Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 21:32
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsyketSviker
Hejsan!


Hur som helst. Samtidigt som jag känner mig befriad i Linux så känner jag mig på samma gång fängslad. Kan t.ex inte få igång skrivaren, inte för att den används lika flitigt som innan, men att jag måste in i Windows för att skriva ut ett papper känns så korkat. Vet att jag måste köpa en skrivare som är kompatibel till att fungera med Linux, men det känns också korkat att jag ska behöva göra det för att använda min dator.

Även fast jag inte spelar datorspel alls i samma utsträckning som förut så vill jag ändå ibland spela med några vänner, slöspela för att fördriva tid eller testa nya spel. Jag vet att det här är speltillverkarnas fel, men när jag använder Linux kan jag inte spela, iallafall inte de största titlarna.

Musikproduktion är jag även mycket intresserad av, men vad finns det för DAWs till Linux, BitWig vad jag vet om. Fattig som jag är har jag inte råd att köpa det, i Windows finns det väl mer cracks och DAWs än man kan räkna till. Igen, där ligger väl problemet mycket hos mig. Men frågan är ju vad jag vinner på att köra Linux när jag inte kan använda datorn till de saker jag vill. Datorerna ska ju vara våra "slavar" inte tvärt om

Mycket småsaker också som förhindrar en att använda datorn. T.ex Skulle en vän koppla in telefonen i datorn för att föra över några filer och telefonen blir inte hittad, så då gick jag in på valfri sökmotor för att ta reda på varför, för att sen läsa att det helt enkelt inte går, än.

Använt Linux nästan uteslutande i kanske 2 år nu men känns som det håller mig tillbaka för mycket. Vill verkligen inte tillbaka till Windows, men börjar inse att det är nog kanske det enda valet om jag vill använda min dator till det jag vill använda den för, tyvärr.

Hur hade ni gjort och resonerat?

Jag har testat massor av Linux genom åren och jag känner precis igen det där med att något inte fungerar. Numera fungerar nerladdningen på USB-sticka. Fedora 25 gjorde det mesta rätt tex fungerade skrivaren direkt. Dock krävdes Fedora 27 för att få rätt bildskärms-upplösning. Men visst är det enkelt att få ett nytt OS på USB-sticka. Så några varianter av Linux bör man prova!
Citera
2018-12-09, 22:18
  #86
Medlem
Run3s avatar
Varför ens köra Linux om inget du vill använda finns till plattformen. Kör själv privat endast Linux, och det jag gör är att surfa, titta film och programmera. På jobbet använder jag Mac och Windows för att mina arbetsuppgifter kräver det.

Om det är så få saker du vill göra som fungerar på Linux, kan du väl köra en VM med Linux på Windows.

Tycker rädslan för att Microsoft skulle spionera på en känns något förlegad. Är det något företag man borde vara rädd för är det snarare Google: med Android i fickan; Google AdSense och Google Analytics på alla världens hemsidor; AMP som växer; Chrome som används av mängder och börjar diktera webbstandarden; etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Har aldrig sett ett exempel på androidtelefoner som inte gått att ansluta till ett debian system. Ibland kan det vara knepigt att hitta filen men då är det alltid android (också linuxbaserat) och telefonens appar som är skyldiga.

De övriga tillämpningarna saknar jag erfarenhet av.
MTP har dock historiskt fungerat balle på Linux. Numera tror jag dock det är bättre om man kör en modern distro.
Citera
2018-12-10, 19:44
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
MTP har dock historiskt fungerat balle på Linux. Numera tror jag dock det är bättre om man kör en modern distro.

Har kört Arch i 10 år och har aldrig haft något problem med det. Installera mtpfs, gvfs-mtp och jmtpfs och telefonen monteras automatisk, bara att flytta över filerna. Problemet är att folk inte orkar läsa dokumentationen.
Citera
2018-12-10, 20:36
  #88
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhLGBBemhvGvkvtgnd
Har kört Arch i 10 år och har aldrig haft något problem med det. Installera mtpfs, gvfs-mtp och jmtpfs och telefonen monteras automatisk, bara att flytta över filerna. Problemet är att folk inte orkar läsa dokumentationen.
Helt trivialt.

När jag har använt MTP, som funnits förinstallerat på Ubuntu, har det fungerat balle. Det har gått att koppla in och föra över enstaka filer. Men försöker man göra för mycket samtidigt (kopiera många filer samtidigt som man navigerar bland mapparna) hänger sig skiten, och man får koppla in telefonen på nytt. Utöver det har många filer varit osynliga över MTP, vet inte om det har berott på ogiltiga filnamn eller vad.

Det jag har behövt använda istället var https://f-droid.org/en/packages/be.ppareit.swiftp_free/ Med den fungerade det stabilt och man såg alla filerna.

Idag kanske det fungerar bättre. Var ett tag sedan jag förde över filer. Men när jag strulade med det var det i alla fall många andra med samma problem när man Googlade på det, och lösningen var inte bara att "orka läsa dokumentationen".

https://news.ycombinator.com/item?id=11574584
Citera
2018-12-10, 21:08
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Helt trivialt.

När jag har använt MTP, som funnits förinstallerat på Ubuntu, har det fungerat balle. Det har gått att koppla in och föra över enstaka filer. Men försöker man göra för mycket samtidigt (kopiera många filer samtidigt som man navigerar bland mapparna) hänger sig skiten, och man får koppla in telefonen på nytt. Utöver det har många filer varit osynliga över MTP, vet inte om det har berott på ogiltiga filnamn eller vad.

Det jag har behövt använda istället var https://f-droid.org/en/packages/be.ppareit.swiftp_free/ Med den fungerade det stabilt och man såg alla filerna.

Idag kanske det fungerar bättre. Var ett tag sedan jag förde över filer. Men när jag strulade med det var det i alla fall många andra med samma problem när man Googlade på det, och lösningen var inte bara att "orka läsa dokumentationen".

https://news.ycombinator.com/item?id=11574584

Då skulle jag råda dig att byta distribution eller program. Jag har själv varit tvungen att använda Ubuntu och andra debianbaserade distributioner vid olika tillfällen. Det skriver jag under på att dom kan ge än en lättare hjärnblödning. Men då får man väl byta MTP klient, det finns garanterat ett dussin paket som fungerar bättre än det som kommer förinstallerat på Ubuntu.
Citera
2018-12-10, 21:31
  #90
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhLGBBemhvGvkvtgnd
Då skulle jag råda dig att byta distribution eller program. Jag har själv varit tvungen att använda Ubuntu och andra debianbaserade distributioner vid olika tillfällen. Det skriver jag under på att dom kan ge än en lättare hjärnblödning. Men då får man väl byta MTP klient, det finns garanterat ett dussin paket som fungerar bättre än det som kommer förinstallerat på Ubuntu.
Jag fattar väl inte hur man gör det. Det förinstallerade monterar enheten automatiskt och är integrerat med Unity. Smidigt.

Aja, skulle jag föra över någon fil i framtiden och det strular så använder jag FTP Server på Android. Fungerar klockrent.

Men min poäng var egentligen bara att jag kan sympatisera med TS om hon har upplevt problem med filöverföringar till sin telefon.
Citera
2019-06-27, 14:14
  #91
Medlem
Inget operativsystem är bäst på allt. Själv kör jag fyra olika här hemma. Två linuxdistar, en macOS, och en Windows 10. Alla har sina för och nackdelar. Macen är överlägsen när det gäller kreativitet i alla dess former, windowsburken spelar jag på. Ena linuxburken står som NAS, men använder den till lite allt möjligt. Den andra linuxburken har jag mest som lek-och-bus-dator.

För den som ska gå över från Windows till Linux brukar jag rekommendera Mint. Mest för att det kommer med cinnamon som standard och det påminner till mycket om användargränssnittet i Windows, samt har en stor användarcommunity. Utöver detta är min erfarenhet får mint att saker som regel är enklare att få att fungera, än andra distar.

Det överlägset mest användarvänliga systemet får jag på apple-burken. Helt klar finns där ett helhetstänk som syftar till att man förstår det mesta utan vare sig google eller manualer.
Citera
2019-06-28, 14:36
  #92
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PsyketSviker
Hejsan!

Vill börja med att säga att jag älskar Linux! Jag älskar filosofin bakom projektet, jag mår bra av att stödja projektet och utvecklingen genom att använda mig av Linux. I Windows känns det som jag lägger över all information och integritet till Microsoft, vilket jag väl iofs gör mer eller mindre? Eller är folk onödigt paranoida med vad för data de samlar in om en? Inte för att jag vill att de ska samla in nån data alls för den har dom inget med att göra, principsak. Som de intvingade uppdateringarna och omstarterna. Det är min dator och det är jag som ska bestämma om jag vill uppdatera, vad jag ska uppdatera, och när jag ska starta om datorn. En principsak.
När jag ser att det finns nya uppdateringar till Linux blir jag glad och intresserad av vad det kommit en ny version till. När det kommer till Windows... tja då kan man väl till och börja med inte ens se vad den uppdaterar?

Hur som helst. Samtidigt som jag känner mig befriad i Linux så känner jag mig på samma gång fängslad. Kan t.ex inte få igång skrivaren, inte för att den används lika flitigt som innan, men att jag måste in i Windows för att skriva ut ett papper känns så korkat. Vet att jag måste köpa en skrivare som är kompatibel till att fungera med Linux, men det känns också korkat att jag ska behöva göra det för att använda min dator.

Även fast jag inte spelar datorspel alls i samma utsträckning som förut så vill jag ändå ibland spela med några vänner, slöspela för att fördriva tid eller testa nya spel. Jag vet att det här är speltillverkarnas fel, men när jag använder Linux kan jag inte spela, iallafall inte de största titlarna.

Musikproduktion är jag även mycket intresserad av, men vad finns det för DAWs till Linux, BitWig vad jag vet om. Fattig som jag är har jag inte råd att köpa det, i Windows finns det väl mer cracks och DAWs än man kan räkna till. Igen, där ligger väl problemet mycket hos mig. Men frågan är ju vad jag vinner på att köra Linux när jag inte kan använda datorn till de saker jag vill. Datorerna ska ju vara våra "slavar" inte tvärt om

Mycket småsaker också som förhindrar en att använda datorn. T.ex Skulle en vän koppla in telefonen i datorn för att föra över några filer och telefonen blir inte hittad, så då gick jag in på valfri sökmotor för att ta reda på varför, för att sen läsa att det helt enkelt inte går, än.

Använt Linux nästan uteslutande i kanske 2 år nu men känns som det håller mig tillbaka för mycket. Vill verkligen inte tillbaka till Windows, men börjar inse att det är nog kanske det enda valet om jag vill använda min dator till det jag vill använda den för, tyvärr.

Hur hade ni gjort och resonerat?

Nu är det nästan ett år sedan du skrev det där men jag måste fråga vilken dist du kör egentligen? Att använda skrivare har med undantag för vissa "win only printers" som en del tillverkare släppte för många år sedan nästan alltid funkat bra och komma åt filer på telefonen har funkat en bättre del av ett årtionde på alla större, kända distar.

Såvida du inte är en gamer - vilket du själv skriver att du inte är så ska det inte finnas något numera som "håller tillbaka" dig genom att du använder Linux istället för Windows.
Angående att använda Linux som DAW så finns det flera väldigt bra program för det:

https://itsfoss.com/best-audio-editors-linux/

EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av PsyketSviker
Nja. Plug n play prylar brukar inte vara något problem. Min väns telefon ville dock inte hittas i Manjaro Linux av nån anledning. Allt annat jag kopplat in via USB, SPDIF osv har alltid funkat out of the box vad jag kan minnas.//


Ok, så du kör Manjaro. Det var en gång i tiden en hyfsat populär dist men är numera ganska obskyr (nej, distrowatch är inget att lita på). Det kan förklara varför det inte funkar om de har ont om utvecklare som vill hålla på med den.
Vanligtvis brukar jag undvika att rek. en annan dist men pröva med att tanka och skapa en live-USB image från tex Fedora eller Ubuntu som du startar upp med och jag kan nästan lova att det funkar med filöverföring och skrivare hos de båda.
__________________
Senast redigerad av BWisser 2019-06-28 kl. 14:49.
Citera
2019-06-29, 10:11
  #93
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsyketSviker
Hejsan!

Vill börja med att säga att jag älskar Linux! Jag älskar filosofin bakom projektet, jag mår bra av att stödja projektet och utvecklingen genom att använda mig av Linux. I Windows känns det som jag lägger över all information och integritet till Microsoft, vilket jag väl iofs gör mer eller mindre? Eller är folk onödigt paranoida med vad för data de samlar in om en? Inte för att jag vill att de ska samla in nån data alls för den har dom inget med att göra, principsak. Som de intvingade uppdateringarna och omstarterna. Det är min dator och det är jag som ska bestämma om jag vill uppdatera, vad jag ska uppdatera, och när jag ska starta om datorn. En principsak.
När jag ser att det finns nya uppdateringar till Linux blir jag glad och intresserad av vad det kommit en ny version till. När det kommer till Windows... tja då kan man väl till och börja med inte ens se vad den uppdaterar?

Hur som helst. Samtidigt som jag känner mig befriad i Linux så känner jag mig på samma gång fängslad. Kan t.ex inte få igång skrivaren, inte för att den används lika flitigt som innan, men att jag måste in i Windows för att skriva ut ett papper känns så korkat. Vet att jag måste köpa en skrivare som är kompatibel till att fungera med Linux, men det känns också korkat att jag ska behöva göra det för att använda min dator.

Även fast jag inte spelar datorspel alls i samma utsträckning som förut så vill jag ändå ibland spela med några vänner, slöspela för att fördriva tid eller testa nya spel. Jag vet att det här är speltillverkarnas fel, men när jag använder Linux kan jag inte spela, iallafall inte de största titlarna.

Musikproduktion är jag även mycket intresserad av, men vad finns det för DAWs till Linux, BitWig vad jag vet om. Fattig som jag är har jag inte råd att köpa det, i Windows finns det väl mer cracks och DAWs än man kan räkna till. Igen, där ligger väl problemet mycket hos mig. Men frågan är ju vad jag vinner på att köra Linux när jag inte kan använda datorn till de saker jag vill. Datorerna ska ju vara våra "slavar" inte tvärt om

Mycket småsaker också som förhindrar en att använda datorn. T.ex Skulle en vän koppla in telefonen i datorn för att föra över några filer och telefonen blir inte hittad, så då gick jag in på valfri sökmotor för att ta reda på varför, för att sen läsa att det helt enkelt inte går, än.

Använt Linux nästan uteslutande i kanske 2 år nu men känns som det håller mig tillbaka för mycket. Vill verkligen inte tillbaka till Windows, men börjar inse att det är nog kanske det enda valet om jag vill använda min dator till det jag vill använda den för, tyvärr.

Hur hade ni gjort och resonerat?
Nu är jag ingen dator entusiast, men för mig så är datorn ett verktyg som ska tjäna mig och inte tvärtom. Om Windows uppfyller dina behov bättre använd det då.
Citera
2019-06-30, 19:21
  #94
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Setup? Minuter. Boota från usb, Ubuntu 1904. Installera? 5-10 minuter med ssd@usb3. Välj propriätera drivrutiner (1904 framåt installerar dom auto med Nvidia) installera Steam Chromium, dra ner någon Snap som Spotify Libreoffce installera Flatpak lägg tilll Flathub installera Teamspeak och något annat program som bara finns hos Flathub inte Snap. (Testar runt bland båda just nu, båda fungerar felfritt men dålig integration i Plasma/Kubuntu) Klart. All setup tar Max 15-20 minuter, då är alla program installerade som någonsin behövs. Med Väldigt bra internet tar spelen max en timme att installera både via Steam och Lutris och allt fungerar automagiskt.

Protip: Med 1904 och Plasma kom inga alternativ fram i min launcher innan reboot, var blankt. Efter reboot visas både Flatpaks och Snaps i min launcher. Kanske räcker med log-out, men jag startade om..

Sido kommentar: Flatpak känns jobbigare som användare i terminal när man ska skriva vilket repo och fullt namn på appen som oftast inte bara är "steam" utan flathub blbablbla steam:någonting:;blabla. Snap känns mycket lättare här. Å andra sidan fungerar det felfritt i Ubuntu 1904 att browsa Flathub, hitta program, trycka install, första gången prompt till Xdg_open allow något trycker ja, Discovery öppnar en länk till appen och trycker install och det är klart. Snaps är väl inbyggt i program-installerarar-programmet í Ubunti misstänker jag öppnar aldrig dom programmena så inte kikat själv.
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2019-06-30 kl. 19:25.
Citera
2019-07-31, 16:00
  #95
Medlem
BRÖDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Två år säger du? Jag har varit linuxanvändare sedan 1993 (Yggdrasil) och arbetar med det på heltid på senior nivå... men jag har ALDRIG använt linux som min ”arbetsmiljö”.varför skulle jag? MacOS och Microsoft Windows låter mig vara så mycket mer produktiv[...]
Själv har jag inte riktigt lika många år under bältet, endast sedan 1997-1998. Men liksom du använder jag Mac OS på persondatorn (gjorde det dock under många år). För mycket jobb med underhåll annars. Sedan har jag faktiskt slutat använda GNU/Linux sedan systemd blev närmast obligatoriskt. Håller mig helt till FreeBSD och OpenBSD numera. Spel kör jag på Nintendo eller PlayStation.

Däremot måste jag säga att elementary OS är det närmaste en fungerande Linuxbaserad arbetsmiljö jag sett. Dock fungerade det endast sådär när jag testade och det var ett jävla jobb att få eclipse IDE att funka.
Citera
2019-08-03, 22:30
  #96
Medlem
Skulle säga att Windows gör en mindre produktiv i jämförelse med Mac & Linux.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback