Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-12, 16:44
  #1
Medlem
Jag tror på en björnhöst, så jag är inte alls intresserad av bra aktier med långvarig stigande trend, utan tvärtom aktier, som kommer att dyka till botten. Jag vill alltså blanka eller snarare sälja CFD, för att kunna tjäna på den marknadstron. Det är klart att går börsen ner, så går det att satsa på ett fallande börsindex, men förutom det.

Kan det vara bolagen, som har gått lysande hittills och därför blommat över. Eller är det bolagen som gått dåligt, som inte visas någon som helst nåd när flertalet säljer. Eller hur sak man resonera. Idéer tips?
Citera
2018-08-12, 17:02
  #2
Medlem
Jag är ju en glad (usel!) aktie-amatör.

Jag tror att när det väl börjar falla så säljer Svensson av de spekulativa aktierna först, typ Fingerprint och liknande vilka de nu är för stunden vilket gör att de kommer falla tyngre än det klassiska bolagen..

Mikael Syding tror att Tesla kommer krascha/gå ner ordentligt men jag tror inte riktigt på det. Lite för stort och mediabevakat och de har för mkt mäktiga människor som aktieinnehavare tror jag vilket gör att de nog kan hålla sitt övervärde ett tag till.
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-12 kl. 17:04.
Citera
2018-08-12, 17:08
  #3
Medlem
Spekulativa aktier åker i papperskorgen först. Intressant idé. Inget brukar göra gemene man så arg och förtvivlad, som när något som var så lovande inte visar sig hålla.
Citera
2018-08-12, 17:14
  #4
Medlem
Det finns ju stor risk för att det blir jvligt skakigt efter valet, beroende på vilka som vinner.

Det blir nog en del både upp och ner-gångar om vi byter regering.
Tror att det kan va läge för snabba och kortsiktiga köp och sälj isåfall. Vilka som är bra att köpa där är jag för kass för att uttala mig om.
Citera
2018-08-12, 19:19
  #5
Medlem
Det som skulle skörda liv är väl om det blev ett stort tech-ras. Små svenska spelutvecklare som paradox och starbreeze skulle bli totalt slaktade.
Citera
2018-08-12, 19:43
  #6
Medlem
Titta på bolags pe-tal om de är väldigt högt typ över 25 kan det vara bra att blanka annars kan du kolla på branscher som gått bra senaste åren exempelvis tech eller biomedicin. Annars ett säkert kort som faller om börsen faller är banker men kanske inte faller tillräckligt för att du ska tjäna tillräckligt mycket. Tips att titta på kan vara gamingbolagen i Sverige(THQ nordic)
Citera
2018-08-12, 20:07
  #7
Medlem
Vet inte om du bara tror på en skakig börs eller om du tror på en begynnande lågkonjunktur.

Småbolag på aktietorget och liknande brukar bli mer slaktade än stora stabila företag. Folk behöver alltid mat så företag som ICA och Axfood lär sjunka betydligt mindre än företag som aldrig gjort vinst utan istället förbereder sig för nästa nyemission. Att få tag på nytt riskkapital vid en eventuell "lågkonjunktur" är ganska svårt.

Skulle även säga att lyxvaror kommer sjunka mer än genomsnittet. Om du tror att folk ska få dåligt med pengar i plånboken så är det kanske resebyråer, flygbolag, lyxiga klädmärken som kommer sjunka mest.

Om jag skulle få dåligt med pengar så går jag kanske till HM och köper mer kläder istället för att gå till finbutiken. Hur skulle DU ändra ditt köpmönster?

För egen del så tror jag att konjunkturen kommer att vara fortsatt stark i några år till. Att börsen går upp och ner ser jag inget problem med.
Citera
2018-08-12, 20:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabian27
Titta på bolags pe-tal om de är väldigt högt typ över 25 kan det vara bra att blanka annars kan du kolla på branscher som gått bra senaste åren exempelvis tech eller biomedicin. Annars ett säkert kort som faller om börsen faller är banker men kanske inte faller tillräckligt för att du ska tjäna tillräckligt mycket. Tips att titta på kan vara gamingbolagen i Sverige(THQ nordic)
Banker brukar följa börsen kanske lite mer bara, så det kan vara ett bra tips. Gaming vet jag generande lite om. Är inte medicin ganska resistent mot konjunkturnedgångar. Det ska till mycket innan mediciner dras in tänker jag och har ofta sett det påståendet. Men påståenden är inget man ska följa.
Citera
2018-08-12, 20:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Vet inte om du bara tror på en skakig börs eller om du tror på en begynnande lågkonjunktur.

Småbolag på aktietorget och liknande brukar bli mer slaktade än stora stabila företag. Folk behöver alltid mat så företag som ICA och Axfood lär sjunka betydligt mindre än företag som aldrig gjort vinst utan istället förbereder sig för nästa nyemission. Att få tag på nytt riskkapital vid en eventuell "lågkonjunktur" är ganska svårt.

Skulle även säga att lyxvaror kommer sjunka mer än genomsnittet. Om du tror att folk ska få dåligt med pengar i plånboken så är det kanske resebyråer, flygbolag, lyxiga klädmärken som kommer sjunka mest.

Hur skulle DU ändra ditt köpmönster?
.
Jag tror först och främst på en skakig börs. Jag är inte ens säker på om den går ner så mycket. Den kanske återhämtar det mesta på några månader. Det verkar vara svårt att få ut något mer nu. Har legat högt men ganska konstant över ett år nu. Höjning har pågått länge nu och nivåerna är rejält höga. Vad mer finns att hämta. Ska bolagen göra ännu högre vinster osv.
Citera
2018-08-12, 20:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Banker brukar följa börsen kanske lite mer bara, så det kan vara ett bra tips. Gaming vet jag generande lite om. Är inte medicin ganska resistent mot konjunkturnedgångar. Det ska till mycket innan mediciner dras in tänker jag och har ofta sett det påståendet. Men påståenden är inget man ska följa.

Biotech är mera småbolag alltså Bioartic liknande bolag. Jag är säker på att börsen är på väg ned men eftersom det är svårt och jobbigt att blanka har jag minskat med det och nu förtiden handlar jag istället saker som går upp vid börsnedgångar eller varefall inte förlorar något på. Mina personliga val är därför guldbolag och räntefonder ett tips om du vill riska lite men ha stor uppgång är att investera i små utländska guldbolag det är enormt bra om guldet gör som 2008 har du kanske 1000% uppgång på ett litet guldbolag. Ett tips kan vara Advanced gold corp(AAX) är riskabelt men mycket möjligt att du ser flera hundra procents uppgång om du håller en hel lågkonjunktur annars är ju Lundin Gold lite säkrare vid en gulduppgång. Om du vill ha mina personliga tips kan du PMa mig, livnär mig på aktier och fonder
Tänk på att alltid göra egna värderingar också!
Citera
2018-08-12, 22:02
  #11
Medlem
Ja guld brukar ju gå upp när pengarna lämnar börsen, så varför inte ett guldbolag. Det ska dock vara ett välskött bolag annars får det vara.
Citera
2018-08-12, 23:49
  #12
Medlem
Är det valresultatet som skulle vara orsaken till Björnhöst i Sverige eller tror du på en global?

I samband med Brexit-valet så var det ett stort land som bestämde sig för att lämna EU. Detta skakade om börsen i några dagar men ganska snabbt var vi tillbaka. Lika med det amerikanska presidentvalet. Inte blev det någon börsoro när resultatet blev klart. Att ett svenskt riksdagsval skulle påverka så mycket, det tror inte jag.

Känns inte som att det kan komma så många överraskningar. Det som skulle kunna hända är att något av småpartierna ramlar ur riksdagen och SD blir största parti. Knappast att Jimmy skulle bli statsminister utan i så fall blir det de största av S/M. Sedan regerar man med stöd av C. Uppdelning av ministerposter enligt gängse modell. Skulle faktiskt kunna fungera med SMC tror jag även om jag skulle föredra en annan konstinstallation.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback