbruk själv och bli rik, är du för lat för att jobba
så anställ folk finns mängder av nyanlända utan jobb inga problem. Återkom till forumet för rapportera resultatet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback