Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-12, 10:46
  #1
Medlem
Hej!
La ut ett inlägg för ett tag sedan om att jag köpt en helt ny moped som det ryker väldigt mycket av.
Lät sambon köra den här om dagen så tog jag en annan och åkte bakom. Inser då att den blå ryker något fruktansvärt. Blir verkligen en hel del rök.. Kommer även ut olja ur avgasröret.
Så funderar på ifall det är för att den separat oljetanken av någon anledning gör så att den får för mycket olja..?
Har haft kontakt med butiken och dom ville att jag skulle komma med den till Västerås. Vilket jag inte har möjlighet till. Tänkte prova att endast blanda olja i tanken. Hur mycket olja ska man ha i? Typ 5 liter bensin ska ha... Så många deciliter olja?

Tacksam för svar. 😊
Citera
2018-08-12, 10:50
  #2
Medlem
Kina moppe ?
Citera
2018-08-12, 10:54
  #3
Medlem
cacas avatar
Kommer det olja ur avgasröret skulle jag gissa på att någon packbox i motorn är trasig. Blir nog och klyva motorn och totalrenovera.
Citera
2018-08-12, 11:05
  #4
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Då moppen ska vara mer eller mindre helt ny så ska du nog inte börja experimentera med oljeblandad bensin.
Risken är stor om den skär att du inte får en spänn tillbaka, hade jag varit ägaren så hade jag helt enkelt löst transporten till Västeråsföretaget. tex att skicka den via bud typ dhl.
Om det är en garanti/reklamation fel så ska säljaren stå för transporten.
Citera
2018-08-12, 11:26
  #5
Medlem
I nya tvåtakts-mopeder är det väldigt vanligt att man ska ha en 2 % blandning av olja i bensinen.

Det betyder att om du tankar 5 liter så ska du hälla i en 1 deciliter tvåtaktsolja.

0.02 * 5 = 0,1 liter eller 1 deciliter.

Innan du börjar blanda läs instruktionsboken och kolla att motorn behöver 2 % oljeblandning
__________________
Senast redigerad av reedValveFlash 2018-08-12 kl. 11:28.
Citera
2018-08-12, 11:57
  #6
Medlem
Det är en vento gt max 2takt. Köpte den för ca 10 000 på superbilligt.se.

Rök som in i helvete dom första dagarna.

Men jag är rätt säker på att den får för mycket olja. Nästan en hel liter har gått åt på 10 mil.
Citera
2018-08-12, 12:05
  #7
Medlem
Dom står inte för transporten. Utan antingen får jag fixa dit den eller så får jag laga den på en verkstad här men då betalar dom max 1500.
Citera
2018-08-12, 12:08
  #8
Medlem
INTPs avatar
Experimentera inte, men håll koll på oljeförbrukning kontra bränsleförbrukning. En liter olja på tio mil låter orimligt, jag gissar på 0,4l bensin per mil? En liter olja på fyra liter soppa är så tokigt mycket att motorn inte borde gå på det, tändstiften ger upp.

Du har ett fel på den och du behöver lämna in den för garantireparation. Detta är vad man får räkna med när man köper billigt kinesiskt.
Citera
2018-08-12, 12:12
  #9
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evool
Dom står inte för transporten. Utan antingen får jag fixa dit den eller så får jag laga den på en verkstad här men då betalar dom max 1500.

Häv köpet, läs på om konsumentköplagen.
Gör ingenting på den defekta mopeden då den leverades sådan!
Citera
2018-08-12, 16:12
  #10
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evool
Dom står inte för transporten. Utan antingen får jag fixa dit den eller så får jag laga den på en verkstad här men då betalar dom max 1500.
Prata med konsumentvägledaren i din kommun.
Citera
2018-08-12, 16:30
  #11
Medlem
Om du ska börja blanda i tanken får du ju i så fall plocka bort oljepumpen på moppen och täcka över hålet. Alltså inte bara sluta fylla på i oljetanken. Annars kommer din pump att skära när det inte går olja igenom den. Är du säker på att det inte är naturligt mycket blårök? Luktade konstant två takts olja när jag hade moped under mopedåldern.
Citera
2018-08-13, 12:05
  #12
Medlem
http://www.bilddump.se/bilder/201808...234.53.128.jpg


Här är en bild på hur den ryker när du gasar lite. Blir lite mer än så på fullgas.

Har läst att den kan ryka en hel del under tiden man kör in den. Stämmer det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback