Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-13, 17:07
  #1
Medlem
Har blivit erbjuden att köpa en CG 3000 som verkar var i till synes gott skick. Priset han önskar är 7500kr för denna bössa. Detta skulle vara mitt första vapen och jag tycker det är svårt att navigera sig runt på begagnatmarknaden när man knappt själv vet vad man letar efter. I priset ingår även ett billigare 3x9 sikte på. Rengöringskit, 2 magasin, 50 övningammunition, vapenfodral.
Jag är väldigt sugen på att bara ta dealen rakt av så att jag kan komma igång. Är inte ute efter att göra den bästa affären i mitt liv, så om jag får betala ett normalt pris är helt okej. Däremot vill jag ju inte bli lurad och pynta 4000+ mer än vad det är värt.

Edit: kaliber 30-06

Om jag får bössan för det priset, har jag då fått en okej bössa för ett okej pris tycker ni mer erfarna?
Citera
2018-08-13, 17:17
  #2
Medlem
BigIvars avatar
Priset för hela rasket är okej, givet att bössan är i gott skick.

Glöm inte att begagnatmarknaden för studsare är stor och det finns en hel massa att välja bland så det är inte säkert att första bästa är just det man vill ha. Är det just en CG 3000 i 30-06 du vill ha?
Citera
2018-08-13, 17:18
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felbloxix
Har blivit erbjuden att köpa en CG 3000 som verkar var i till synes gott skick. Priset han önskar är 7500kr för denna bössa. Detta skulle vara mitt första vapen och jag tycker det är svårt att navigera sig runt på begagnatmarknaden när man knappt själv vet vad man letar efter. I priset ingår även ett billigare 3x9 sikte på. Rengöringskit, 2 magasin, 50 övningammunition, vapenfodral.
Jag är väldigt sugen på att bara ta dealen rakt av så att jag kan komma igång. Är inte ute efter att göra den bästa affären i mitt liv, så om jag får betala ett normalt pris är helt okej. Däremot vill jag ju inte bli lurad och pynta 4000+ mer än vad det är värt.

Edit: kaliber 30-06

Om jag får bössan för det priset, har jag då fått en okej bössa för ett okej pris tycker ni mer erfarna?

Det beror på vad det är för sikte som sitter på. Är det ett skitsikte som inte är skottfast är det för dyrt. Är det ett hyfsat sikte kan det vara en OK deal.
Citera
2018-08-13, 17:25
  #4
Medlem
ekerilars avatar
Jag vill inte påstå att du blir lurad. 7500:- är något över vad dessa brukar säljas för, men inom normalspannet. Med tanke på att du får lite tillbehör med är väl affären inte helt åt helsike. Kan du pruta ner den tusenlapp har du gjort en hygglig affär.

Exakt vad är det för ett sikte som sitter på?
Citera
2018-08-13, 17:32
  #5
Medlem
Tack för era svar.

Siktet som sitter på är en Hako mark VIII.

Tycker att alla CG bössor är fina. Jag vill ha ett pris runt 6-8k där även sikte ingår så att jag kan komma igång med jakten och få gå på skjutbanan med. Om jag prutar ner 500kr, har jag mig en hygglig deal då i alla falll? Vill inte gärna pruta på denna pensionär för mycket, känns.. fel.
Citera
2018-08-13, 18:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det beror på vad det är för sikte som sitter på. Är det ett skitsikte som inte är skottfast är det för dyrt. Är det ett hyfsat sikte kan det vara en OK deal.

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag vill inte påstå att du blir lurad. 7500:- är något över vad dessa brukar säljas för, men inom normalspannet. Med tanke på att du får lite tillbehör med är väl affären inte helt åt helsike. Kan du pruta ner den tusenlapp har du gjort en hygglig affär.

Exakt vad är det för ett sikte som sitter på?


Siktet som sitter på är en Hako mark VIII. Som jag förstår det har han själv jagat älg med denna setup. Så nog borde det duga även till mig?
Citera
2018-08-17, 12:09
  #7
Medlem
Jag ägde exakt ett sånt gevär för ca 10 år sen. Den var extremt välskjutande och jag var i det stora hela väldigt nöjd med den. Men kolla noga efter småsprickor i kolvhalsen. Den har en svagare konstruktion där pga säkringen.

Sen är jag lite tveksam till kikarsiktets kvalitet. Men det beror kanske mer på okunskap för jag har ingen erfarenhet av det märket själv.
Citera
2018-08-17, 16:08
  #8
Medlem
ekerilars avatar
Jag har aldrig varit med om att skottfashetens skulle vara något problem på Hakko. Dessa sikte såldes även under namnet Husqvarna. Skärpan var "sådär". Problemet med dessa sikten var väl snarast att de tenderade att släppa in fukt. Så jag tänker att om förre ägaren inte bytt ut siktet av detta skäl så måste just detta hålla tätt. Prismässigt jämförbara med Tasco och Weaver på 90-talet. Jag har läst någonstans att märket upphörde 2005.
Citera
2018-08-19, 17:44
  #9
Medlem
Automatvapens avatar
Planerar du att nöjjespanga med vapenlösa polare så tänk på kostnad per smäll. 30.06 är inte gratis
Citera
2018-08-19, 19:41
  #10
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automatvapen
Planerar du att nöjjespanga med vapenlösa polare så tänk på kostnad per smäll. 30.06 är inte gratis


TS anger att han/hon tänker jaga med det. Med nämnda bössa kan TS delta i all kuljakt som förekommer i Sverige med undantag av vinterjakt på ripa. Kalibern Funkar utmärkt på allt från orre till björn.

Då kalibern är vanlig över hela världen finns det gott om olika typer av ammunition i alla prisklasser.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2018-08-19 kl. 19:44.
Citera
2018-08-22, 19:35
  #11
Medlem
Automatvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
TS anger att han/hon tänker jaga med det. Med nämnda bössa kan TS delta i all kuljakt som förekommer i Sverige med undantag av vinterjakt på ripa. Kalibern Funkar utmärkt på allt från orre till björn.

Då kalibern är vanlig över hela världen finns det gott om olika typer av ammunition i alla prisklasser.


.308sw finns också i alla prisklasser, billigaste ligger på hälften av 30.06 (som också är klass 1)
Ser inte riktigt hur det spelar någon roll att 30.06 finns i Australien, Tanzania eller Danmark om jag ska vara ärlig.

Till ts: Jag köpte en browning bar halvautomat i 30.06 som första bössa. När första trippen till skjutbanan kostade 600kr i ammunition så bytte jag snabbt nått att ta med i funderingarna.
Citera
2018-08-22, 23:37
  #12
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automatvapen


.308sw finns också i alla prisklasser, billigaste ligger på hälften av 30.06 (som också är klass 1)
Ser inte riktigt hur det spelar någon roll att 30.06 finns i Australien, Tanzania eller Danmark om jag ska vara ärlig...

308 är ett annat exempel på en vanlig kaliber som har ammunition i alla prisklasser. Väljer du exempelvis 9,3x57 som i princip är okänd utanför sveriges gränser är hänvisad till Normas utmärkta men överprissatta ammunition om du inte vill handladda. 7,63x53R är vanlig i exempelvis Finland, men ovanlig här så du måste handla i specialbutiker om di vill köra fabriksladdat här. Nu var det ju en 30-06 han var spekulant på och älgen lär inte märka någon skillnad mellan 308 och 30-06.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2018-08-22 kl. 23:41.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback