Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-01, 14:36
  #121
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Våra problem kan inte jämföras med problemen i dessa länder. Där snackar vi dystra framtidsutsikter.

När vi tar in massor av flyktingar från mycket värre länder så är man extremt naiv om man tror så.
Citera
2018-09-05, 18:27
  #122
Medlem
Funkydudes avatar
Man ska rösta på SD som en markering gentemot övriga partier och för att ge SD vind i seglen. Något inflytande kommer de dock inte få kommande mandatperiod. Förutom det inflytande de redan har förstås, att de "äger" invandringsfrågan som bara blir mer och mer aktuell. Det är ju de som pressat övriga partier åt det mer restriktiva hållet.

Jag kan inte se SD ingå i något regeringsunderlag denna mandatperiod. Detta oavsett om de får 17 eller 30% av rösterna. Däremot finns det en liten chans att de kommer stöda en M-regering men jag tror inte de kommer få igenom värst mycket mer av sin politik än den M redan nu anammat. Jag vet att SD säger annat men jag tror de får finna sig i att ha lite, passivt, inflytande istället för inget alls helt enkelt. För även utan dem kommer trots allt en regering stå där när röken lagt sig och den kommer isådanafall ha rejält mer vänsterorienterad politik om SD säger nej. Faktum är att det troligen blir så även om SD vill ge ett passivt stöd. Jag tror det ligger en madatperiod bort för M och troligtvis också KD att acceptera ett regelrätt, informellt, samarbete med SD.

Men för övriga partiers del ser det ju bara sämre ut ju mer mandat SD sitter med medan alla vägrar prata med dem. Istället kommer de svikna vallöftena stå som spön i backen för att klara att regera landet utan att behöva samtala med SD. Och det blir ju plåster på såren för SD och de får som sagt vind i seglen inför nästa val som för SD kommer vara lite "nu eller aldrig" känns det som. Tror inte det infaller redan i år. Däremot skulle ju Sverige som land mått bra av deras invandringspolitik för sisådär 20 år sedan.
__________________
Senast redigerad av Funkydude 2018-09-05 kl. 18:31.
Citera
2018-10-08, 12:06
  #123
Medlem
Om man röstar på ett parti så borde man vilja att just de ska regera Sverige, inte bara vara med på ett hörn. SD politik känns inte gedigen eller komplett. Utan blir bara ett bihang till M och KD. Dessutom är SD oberäkneliga. I demokrati så är det svårt att få igenom sina förslag. Därför krävs det att kunna avstå för att få igenom något. Men SD skulle aldrig avstå ifrån flyktingpolitiken och då leder inte en diskussion till något alls. Eftersom alla andra politiska frågor inte alls är lika viktiga viktiga för SD.
Skulle man däremot gå till mötes en gång. Så skulle man förmodligen få slaviskt fortsätta ända till SD har fått igenom alla sina krav. En utpressningssituation och inte demokrati alltså.
Så varför är så många förvånade att SD stängs ute?
Citera
2018-10-08, 12:32
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle128
Om man röstar på ett parti så borde man vilja att just de ska regera Sverige, inte bara vara med på ett hörn. SD politik känns inte gedigen eller komplett. Utan blir bara ett bihang till M och KD. Dessutom är SD oberäkneliga. I demokrati så är det svårt att få igenom sina förslag. Därför krävs det att kunna avstå för att få igenom något. Men SD skulle aldrig avstå ifrån flyktingpolitiken och då leder inte en diskussion till något alls. Eftersom alla andra politiska frågor inte alls är lika viktiga viktiga för SD.
Skulle man däremot gå till mötes en gång. Så skulle man förmodligen få slaviskt fortsätta ända till SD har fått igenom alla sina krav. En utpressningssituation och inte demokrati alltså.
Så varför är så många förvånade att SD stängs ute?

Vad baserar du detta på? Kom gärna med seriös källhänvisning, snarare än att sprida fakenews och hitte-på bara för att du har dina sympatier på ngt annat håll.
Citera
2018-10-13, 08:24
  #125
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Vore det inte smart av SD att inte ha något inflytande.
Det kommer att bli fullständigt kaos efter valet och alltihop är sjuklöverns fel.
Dom enda oskyldiga är SD. Låt det förbli så till nästa val, låt sjuklövern förgöra varandra.
Dom problem vi har idag kommer bara att bli sjufaldigt värre på fyra år.
Nej, var jag SD skulle jag luta mig tillbaks med ett roat leende, ta emot arvodet och vänta tills sjuklövern har förstört allt, då går SD in 2022 med 51% och fixar det hela.
Vad säger ni?

Ja skitsamma. Nu röstade jag iofs på AFS nu senast. Däremot är det redan kaos och det här är bara början. Vi nationellt sinnade kan inte göra någonting. Det är lika bra att titta på och se hur landet brinner, därför att det gör det. Det är invaderat och det brinner. Ett sorgligt och patetiskt slut på det gamla Sverige är vad det är.

Vi nationellt sinnade väljare är utan ansvar sedan många år. Vi kan stå vid sidan, man har placerat oss där dessutom, och peka och hånskratta.

Vi är en hel del vi nationellt sinnade väljare. SD som fick dryga 17% av rösterna. tänk på att Sveriges befolkning till 30% är av utländsk bakgrund. Det gör var fjärde etnisk svensk väljare till SD-väljare (0,1753/0,7=0,25).
__________________
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-10-13 kl. 08:28.
Citera
2018-10-14, 22:38
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Vad baserar du detta på? Kom gärna med seriös källhänvisning, snarare än att sprida fakenews och hitte-på bara för att du har dina sympatier på ngt annat håll.

Mitt tips är att läsa dagstidningar och följa nyheter på TV och radio
Men det känns ganska meningslöst eftersom du förmodligen upplever allt sånt hitte på bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback