Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-13, 00:55
  #1
Medlem
Jag brukar äta råa ägg, rå lax, samt opastöriserad ost, och nötter.

Problemet med råa ägg, är att jag egentligen vill äta ekologiskt (jag äter i princip allt ekologiskt), men samtidigt så har jag läst att man INTE ska äta ekologiska ägg, i o m att hönorna i detta fall blir matade med fiskmjöl från tungmetall-rik Östersjö-fisk (vilket dom uppenbarligen INTE blir när det handlar om icke-ekologiska, dvs vanliga, ägg?).

Rå lax: problemet är att den odlade laxen är giftig och innehåller knappt någon omega3, och den enda vildfångade laxen (som inte är från Östersjön) som verkar gå att få tag i kommer från Stilla havet, problemet är att den innehåller strålning från Fukushima-olyckan.

Opastöriserad ost: den enda jag hittar i matvarubutikerna är Gruyerie (osäker på stavningen) som kostar 360 kr kilot.

Nötter i all ära, men det är lite tråkigt i längden...

Så, vad finns det för andra alternativ, gällande att få i sig protein, i rawfood-format så att säga?

Tack för all hjälp och tips jag kan få.

OBS GLÖM SOJA OCH TOFU (= sänker testosteronet)
Citera
2018-08-13, 01:26
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag brukar äta råa ägg, rå lax, samt opastöriserad ost, och nötter.

Problemet med råa ägg, är att jag egentligen vill äta ekologiskt (jag äter i princip allt ekologiskt), men samtidigt så har jag läst att man INTE ska äta ekologiska ägg, i o m att hönorna i detta fall blir matade med fiskmjöl från tungmetall-rik Östersjö-fisk (vilket dom uppenbarligen INTE blir när det handlar om icke-ekologiska, dvs vanliga, ägg?).

Rå lax: problemet är att den odlade laxen är giftig och innehåller knappt någon omega3, och den enda vildfångade laxen (som inte är från Östersjön) som verkar gå att få tag i kommer från Stilla havet, problemet är att den innehåller strålning från Fukushima-olyckan.

Opastöriserad ost: den enda jag hittar i matvarubutikerna är Gruyerie (osäker på stavningen) som kostar 360 kr kilot.

Nötter i all ära, men det är lite tråkigt i längden...

Så, vad finns det för andra alternativ, gällande att få i sig protein, i rawfood-format så att säga?

Tack för all hjälp och tips jag kan få.

OBS GLÖM SOJA OCH TOFU (= sänker testosteronet)

Odla egna ärter och ät råa?
-Lite sent på säsongen nu, men till nästa år, så bör du nog lyckas, det är "sketalätt" som vi säger här i Götet:

1) Köp ett vanligt paket gula ärter, finns i kilopack i vanlig mataffär för under 20 spänn, ja, sådana man kokar ärtsoppa på.
2) till våren petar du ner ärterna (de torra gula ärterna som är menade för att koka ärtsoppa på) i jorden på din tomt. Räcker med att använda pekfingret.
3) Se till att det finns buskar/träd/spalje, då ärtor är "klängväxter".
4) Ärter växer rasande fort, och du får ut en massa ärtor per gul ärta du sått. Ärterna är dock gröna, de som växer då..

Proteinmässigt ligger ärtor (gröna, ja det blir lustigt nog gröna ärter av de torkade gula) en tredjedel av de torkade gula, som har cirka 22g/100g (22%) protein, och en tredjedel av de färska blir då 7,33% protein, vilket betyder 7,33g protein på 100g färska ärter.

(Har du ingen tomt, funkar det att odla i kruka också, se till att ha en pinne eller något ärterna kan "klättra i"). Oerhört goda är de också. Annars kan du (om du inte vill odla själver) köpa "Findus frysta", och inte koka då du vill äta maten rå. Bara tina upp!

Observera att vegetariskt ärtprotein inte är riktigt lika fullvärdigt som animaliskt protein, men funkar rätt bra ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback