Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-23, 22:00
  #13
Medlem
Och börjar han handladda sen så kan man göra mycket med 30-06

Är inte cg3000 en pipbytare till och med?

Kan du få köpa skåp och kanske nån annan bössa samtidigt så kan du göra en riktigt bra affär

Tveksam till kikaren dock
Citera
2018-08-24, 18:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Och börjar han handladda sen så kan man göra mycket med 30-06

Är inte cg3000 en pipbytare till och med?

Kan du få köpa skåp och kanske nån annan bössa samtidigt så kan du göra en riktigt bra affär

Tveksam till kikaren dock


Tror det är CG 4000 som du är ute och far efter då det gäller pipbyte. Även kallad Sauer 202? CG 3000 var en tidigare modell. Jävligt smäcker men lite väl avancerad i systemet. Svårt att plocka isär slutstycket minns jag. Men ett riktigt vackert gevär om man är lite gammeldags och vill ha träkolv.
Citera
2018-08-24, 22:53
  #15
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Tror det är CG 4000 som du är ute och far efter då det gäller pipbyte. Även kallad Sauer 202? CG 3000 var en tidigare modell. Jävligt smäcker men lite väl avancerad i systemet. Svårt att plocka isär slutstycket minns jag. Men ett riktigt vackert gevär om man är lite gammeldags och vill ha träkolv.
Nix inte svårt att peta isär slutstycket. men lite för "aviserad" mot många andra men en sju helvetets underbar bössa.
Citera
2018-08-29, 17:19
  #16
Medlem
flyer1s avatar
När det gäller gamla bössor med stock o kolv i trä så kolla att framstocken inte blivit skev så den nuddar pipan. dra ett A4 papper under pipan framifrån, det får inte kila fast mot framstocken. Tar den i får du dålig precision då pipan ska vara frihängande.

Skulle inte ge ens 500kr för ett så gammalt kikarsikte. Köp bra begagnat Zeiss diavari Z 3-12x56 för 5000kr på Torsbohandels istället. Kikarsiktet är lika viktigt som bössan. Motljus (upplyst himmel, mörkt på marken) en sen kväll när solen ligger under horisonten och du ser inte ett piss. Varit med om det många ggr, fått avstå skott, jagar nu bara med bra optik. Har skräpsikten i byrålådorna nu, inte värda 5 öre för mig längre.


Ammo för 30-06 och 308 kostar nästan samma, 30-05 ofta 5% dyrare. Men är ca 10% mer kraftfull.
Citera
2018-10-14, 22:06
  #17
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Skulle inte ge ens 500kr för ett så gammalt kikarsikte. Köp bra begagnat Zeiss diavari Z 3-12x56 för 5000kr på Torsbohandels istället. Kikarsiktet är lika viktigt som bössan. Motljus (upplyst himmel, mörkt på marken) en sen kväll när solen ligger under horisonten och du ser inte ett piss.
Sålt mitt gamla Zeiss då jag upptäckt bra nya budgetsikten. Vill rekommendera
Delta optical HD (hd står för bra linser med bra ljusgenomsläpp och bra i motljus)
https://www.handladigitalt.se/produk...iABEgK_zfD_BwE
Kikarsiktet är vid jakt viktigare än bössan, minns det. Du måste se bytet även vid svåra förhållanden och du måste kunna lita på att siktet stämmer, dvs skottfast.
Citera
2018-10-19, 22:55
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Sålt mitt gamla Zeiss då jag upptäckt bra nya budgetsikten. Vill rekommendera
Delta optical HD (hd står för bra linser med bra ljusgenomsläpp och bra i motljus)
https://www.handladigitalt.se/produk...iABEgK_zfD_BwE
Kikarsiktet är vid jakt viktigare än bössan, minns det. Du måste se bytet även vid svåra förhållanden och du måste kunna lita på att siktet stämmer, dvs skottfast.

Helt rätt, tumregeln är att lägga pengarna på ett bra sikte istället för bössan.
Däremot har du helt rätt i att det finns många fina sikten i budget-klass idag. Delta som du nämner är faktiskt ett mycket trevligt sikte, finare optik än man kan tro först.
Köpte själv detta sikte från Bushnell ( https://www.handladigitalt.se/produk...500-kikarsikte ) tidigare i höst, och även om jag inte skjutit allt för mycket med det, så tycker jag att det fungerar prima. Klar bild och bra även i motljus. Det enda minuset är att jag inte får riktig skärpa på högsta förstoring.

OnT: lyckas du pruta ned paketet som snubben erbjuder med 500, så har du fått ammunitionen "på köpet".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback