Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-12, 18:13
  #1
Medlem
Jag skulle vilja ha boktips som berättar om liberalism så att man förstår hela ideologin bättre. Nåt liknande det kommunistiska manifestet men för liberalism. Alltså någon bok som förklarar ideologins grund och vad den står för.
Citera
2018-08-12, 18:40
  #2
Medlem
Läs istället allmän historia. Alla ideologier har sin grund i dåvarande samhälle. Liberalismen i den borgerliga revolutionen i Frankrike, kommunismen i det industriella samhället.

Det viktiga är att ha en övergripande bild.
Citera
2018-08-13, 15:16
  #3
Medlem
Helst skulle jag ha en bok som det kommunistiska manifestet men för liberalism. Tips?
Citera
2018-08-13, 21:16
  #4
Medlem
Kolla in Liberalism av Ludvig von Mises.
Citera
2018-08-18, 00:08
  #5
Medlem
Archedemuss avatar
The Wealth of Nations av Adam Smith
On Liberty av John Stuart Mill
Two Treatises of Government av John Locke

Är tre grundläggande böcker för klassisk och ny liberalism.

Annars finns även

Political Liberalism av John Rawls
Reflections on the Revolution in France av Edmund Burke

Den senare av dessa två är som titeln visar en reflektion på revolutionen i Frankrike av en visserligen konservativ Burke.

Edit: Det är engelska titlar då jag föredrar originalspråk.
Citera
2018-08-27, 15:52
  #6
Medlem
HerrMannlichtManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCompass
Jag skulle vilja ha boktips som berättar om liberalism så att man förstår hela ideologin bättre. Nåt liknande det kommunistiska manifestet men för liberalism. Alltså någon bok som förklarar ideologins grund och vad den står för.

Rekommenderar Jeremy Bentham det var hans legala författningar som användes som grund i England och USAs (engelska pragmatiska liberalismen) sedan är även JSM också en förgrundare som borde läsas

utilitarism som var förgrunden till liberalismen, socialliberalism men även dagens vänster

The Principles of Morals and Legislation Jeremy Bentham
A Fragment on Government .Jeremy Bentham
Utilitarianism .John Stuart Mill
__________________
Senast redigerad av HerrMannlichtMann 2018-08-27 kl. 16:02.
Citera
2018-08-31, 21:10
  #7
Medlem
Nu har jag läst på lite och vad jag har läst och hört ska John Locke och Adam Smith vara de mest passande. Men om man skulle välja en av dom att läsa vilken skulle det vara då? Two treatises of government eller The Wealth of Nations?
Citera
2018-09-01, 10:02
  #8
Medlem
Leviathan av Thomas Hobbes är fantastiskt och en bra första bok innan du ger dig på något annat. Efter att du har läst den kan du fortsätta med John Locke om du vill fördjupa dig kring samhällskontraktet och människans natur. Staten av Platon kan också vara lite intressant här om du vill få med hela bilden.

Min personliga favorit är En teori om rättvisa av John Rawls. Socialliberalismens bästa företrädare. Efter att du har läst Rawls ska du ge dig in på Anarki, stat och utopi av Robert Nozick som argumenterar emot Rawls. Nozick är en typisk nyliberal.

Adam Smith fungerar bra om du vill ha något att somna till. Alldeles för lite politisk filosofi och för mycket macroekonomi för min smak.

Edit: Håll dig också borta från Ayn Rand och Misses, bra på att skriva men deras argumentationsteknik och filosofiska tänkande är på samma nivå som en treåring, speciellt jämfört med Hoobes, Rawls och Nozick.
__________________
Senast redigerad av ohyfsad 2018-09-01 kl. 10:09.
Citera
2018-09-01, 12:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Leviathan av Thomas Hobbes är fantastiskt och en bra första bok innan du ger dig på något annat. Efter att du har läst den kan du fortsätta med John Locke om du vill fördjupa dig kring samhällskontraktet och människans natur. Staten av Platon kan också vara lite intressant här om du vill få med hela bilden.

Min personliga favorit är En teori om rättvisa av John Rawls. Socialliberalismens bästa företrädare. Efter att du har läst Rawls ska du ge dig in på Anarki, stat och utopi av Robert Nozick som argumenterar emot Rawls. Nozick är en typisk nyliberal.

Adam Smith fungerar bra om du vill ha något att somna till. Alldeles för lite politisk filosofi och för mycket macroekonomi för min smak.

Edit: Håll dig också borta från Ayn Rand och Misses, bra på att skriva men deras argumentationsteknik och filosofiska tänkande är på samma nivå som en treåring, speciellt jämfört med Hoobes, Rawls och Nozick.

Och Hobbes kom fram till att ett samhälle som skulle vara fritt från krig behövde ha en stat med en absolut härskare som indoktrinerar befolkningen i diverse påhitt för att säkra enighet och lydnad. Och Rawls använde sig av ett system för att komma fram till rättvisa, men drog sedan slutsatsen att rättvisa bara var för individerna i ett samhälle; utbölingar var inte inkluderade i de främlingar som man skulle ge välfärd till (men av någon anledning så är de främlingar som man av en historisk slump råkar dela samma stat med sådana man bör hjälpa).

Samtidigt så ger Mises en förklaring till hur ekonomin fungerar (samtidigt som han kortfattat beskriver vad de klassiska liberala idealen var för något). Information som man kan få nytta av, istället för Hobbes gissningar om hur människor skulle agera i ett statslöst samhälle (som har motbevisats ett flertal gånger) och Rawls godtyckliga moral.

Allt i Mises stämmer förstås inte - och det finns en hel del korrekta observationer hos Hobbes och vettiga resonemang hos Rawls - men vill du komma närmare en förståelse om hur samhället fungerar - och speciellt ett frihetligt samhälle! - så är Mises tusen gånger bättre.
Citera
2018-10-10, 22:07
  #10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCompass
Helst skulle jag ha en bok som det kommunistiska manifestet men för liberalism. Tips?
I slutet av denna artikel har du en del matnyttiga tips:http://www.frihetsfronten.se/nyliberalism.html
Om du kan hitta Frihetsfrontens manifest någonstans är det den tunna men innehållsrika boken du söker. Jag har den i min hylla, men har ingen möjlighet att scanna ...
Citera
2018-10-12, 01:32
  #11
Medlem
snabelts avatar
Testa läs någon av John Lockes böcker eller Adam Smith.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback