Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-13, 11:20
  #1
Medlem
Hej!
Har gamla familjefoton, av blandade typer, foton på fotopapper och polaroid, från 30talet och 40talet, ganska små och gulnade och lite småslitna, men vill ha så perfekta kopior av dessa som möjligt till andra släktingar och sånt. Någon med erfarenhet som kan tipsa om bra fotobutik eller så som är experter på fototeknik och att få rätt skärpa och färg och sånt på kopiorna? Det finns små detaljer som måste bli exakt lika och inte försämrade på kopiorna.

Tacksam för hjälp!
Citera
2018-08-13, 11:38
  #2
Medlem
George Wittigs avatar
Hur duktig är du på photoshop?

Inte jättesvårt att fixa detta själv. Jag köpte en scanner och koperade upp morföräldrarnas gamla bilder. Fixade sen fel och skavanker i photoshop. Scanningarna var av så bra kvalitet att det sen vid utskrift (på fotolabb) gick att förstora upp även små bilder till mer normala moderna format som 15x10 och större.
Citera
2018-08-13, 14:46
  #3
Medlem
Jag hade ett projekt för ett par år sedan, då upptäckte jag lightroom, fantastiska fördefinierade filter som gör hela jobbet åt dig,bara att välja vilken du vill ha. Dessutom utomordentliga filter för att rätta till gamla bleknade färgfotografier från 50-60-70-tal.
Scanna får man dock göra själv, men de ny scannrarna funkar ju som ett digitalkamera ett klick och det är klart, inga långa väntetider på som på flatbäddsscannrarnas tid.
Citera
2018-08-13, 22:48
  #4
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Jag hade ett projekt för ett par år sedan, då upptäckte jag lightroom, fantastiska fördefinierade filter som gör hela jobbet åt dig,bara att välja vilken du vill ha. Dessutom utomordentliga filter för att rätta till gamla bleknade färgfotografier från 50-60-70-tal.
Scanna får man dock göra själv, men de ny scannrarna funkar ju som ett digitalkamera ett klick och det är klart, inga långa väntetider på som på flatbäddsscannrarnas tid.

Jag skulle också rekommendera Lightroom, för retusch är det överlägset allt annat jag provat. Det är ju dessutom väldigt inriktat på just arbetsflöde och batch-hantering där man applicerar filter och rättningar på många bilder samtidigt, så det blir rätt snabbjobbat.

Att skaffa en prenumeration på både Photoshop och Lightroom och behålla den tills man är klar är ingen större kostnad, så det är enkelt att testa båda och se vilket man föredrar av dem.
Citera
2019-02-01, 02:00
  #5
Medlem
Tack för era svar.
Citera
2019-02-01, 02:09
  #6
Medlem
Har själv prövat lite med detta, och man får okej resultat med en scanner och retuschering i bildbehandlingsprogram. Problemet är att vissa albums storlek och utformning gör dem svåra, och i mitt fall omöjliga, att skanna. Min tanke är att det borde gå att ordna bra kopior med en systemkamera och ett makroobjektiv, om man får till ljuset rätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback