Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-12, 21:05
  #1
Medlem
Vart i USA tar man sig billigast med flyg? Är det NY som gäller, eller finns det billigare alternativ?
Citera
2018-08-12, 21:29
  #2
Medlem
Jag undrar också även fast jag inte ska resa men ibland ser man riktigt billiga vad är haken?
Citera
2018-08-12, 23:37
  #3
Medlem
BernardLoutres avatar
Norwegian brukar ha bra priser. Jag flög till Florida i vintras för 2200, t/r men en viss flexibilitet krävs.
Citera
2018-08-12, 23:55
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Jag undrar också även fast jag inte ska resa men ibland ser man riktigt billiga vad är haken?

Haken hittar du ofta när du läser detaljerna i flygrutten, det är byten med väntetider och de billigaste flygen är alltid att man reser från "våra" flygplatser ner till Europa till en av de större flygplatserna där man väntar X timmar och sen går ombord på ett flygbolag som i princip kör "skytteltrafik" fram och tillbaka mellan Europa och Jänkeland nonstop.

Det är egentligen inte så mycket "en hake" det är så systemet är format, flyg är en schemalagd, masstransportindustri numera.
Citera
2018-08-12, 23:59
  #5
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Norwegian brukar ha bra priser. Jag flög till Florida i vintras för 2200, t/r men en viss flexibilitet krävs.

Stockholm - Paris väntetid 8 timmar - Madrid, kuta från ena flyget rätt över landningsbanan till anslutande flyg - Reykjavik borda amerikanskt militärflyg - Toronto övernatta i ett hemsökt hus - Florida och du måste åka direkt?
Citera
2018-08-13, 01:05
  #6
Medlem
Vi har rest till Florida två gånger för ca 2200 t/r (per person) två gånger, en gång på sommaren o en gång i december. Norwegian direkt från Köpenhamn eller med kortare mellanlandning i London.
Citera
2018-08-13, 10:38
  #7
Medlem
Det beror lite på. Olika faktorer spelar in, men generellt blir priserna lägre om:
1. Du går via en prisjämförelsesajt (t.ex. flygresor.se, vilket jag själv brukar använda).
2. Du är ute i god tid. Ju tidigare du bokar, desto billigare pris. Ju färre platser det finns kvar, desto högre pris (med undantag för "sista minuten-försäljning"). Att boka ett flyg från Arlanda till Los Angeles (tur och retur) imorgon skulle kosta 10 - 15 000 kr. Jag har flugit den rutten tidigare för 3 - 4 000 kr.
3. Mellanlandningar sänker generellt priset. Men det beror på... följer man ovanstående brukar det gå att komma undan hyfsat billigt ändå.
4. Mönster jag själv ser är att större flygplatser/flygbolag = lägre priser. Att välja att flyga från Norrköpings flygplats till USA kommer ge ett högre pris än t.ex. att flyga från Arlanda. Ibland kan det vara viktigt att jämföra flyg från t.ex. Helsingfors eller Köpenhamn för att se hur mycket det skiljer. Senast jag flög till USA flög jag från Köpenhamn, p.g.a. en ganska stor prisskillnad.
5. Att vara flexibel med resdag. Flygresor.se har en sån funktion, där man kan se i en kalender vilka dagar det är billigast att flyga den sträcka man valt. Ibland kan det skilja tusentals kronor mellan olika dagar.

Själv har jag tidigare lyckats med följande:

2016 flög jag...
Arlanda - New York (Newark)
New York (Newark) - San Francisco
San Francisco - Los Angeles
Los Angeles - Arlanda
...för ca 4 500 kr. Med SAS dessutom!

2017 flög jag...
Arlanda - Los Angeles
San Francisco - Köpenhamn (Kastrup)
...för ca 5 900 kr (SAS). Dyrare... men betydligt färre flyg.

Så allt är relativt, helt klart. Det gäller att gräva, gärna boka så tidigt som möjligt, vara flexibel o.s.v.
Citera
2018-08-13, 17:35
  #8
Medlem
Bravess avatar
Jag är bosatt på västkusten, Los Angeles närmare bestämt, och flyger bara med Norwegian mellan LAX och CPH. Deras direktflyg är oftast billigare än de med byten, så direktflyg är givet. Älskar deras dreamliner, sällan eller aldrig någon turbulens, bara smooth sailing hela vägen. Och vettigt utbud av filmer och serier.

Har aldrig rest för mer än 4200kr t.o.r hittills, då har vi även haft mat, sätesreservering och incheckat bagage i det priset (eftersom jag och gubben åker ihop beställer vi platser så vi får sitta ihop, och vi har alltid incheckat bagage, och så väljer vi Nice n Tasty menyn ombord eftersom vi får mat gratis. Välj 3, betala för 2).

Direktflyget tar ca 11-12 timmar. Desto färre byten, desto mindre risk att ditt bagage försvinner.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2967111

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback