Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-13, 12:42
  #1
Medlem
Geomeisters avatar
Ännu en rasistisk tråd på Flashback? Faktiskt inte! Det är inte min mening alls.

Däremot finner jag en sak intressant. Jag har pratat med några vänner eller så har dom bara nämnt det.

Dessa har svårt att attraheras till personer ifrån annan härkomst än dom själva. Jag både förstår dom, men samtidigt inte. Jag förstår att folk har personliga preferenser. Antingen så attraheras man till någon eller så gör man det inte. Men några av dessa har påstått att dom känner noll attraktion även till dom allra snyggaste (folk långt utöver deras "nivå" utseendemässigt) ifrån andra etniciteter.

Själv är jag mer öppen. Jag blir givetvis inte attraherad av alla eller vem som helst, men tycker mig se alla typer av tjejer jag dras till. Jag skulle aldrig säga att jag inte skulle dejta en ifrån ett visst land eller viss kultur även om jag givetvis själv attraheras mer eller mindre till folk.

En kompis tog upp ämnet om att man vill ha ett barn som ser ut som en själv. Vilket jag förmodar alla någonstans tänker specellt som ung, men är det så viktigt? Idag är det vanligare än någonsin att folk hittar partner ifrån annan etnicitet och skaffar barn med dessa. Är det verkligen en viktig faktor när du dejtar någon på seriös nivå?

Hur resonerar du kring detta? Är mina vänner rasister eller är dessa tankar helt normala? Dras du till personer ifrån alla möjliga etnicteter/länder? Varför? Varför inte?

Vill givetvis hålla en så god ton som möjligt i tråden. Trollen får gärna skriva massa tjafs i andra trådar. Jag är intresserad i folk genuint tänker kring detta.
__________________
Senast redigerad av Geomeister 2018-08-13 kl. 13:17.
Citera
2018-08-13, 12:48
  #2
Medlem
NickSonnys avatar
Jag har haft gula febern sedan jag var runt 10 år gammal.
Citera
2018-08-13, 12:50
  #3
Medlem
Ditt inlägg, bra och intressant, faller pladask i och med att du använder ordet "ras". Varför inte "etnicitet"? Om du verkligen vill ha seriösa svar varför inte vara 100% seriös och neutral själv?
Citera
2018-08-13, 12:52
  #4
Medlem
HellsKitchenNoMores avatar
Ja dina kompisar är rasister. Men bli inte förvånad ifall de drar en tralla till Sarah Banks när de är ensamma
Citera
2018-08-13, 13:03
  #5
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Ditt inlägg, bra och intressant, faller pladask i och med att du använder ordet "ras". Varför inte "etnicitet"? Om du verkligen vill ha seriösa svar varför inte vara 100% seriös och neutral själv?

Bra poäng! Hade lite svårt att formulera mig då det är ett något udda ämne som sällan diskuteras öppet. Jag har ni bytt ut "ras" med "etnicitet" nu
Citera
2018-08-13, 13:25
  #6
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Jag har haft gula febern sedan jag var runt 10 år gammal.

Hur kommer det sig att du fick gula febern så tidigt? Var det en speciell person, en resa eller vad hände? Vad är det just med asiater som attraherar?
Citera
2018-08-13, 14:12
  #7
Medlem
Jag tycker personligen att det är lite dumt eller konstigt att utesluta personer av vissa etniciteter. Man kan ju tendera att dras till en specifik look, men att säga att man aldrig skulle dejta, t.ex., en svart person? Variationen inom en etnicitet är enorm. Om det handlar om kulturella värderingar har jag lite mer förståelse.

Jag är öppen för alla etniciteter.
__________________
Senast redigerad av jxhanna 2018-08-13 kl. 14:35.
Citera
2018-08-13, 14:31
  #8
Medlem
* Indiskor, Japanskor: Ja.
* Danskor, finskor: Nja.
* Kineser: Nej.
* Negresser: Aldrig.

Men blir jag förälskad kommer jag säkert över det där tänket, då blir man ju tvungen att försöka öppna hjärncellerna lite och omvärdera. Jag skulle även kunna tänka mig att våga överge min spindelfobi för rätt kvinna, men det bästa vore förstås om hon tog hand om dem. Man får prioritera.
Citera
2018-08-13, 14:38
  #9
Medlem
Det är lättare att leva med nån från samma kultur/etnicitet.
Citera
2018-08-13, 15:06
  #10
Medlem
DixieDs avatar
Det beror på hur man ser på saken.

I Sverige är man lite mer rädd och inskränkt för främlingar. Det förstår man efter vad politiker släppt in för typ av människor som hellre slackar och förstör än att göra rätt för sig.

I Usa, Australien, Tyskland, Holland, Spanien, Italien,England är det mer vanligt att dejta andra raser och kulturer förutsatt att personen är integrerad och har skött sig i landet.

Jag är av utländsk bakgrund. Mina föräldrar har väldigt många blandningar och jag har trots mitt inlägg inte upplevt att svenskar tar avstånd ifrån mig utan tvärtom så är jag väldigt omtyckt och behandlas precis som andra i landet.

Jag är dock inte gift med en hel svensk. Han är ifrån Frankrike, Belgien och Sverige. Han har en hel del blandningar men vi har funkat väldigt bra ihop.

Vem säger att vi inte skulle få barn som inte liknar oss?

Det är bara att se vilka blandningar som finns i Usa. I Usa och Australien är det mer vanligt att man dras till ”exotiskt”. Man gillar inte riktigt blondiner/blåögda speciellt om man själv är det.

Länderna jag tog upp är ju dock koloniländer som varit i många länder och blandat sig med befolkning. Det är svårare för ett land som är mer homogent och aldrig koloniserat. Det är väl nu Sverige ser en ökad invandring som man inte är van med.
Citera
2018-08-13, 15:12
  #11
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Hur kommer det sig att du fick gula febern så tidigt? Var det en speciell person, en resa eller vad hände? Vad är det just med asiater som attraherar?
Kommer inte ihåg, är nästan 4 gånger så gammal nu..
Jag dras till feminina kvinnor som är små och nätta. Visst finns det såna som har annan etnicitet också, men andelen torde vara högre för asiatiska folkgrupper, vilket gör att det är mer troligt att om jag attraheras av en kvinna så råkar det ofta vara en asiat.
Citera
2018-08-13, 15:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Det beror på hur man ser på saken.

I Sverige är man lite mer rädd och inskränkt för främlingar. Det förstår man efter vad politiker släppt in för typ av människor som hellre slackar och förstör än att göra rätt för sig.

I Usa, Australien, Tyskland, Holland, Spanien, Italien,England är det mer vanligt att dejta andra raser och kulturer förutsatt att personen är integrerad och har skött sig i landet.

Jag är av utländsk bakgrund. Mina föräldrar har väldigt många blandningar och jag har trots mitt inlägg inte upplevt att svenskar tar avstånd ifrån mig utan tvärtom så är jag väldigt omtyckt och behandlas precis som andra i landet.

Jag är dock inte gift med en hel svensk. Han är ifrån Frankrike, Belgien och Sverige. Han har en hel del blandningar men vi har funkat väldigt bra ihop.

Vem säger att vi inte skulle få barn som inte liknar oss?

Det är bara att se vilka blandningar som finns i Usa. I Usa och Australien är det mer vanligt att man dras till ”exotiskt”. Man gillar inte riktigt blondiner/blåögda speciellt om man själv är det.

Länderna jag tog upp är ju dock koloniländer som varit i många länder och blandat sig med befolkning. Det är svårare för ett land som är mer homogent och aldrig koloniserat. Det är väl nu Sverige ser en ökad invandring som man inte är van med.

Att blanda sig med någon från Belgien/frankrike/Holland etc är knappast vad någon skulle kalla för att blanda sig då alla dessa grupper är väldigt snarlika.

Som att en Korean och Japan blandar sig, kulturellt olika men genetiskt väldigt lika.

I USA tex som du nämner är de flesta sk blandäktenskap mellan vita och latinos(oftast mestiser eller vita latinos. Kalla erupeer för bara vita är egentligen löjligt då de flesta från sydamerika också är vit så de måste börja dela upp det i white och none white latinos) och skillnaderna mellan dessa är ganska små. Näst efter det är vita med östasiater. Så även mix landet USA håller sig folk mest till sina egna så Sverige är inget extremt undantag utan det är rätt standard i världen att de flesta håller sig till sin egen grupp.

Generellt är trenden att ju mer olika man är ju mindre mixas det(genetiskt men även såklart kulturellt). Men vi talar fortfarande om att folk i usa till ca 85% fortfarande gifter sig inom samma etnicitet och de gånger de gifter sig inom en annan är det mest inom folk som är snarlika dem själva.

Genetiskt föredrar folk generellt en partner(även vänner) som är genetiskt lika dem själva. Det får inte såklart vara för likt för då blir det inavel. Detta är inte så konstigt för är det för stor genetisk skillnad kommer parternas gener blandas upp väldigt mycket och kan efter någon generation eller två vara näst intill obefintliga på det stora hela.

De flesta vill som sagt att barnen ska likna dem själva. En kolsvart man(Afrikan) och en kritvit kvinna(Europe/östasiat) kommer med i princip nästan total sannolikhet(undantag finns såklart) få ett barn som är mera lik mannen än kvinnan. Oftast till den nivån att andra kommer att klassificera barnet att tillhöra mannens grupp(speciellt i USA).

Kommer barnet sen välja(vilket är troligt) någon ur den gruppen som denna klassas till och självidentifierar sig med kommer dess barn högt troligt inte påminna nästa något alls om sin mormor(den vita kvinnan, för är oftast vit kvinna svart man som brukar få barn ihop)

Nu kanske någon frågar sig vad spelar det för roll osv osv och det gör det ju inte rent personligt och för individen och dess liv. Men vi skaffar inte barn för det är roligt utan för vi är programmerade av våra gener att föra dessa vidare. Vi är i princip fordon för våra gener och genetiskt skiter både evolutionen och våra gener om våra indivuella liv utan det är fortgången av generna som räknas.

Därför kommer de flesta att välja alternativ som (undermedvetet) som ger bäst överlevnad för deras egna gener. Detta är också varför de flesta föredrar att bo och vara nära folk av deras egen etnicitet eller iaf att den är i kraftig majoritet(undantag finns såklart) för om någon liknar dig är ni också högst troligen släkt med varandra och ju mer lik ju mer gener delar ni antagligen och ju mer olik ju mindre.

Genetiskt är det en fördel för även om du skyddar dina sysslingar tex och dör innan du själv fått barn har du skyddat mer av ditt genetiska ursprung än om du skulle skyddat barn som är helt olika dig och dött.

Det kan låta kallt och tråkigt men det är så evolutionen fungerar och vi är slavar till den i stor utsträckning. Vi kan pga av vår avancerade hjärna dock undkomma mer av detta än de flesta andra djur då vi kan binda an till andra etniciteter och tom arter på ett sätt som andra djur oftast inte kan och som egentligen inte är till våran genetiskaöverlevnads fördel. Vi är alla olika individer och kommer göra olika val och även göra saker som man kan tycka går emot vad som är "bäst" enligt evolutionen men det ger iaf en grundläggande förståelse till varför vissa preferencer finns till att de flesta föredrar(betyder inte att de hatar alla andra) att både föröka sig och att primärt umgås med folk som tillhör eller liknar deras egen grupp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback