Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-09-18, 23:49
  #37
Medlem
MrLevaLivets avatar
Ser att mina tips redan är tagna men jag upprepar dem ändå

Billigt, gott och näringsrikt: Havregrynsgröt och blodpudding (innehåller massa järn). Frukt: Äpplen plockar du ute eller ropar till någon i en äppelfylld trädgård om du kan plocka.
Samt meta aborre eller dra upp en gädda.
Citera
2018-09-19, 13:04
  #38
Medlem
Behöver inte spendera så mycket per månad.

Kanske göra en lista på billig mat som är nyttig.

Havregryn
Ägg
Blodpudding
Bönor
Ris /potatis / bulgur
Falukorv
Etc.
Citera
2018-09-19, 19:37
  #39
Medlem
Det var sjukt många som lobbar för havregrynsgröt & blodpudding(?)

Om man har lite fantasi så går det ju att göra bra mycket mer roligare saker även om man har en liten budget.

Nu när hösten kommer då blir rotfrukter, lök, betor etc väldigt billigt. Nästan alla matvarubutiker har oftast en drive minst 1 gång i veckan t.ex "kålrot 5kr kilot" sånt ska man hålla utkik efter.

Tumregeln är ju att allt i små förpackningar är dyrt, och att allt färdiglagat/halvfabrikat är dyrt.
Och titta alltid på kilopriset och jämför liknande produkter om det går.
__________________
Senast redigerad av honungsbi 2018-09-19 kl. 19:40.
Citera
2019-08-19, 21:22
  #40
Medlem
halgurds avatar
En vecka levde jag bara på blodpudding. Funkade men inte så roligt. Jag tror de kostade typ 5kr/styck.
Citera
2019-08-19, 21:55
  #41
Medlem
Etta.Places avatar
Kålsoppa är extremt billigt. Ett kålhuvud är i princip gratis och det blir jättemycket soppa av det. Även andra soppor lagade på lokala grönsaker och rotfrukter, helst i säsong såklart, blir billiga. Morötter, potatis, gul lök. På en säck mjöl och några paket jäst kan du baka massvis med bröd. Grönsakssoppa + hembakt bröd blir, om man nu ändå ska vara snål utav helvete, en rätt okej måltid och det går ju att variera sig lite mellan de olika grönsakerna.

Det är ju dock ett recept för överlevnad vid kris, ska du leva så snålt konstant behöver du förstås få in mer fett och proteiner allra minst i dieten, och då blir det genast lite dyrare även om man kör massa linser och så.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback