Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-13, 20:10
  #1
Medlem
Jag (vet inget om cyklar) ska snart besöka en kompis i ett avlägset och fattigt land. Han har bett mig kolla efter däck till sin cykel (MTB ?) av märket Huffy. Däcksdimensionen är 26x2.80 .

Hur får man tag i såna (helst snabbt och någorlunda billigt) ? Jag antar att 2.80 står för "höjden" på däcket; kan man montera lite mindre extrema däck (alltså mindre än 2.80) på befintliga fälgar, ifall såna däck är lättare att hitta ?

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av fysdunktionell 2018-08-13 kl. 20:56.
Citera
2018-08-13, 22:38
  #2
Medlem
26 är hjulstorleken i tum. Det är samma som 559 metriskt mått.
2,8 är bredden. Det är ruskigt breda däck och nog ganska svåra att hitta. För MTB så brukar bredden ligger mer runt 2,1-2,3 tum och det finns tillgängligt överallt där det säljs cykeldäck.

26 x 2.8 borde bli 70-559 metriskt. De däck jag hittar kostar mycket pengar jämfört med mer "normala" däck.

Det borde gå att montera mindre breda däck, men jag tar inte gift på det.

Vad är anledningen till så breda däck?
Citera
2018-08-13, 23:41
  #3
Medlem
OK, tack, bredden var det förstås.
Jag har ingen aning om anledningen till bredden. Nu, i tredje/fjärde ägarhand, så används den för att ta sig till/från jobbet, på asfalt och grusvägar. Förmodligen skulle en vanlig brukscykel vara mera praktisk...
Citera
2018-08-14, 04:32
  #4
Medlem
Har man så breda däck så finns det en anledning
Citera
2018-08-14, 04:53
  #5
Medlem
Nu cyklar inte jag MTB langre (nastan 20 ar sedan), men det kanns som ganska breda dack. Om du eller han gar ner lite sa finns det fler dack av valja pa. Hur som helst sa finns Maxxis Minion DHR II Plus i 26X2.80. Inte ett helt billigt dack dock. Nu finns det sakerligen fler, men som sagt var sa kan jag inte MTB-sidan speciellt bra langre.
Citera
2018-08-14, 11:00
  #6
Medlem
OK, jag ska be honom mäta fälgens bredd. Sen ska jag köpa smalast möjliga storlek som passar, till så bra pris som möjligt. Några 800-kronors däck blir det inte...
Citera
2018-08-14, 13:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fysdunktionell
OK, jag ska be honom mäta fälgens bredd. Sen ska jag köpa smalast möjliga storlek som passar, till så bra pris som möjligt. Några 800-kronors däck blir det inte...
Han ska mäta innermåttet på fälgen. Yttermåttet är ointressant.
Citera
2018-11-29, 11:12
  #8
Medlem
teamflashhs avatar
Har cyklat utan problem med 35-622 vinterdäck på en hybridcykel tidigare när det inte snöat rejält. Utan mest asfalt och halt.

Nu kommer det att snöa rejält där jag befinner mig under vinterhalvåret undrar jag om inte jag bör skaffa bredare vinterdäck? Skulle det funka med en SS eller fixie och rejäla vinterdäck?
Citera
2018-11-29, 16:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Har cyklat utan problem med 35-622 vinterdäck på en hybridcykel tidigare när det inte snöat rejält. Utan mest asfalt och halt.

Nu kommer det att snöa rejält där jag befinner mig under vinterhalvåret undrar jag om inte jag bör skaffa bredare vinterdäck? Skulle det funka med en SS eller fixie och rejäla vinterdäck?
Om det är snö du ska cykla på så är bredare bättre. Om det funkar med SS eller fixie är upp till dig och din benstyrka. I mycket snö hade jag nog föredragit att kunna växla ner ett par växlar för det kan bli riktigt trögt.
Sen är frågan hur breda däck du får på en den cykel du väljer. Fixies brukar inte klara av särskilt breda däck.
Citera
2019-01-23, 14:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fysdunktionell
Jag (vet inget om cyklar) ska snart besöka en kompis i ett avlägset och fattigt land. Han har bett mig kolla efter däck till sin cykel (MTB ?) av märket Huffy. Däcksdimensionen är 26x2.80 .

Hur får man tag i såna (helst snabbt och någorlunda billigt) ? Jag antar att 2.80 står för "höjden" på däcket; kan man montera lite mindre extrema däck (alltså mindre än 2.80) på befintliga fälgar, ifall såna däck är lättare att hitta ?

Tack på förhand!

vad är innermåttet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback