Denna trådstart är delvis ett svar på nedanstående inlägg från en annan tråd:
Eftersom mitt svar blev så långt, komplicerat och eventuellt offtopic, så tänkte jag att det är bättre att starta en ny tråd, alltså den här tråden. Och tråden handlar bland annat om följande tes:
"Jag tänker och upplever, alltså existerar jag och allt jag tänker på och upplever."
Tänk er följande "manus":
"Jag står här i mitt hem och tittar ut genom mitt fönster. Jag ser en annan människa stå på gatan. Jag tänker på den människan och upplever synen av hen, alltså måste jag existera. Men den andra människan måste INTE existera, hen kan vara en hallucination som jag har."
Huvudpersonen i manuset ovan, och hens tankar och upplevelser, är ett resultat av manuset. Och den andra människan i manuset, är förstås också ett resultat av manuset. De båda människorna i manuset ovan, är alltså båda ett resultat av manuset. Och alltså existerar de båda, i grund och botten, som ett resultat av manuset.
Och på vilket sätt existerar de i grund och botten? Jo, som ettor och nollor i en dator (om man nu inte vill gå ner på atomnivå förstås).
Och om ett datorprogram skulle skapa en animation av manuset ovan, då skulle de båda människorna, och deras tankar och upplevelser, fortfarande existera som ett resultat av manuset. Och i grund och botten skulle de också fortfarande existera som ettor och nollor i en dator.
Och om ett datorprogram istället skulle generera en tänkande och upplevande "karaktär", i en genererad/simulerad datorvärld. Och om den karaktären skulle börja filosofera ungefär som huvudpersonen i manuset ovan. Då skulle det förstås INTE gå att läsa programmets källkod för att se vad som händer med karaktären (såvida man inte är tillräckligt "intelligent" förstås), utan man skulle vara tvungen att starta programmet för att se vad som händer. Men alla karaktärer som skulle genereras i det startade programmet, och alla deras tankar och upplevelser, skulle i grund och botten existera som ett resultat av datorn och programmets källkod.
Och på vilket sätt skulle de existera i grund och botten? Jo, som ettor och nollor i en dator.
forts. i nästa inlägg.
Citat:
Den litteräre Descartes är objektivt beskriven i boken. Står det att han upplever tiden framlänges så förändras inte det av hur folk läser boken. Läsarens upplevelse är däremot subjektiv, men det finns ingen återkoppling från hur folk läser boken till hur personerna i boken faktiskt är beskrivna.
Om nu universum rent hypotetiskt skulle vara simulerat (vilket jag inte förespråkar i sak) så är alla muskelrörelser som får din mun att tala fördefinierade genom det statiska programmet. Oavsett i vilken ordning värdsystemet exekverar programmet så kommer din mun att yppa samma ord längs den simulerade tidsaxeln. Givet att du berättar om dina tankar och upplevelser i den simulerade världen så kan inte den faktiska exekveringsordningen påverka din simulerade berättelse. Finns det då någon skillnad i tankar och upplevelse så måste den skillnaden då vara av en art som inte går att berätta om. Hur stor kan den skillnaden vara då?
Om nu universum rent hypotetiskt skulle vara simulerat (vilket jag inte förespråkar i sak) så är alla muskelrörelser som får din mun att tala fördefinierade genom det statiska programmet. Oavsett i vilken ordning värdsystemet exekverar programmet så kommer din mun att yppa samma ord längs den simulerade tidsaxeln. Givet att du berättar om dina tankar och upplevelser i den simulerade världen så kan inte den faktiska exekveringsordningen påverka din simulerade berättelse. Finns det då någon skillnad i tankar och upplevelse så måste den skillnaden då vara av en art som inte går att berätta om. Hur stor kan den skillnaden vara då?
Eftersom mitt svar blev så långt, komplicerat och eventuellt offtopic, så tänkte jag att det är bättre att starta en ny tråd, alltså den här tråden. Och tråden handlar bland annat om följande tes:
"Jag tänker och upplever, alltså existerar jag och allt jag tänker på och upplever."
Tänk er följande "manus":
"Jag står här i mitt hem och tittar ut genom mitt fönster. Jag ser en annan människa stå på gatan. Jag tänker på den människan och upplever synen av hen, alltså måste jag existera. Men den andra människan måste INTE existera, hen kan vara en hallucination som jag har."
Huvudpersonen i manuset ovan, och hens tankar och upplevelser, är ett resultat av manuset. Och den andra människan i manuset, är förstås också ett resultat av manuset. De båda människorna i manuset ovan, är alltså båda ett resultat av manuset. Och alltså existerar de båda, i grund och botten, som ett resultat av manuset.
Och på vilket sätt existerar de i grund och botten? Jo, som ettor och nollor i en dator (om man nu inte vill gå ner på atomnivå förstås).
Och om ett datorprogram skulle skapa en animation av manuset ovan, då skulle de båda människorna, och deras tankar och upplevelser, fortfarande existera som ett resultat av manuset. Och i grund och botten skulle de också fortfarande existera som ettor och nollor i en dator.
Och om ett datorprogram istället skulle generera en tänkande och upplevande "karaktär", i en genererad/simulerad datorvärld. Och om den karaktären skulle börja filosofera ungefär som huvudpersonen i manuset ovan. Då skulle det förstås INTE gå att läsa programmets källkod för att se vad som händer med karaktären (såvida man inte är tillräckligt "intelligent" förstås), utan man skulle vara tvungen att starta programmet för att se vad som händer. Men alla karaktärer som skulle genereras i det startade programmet, och alla deras tankar och upplevelser, skulle i grund och botten existera som ett resultat av datorn och programmets källkod.
Och på vilket sätt skulle de existera i grund och botten? Jo, som ettor och nollor i en dator.
forts. i nästa inlägg.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-08-12 kl. 16:18.
Senast redigerad av a987 2018-08-12 kl. 16:18.