Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-20, 00:59
  #289
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Tycker det är intressant att tråden följer helt resultaten från Jonathan Haidts undersökningar om ämnet:

Citat:
Det här är ett exempel på det som filosofen David Hume skrev om att människorna är benägna att förvandla känslomässiga utsagor (första steget: usch vad äckligt!) till förnuftsutsagor (andra steget: detta är fel). Därefter kommer det tredje steget, nämligen efterkonstruktionen om varför det är fel (exempelvis att det kan leda till missbildade barn). Detta vidhöll experimentets deltagare trots att försöksledaren åter påpekade att syskonen använder preventivmedel.

Haidt gissar att den känslomässiga motviljan mot incest är en evolutionärt programmerad avsmak inför tanken på incest. Då det har varit reproduktivt fördelaktigt för våra förfäder att inte skaffa barn med sina syskon så har det också varit en fördel för dem att känna avsmak inför tanken på incest.
Citera
2023-08-21, 07:53
  #290
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Tycker det är intressant att tråden följer helt resultaten från Jonathan Haidts undersökningar om ämnet:
Det behöver inte bara handla om evolutionära benägenhet.
Det kan vara så enkelt som att man är medveten om tabut och vägrar låta sig själv framstå som incestförespråkare, även om man principiellt skulle tycka det var okej.

Eller, man kallar inte sin fru för tjock, även om hon är det.
Citera
2023-08-21, 09:44
  #291
Medlem
Frågan är alltså att/om det är moraliskt rätt för kvinnor att begå sexuella övergrepp?

Sonen är ju i beroendeställning till sin förälder och hur ska man då kunna avgöra om det sexuella umgänget i såfall är helt frivilligt.

Dessutom så är väl risken att detta skadar sonen psykiskt och hindrar honom från att utvecklas till en självständig individ utanför moder/son relationen.

De sa inget om pappor och döttrar?
Citera
2023-11-27, 20:03
  #292
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Om du inte ser det omoraliska i att ha sex med lik så borde du väl ändå förstå att det finns en sanitär oangelägenhet i att du har en döing liggandes i lägenheten.

Om Nisses fru skulle råka dö hemma i deras lägenhet. Skall då Nisse få behålla liket av henne hemma i sängen att förlusta sig på även om grannarna i trappuppgången skulle klaga på likstanken?
Vart går liksom gränsen?

Nej, jag förstår inte problemet med att någon har sex med ett lik. Man får aldrig orsaka olägenhet för grannar (det är redan reglerat). Själv bor jag i hus, så ser inte den problematiken. Det är onödigt att lägga lagstiftning och tid på att reglera ett ickeproblem. När jag dör har jag inga som helst problem med om någon vill besudla/förnedra/våldta mina kroppsdelar.
Citera
2023-12-03, 12:41
  #293
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Nej, jag förstår inte problemet med att någon har sex med ett lik. Man får aldrig orsaka olägenhet för grannar (det är redan reglerat). Själv bor jag i hus, så ser inte den problematiken. Det är onödigt att lägga lagstiftning och tid på att reglera ett ickeproblem. När jag dör har jag inga som helst problem med om någon vill besudla/förnedra/våldta mina kroppsdelar.

Nja, resonemanget blir haltade. Om jag skulle skjuta dig till döds utan att du märkte det, som när du sov. Skulle du inte lida av det. Men konsekvenserna av det blir annorlunda. Om du har sex med ett lik kan du inte förutse konsekvenserna och du tar dig samtidigt rätten att hantera en kropp som tillhört en rationell individ utan den individens medgivande, precis som om jag skulle skjuta dig utan att du som rationell individ märkte det.

Att en mor har sex med sitt barn, även om bägge är sterila får oönskade konsekvenser för det samhället och den gruppen de är en del av. Handlingar är sällan isolerade och drar med sig oönskade konsekvenser. Saknar man förmågan till att tänka längre än ett steg blir händelsen obetydlig. Blir händelsen ett paradigmskifte, vilket inte är omöjligt, blir händelsen förödande. Vilket har skapat både mänskliga lagar samt moral.
Citera
2023-12-13, 20:49
  #294
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Nja, resonemanget blir haltade. Om jag skulle skjuta dig till döds utan att du märkte det, som när du sov. Skulle du inte lida av det. Men konsekvenserna av det blir annorlunda. Om du har sex med ett lik kan du inte förutse konsekvenserna och du tar dig samtidigt rätten att hantera en kropp som tillhört en rationell individ utan den individens medgivande, precis som om jag skulle skjuta dig utan att du som rationell individ märkte det.

Att en mor har sex med sitt barn, även om bägge är sterila får oönskade konsekvenser för det samhället och den gruppen de är en del av. Handlingar är sällan isolerade och drar med sig oönskade konsekvenser. Saknar man förmågan till att tänka längre än ett steg blir händelsen obetydlig. Blir händelsen ett paradigmskifte, vilket inte är omöjligt, blir händelsen förödande. Vilket har skapat både mänskliga lagar samt moral.

Att bli skjuten till döds är inte roligt (jag skulle absolut lida efter detta, då jag då inte existerar längre).
Har jag sex med ett lik så ser jag enbart ett virtuellt problem på FB. Detta är inte något jag eftersträvar..
Citera
2023-12-14, 19:51
  #295
Medlem
Detta är en dålig filosofisk trådstart för vadå "fel med mamma knullar myndig son". För att vi ska svara på den frågan måste vi först ta reda på vad "fel" är. Det är som om jag frågar "är det klormadufulirgo att hoppas på rikedom för sig själv?" För att besvara den frågan måste vi först veta vad klormadufulirgo är för något.

Och när det kommer till gott och ont där är det en lång historia av folosofiska diskussioner man inte enas om. Idag härskar religionerna om den frågan på grund av popularitet.

I min åsikt handlar det egentligen bara om åsikter. mamman och myndiga sonen har åsikt att det är rätt antar jag. Enligt lagen är det också rätt så om rätt och fel handlar bara mo lagen ja då är det ju svart på vitt kristallklart att det är rätt. Eller har rätt och fel bara att göra om den mest populära åsikt? tänk om majoriteten av världens befolkning har åsiukt att det är rätt att få örfila en främling en gång om dagen? är det rätt då bara för flesta tycker det?

Ni alla har mycket att lära er om filosofi. Det handlar om att ställa frågor och tänka.
Citera
2023-12-19, 00:06
  #296
Medlem
Om de båda njuter av det, varför inte låta dem hålla på?

Faktiskt misstänker jag att samhällets uttalade "tabu" i sådana fall bidrar till att göra sexakten extra spännande och lockande!
Citera
2023-12-27, 11:10
  #297
Avstängd
Skribentminimums avatar
Ja likabra med ärlighet. Gör så. Tror fan inte det är en skillnad på er patetiska existens om ni knullar varandra inom hushållet.
Väx aldrig upp! btw!
Töntar /, ni får jättegärna knulla varandra hursomhelst såsom det ändå ska göras.
Försök att trenda till det? Svenska mammor knullar sina barn. Så jävla rätt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback