Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-02-16, 15:32
  #25
Medlem
Tränar man bara och kör lite längre rundor på ett gäng mil några gånger i veckan så kan man få bra drag. Kör man dessutom i grupp blir man lätt mer motiverad och kan hålla lite högre hastighet samtidigt som man kan återhämta sig på rulle. Så kör man hårt och har hyffsat bra fysik så är ett snitt på 30 km/h inget problem att nu under mitten av sommaren.
Citera
2021-04-11, 16:28
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gamla kärringar kan hålla 30 utan att pina livet ur sig.
det kan dom garanterat inte. De skulle inte ens snitta 20kmh.

Snitta 30 , då är du ganska bra tränd även på en racercykel. Vindmtståndet är redan vid 30 påtalande och vid 35 får du hålla i dig pga vinden.

Snitta 30 på en helt platt väg utan vind är nåt helt annat än att snitta 30 på en väg som har motlut, backar och motvind i varierande grad.

Det som gör skillnad på en racer är att du sitter mycket bättre, den går lättare pga smalare hjul, bättre ärodymik, och lättare. En normal racer väger säkert 10 kg mindre än en vanlig stålcykel från biltema.
Citera
2021-04-11, 17:26
  #27
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Härligt att det iaf finns någon med verklighetsförankring här!

Det är ett par år sedan ditt inlägg, men tack i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
det kan dom garanterat inte. De skulle inte ens snitta 20kmh.

Snitta 30 , då är du ganska bra tränd även på en racercykel. Vindmtståndet är redan vid 30 påtalande och vid 35 får du hålla i dig pga vinden.

Snitta 30 på en helt platt väg utan vind är nåt helt annat än att snitta 30 på en väg som har motlut, backar och motvind i varierande grad.

Det som gör skillnad på en racer är att du sitter mycket bättre, den går lättare pga smalare hjul, bättre ärodymik, och lättare. En normal racer väger säkert 10 kg mindre än en vanlig stålcykel från biltema.

De som cykeltränar regelbundet har en magisk gräns och den är 30 km/h. Allt över det är i princip "halvelitmotionär". Som du antyder krävs det ganska mycket i kraft och uthållighet att gå från t.ex. 28 km/h i snitt till 30 km/h i snitt pga bl.a. luftmotståndet. Att gå från 30 till 35 i snitt ska vi inte tala om. Det krävs en helt annan inriktning på träningen, flera intervallpass exempelvis där man kör järnet i flera kilometer, "vilar" och sedan upprepar proceduren ett antal gånger.

De allra flesta motionärer idag kör enbart distansträning och då går det inte att öka snittfarten särskilt mycket över längre distans. Man blir uthållig men kanske inte snabb. Typiskt för distanstränade cyklister är att de håller 30 km/h i snitt på sina 30-90 km pass och sedan cyklar de Vätternrundan med i stort sett samma medelhastighet. Men de kan omöjligen cykla 35-40 km/h i snitt på kortdistans (30-60 km) och sedan snitta 30-32 km/h på Vätternrundan.

Allt detta baserar jag förstås på egen erfarenhet från racercykling (tävling och senare motion) sedan mitten av 70-talet.
__________________
Senast redigerad av TilleyHat 2021-04-11 kl. 17:31.
Citera
2021-04-11, 17:39
  #28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
det kan dom garanterat inte.
Du får komma med bättre argument än det där...argument som slår en gps
Citera
2021-04-11, 17:40
  #29
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
30 Km/h skall inte vara direkt svårt, 44 Km/h går att springa om man är världens snabbaste löpare på 100 meter...

20-25 Km/h är väl ganska normal cykelfart på landsväg för i princip vem som helst. 30 med en bra cykel skall absolut inte vara några problem... Men det var ett tag sedan jag cyklade iofs...
Jag pumpar lätt 50 på plan väg med min enväxlade cykel, så jag gissar att 60-70 i nedförsbacke med en +10växlad sporthoj är möjligt.
Min referens är (då det tydligen var viktigt!) att jag lätt drar förbi bilar på 40väg

Om frågan är en jämn hastighet över tid så landar vi nog i 30 med rätt teknik/cykel samt muskler ja.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2021-04-11 kl. 17:45.
Citera
2021-04-11, 18:02
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jag pumpar lätt 50 på plan väg med min enväxlade cykel, så jag gissar att 60-70 i nedförsbacke med en +10växlad sporthoj är möjligt.
Min referens är (då det tydligen var viktigt!) att jag lätt drar förbi bilar på 40väg

Om frågan är en jämn hastighet över tid så landar vi nog i 30 med rätt teknik/cykel samt muskler ja.

Då är du bra tränad.

men som sagt skillnad på om det är helt slätt. Och om du ska hålla det i 1 mil eller 5
Citera
2021-04-11, 18:19
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Det som gör skillnad på en racer är att du sitter mycket bättre, den går lättare pga smalare hjul, bättre ärodymik, och lättare. En normal racer väger säkert 10 kg mindre än en vanlig stålcykel från biltema.

Vikten har betydelse vid backar och accelerationer.

Smalare hjul ger mindre luftmotstånd, men bredare däck ger dock lägre rullmotstånd om alla andra faktorer som t.ex. däckstryck är konstanta. Och allt för högt däckstryck gör att man kommer studsa för mycket vilket ger förluster. D.v.s. lite bredare däck och lite lägre däckstryck kan vara snabbare.
Citera
2021-04-11, 18:23
  #32
Medlem
Paradisormens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Har en 4 år gammal biltema bästa cykeln jag testat är farsans 4000 kr från biltema. En dämpad med normala däck. Tycker den gick firt som fan mot för de tidigare jag haft själv.

Undrar hur svårt det är för en normaltränad man i 25 års åldern att hålla säg 30 kmh.
Normal landsväg.

Det ska nog gå bra
Citera
2021-04-11, 18:33
  #33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Då är du bra tränad.

men som sagt skillnad på om det är helt slätt. Och om du ska hålla det i 1 mil eller 5
Ja, brukar pumpa den farten kanske en kilometer eller så (benen går dock som trumpinnar när man ska hålla uppe farten men det väger upp att babbar säger "swisch" eller "vrom" när jag cyklar förbi) tills mjölksyran gör sig påmind. Cyklar drygt 5 mil i veckan i 1mil intervaller. Särskilt tränad vette fan, men att hålla uppe 50km/h (en stund) är ju ingen konst direkt. Dock är det en jävligt bra ram jag kör med. 20km/h medel håller jag definitivt utan att ta ut mig. Bara stadstrafik och har aldrig krockat
Enda jävliga är att kedjan kan hoppa om man trampar i motstånd, och det är nav/frambroms, vill inte drömma hur det skulle vara att stanna framdäcket i den hastigheten.

Men rätt växlar + lite kondition så är det väl ingen större prestation att hålla 30km/h på plan mark?
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2021-04-11 kl. 18:39.
Citera
2021-04-11, 19:48
  #34
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Har en 4 år gammal biltema bästa cykeln jag testat är farsans 4000 kr från biltema. En dämpad med normala däck. Tycker den gick firt som fan mot för de tidigare jag haft själv.

Undrar hur svårt det är för en normaltränad man i 25 års åldern att hålla säg 30 kmh.

Normal landsväg.
Blev lite nyfiken hur fort jag faktiskt cyklar, och kom fram till att jag faktiskt gör 30km/h i snitthastighet (vet standardtid, räknade avståndet). Jag har normal fysik, kanske något lägre, och en lungsjukdom på det - så omöjligt bör det ju inte direkt vara. Fast jag är rätt angelägen om att bygga flås då det inte sker så ofta annars i vardagen.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2021-04-11 kl. 19:54.
Citera
2021-05-18, 17:22
  #35
Medlem
Man ska även komma ihpg att det krävs rejäl stryrka i benen för at tkomma upp i höga hastigheter.
Cyklar man i 40kmh på en 24 växlad cykel så trampar man på ganska bra, samtidigt som en normal person skulle tycka att det går extremt tungt att cykla på högsta växeln.

Vilken utväxling proffsen kör på vet jag inte men kan tänka mg att även bättre tränade cyklister skulle ha väldigt svårt att cykla på deras växlar då de håller en 50kmh på några mils cykling.

Det är lätt att vänja sig vid för låga växlar. Även om man klarar av att hålla en 30kmh så kan man aldrig någonsin cykla på de växlarna om man vill upp i hastighet. Detta var faktiskt mitt största " wow" när jag började cykla på riktiga cyklar och ville upp i högre snitthastighet.

starkare, trampa fortare, mer uthållighet. Där har du ett bra recept. Upplever själv att aeurodynamisk possition tenderar att förstöra komforten och tekniken för mycket.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback