Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-12, 02:48
  #1
Medlem
Vad är nationell betygsdatabas? Ser på antagning.se att man inte behöver skicka betygen i posten om skolan är kopplad till en nationell betygsdatabas.

Vad menas med nationell betygsdatabas och hur ser det ut i praktiken?
__________________
Senast redigerad av ExpressK 2018-08-12 kl. 03:01.
Citera
2018-08-12, 06:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Vad är nationell betygsdatabas? Ser på antagning.se att man inte behöver skicka betygen i posten om skolan är kopplad till en nationell betygsdatabas.

Vad menas med nationell betygsdatabas och hur ser det ut i praktiken?

Den nationella "betygsdatabasen" är LADOK där alla högskolor, universitet och övriga skolor lägger in betygen.
Citera
2018-08-12, 06:43
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den nationella "betygsdatabasen" är LADOK där alla högskolor, universitet och övriga skolor lägger in betygen.

Jag tänkte också spontant på LADOK, men något säger mig att det syftas på gymnasiebetyg i trådens fråga.. Vad jag känner till, ligger inte gymnasiebetygen i LADOK..

Däremot ska dessa tydligen finnas i BEDA..

(Beda? -Haha.. Låter bekant, måste vara kompis med Ada..)
Citera
2018-08-12, 06:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag tänkte också spontant på LADOK, men något säger mig att det syftas på gymnasiebetyg i trådens fråga.. Vad jag känner till, ligger inte gymnasiebetygen i LADOK..

Däremot ska dessa tydligen finnas i BEDA..

(Beda? -Haha.. Låter bekant, måste vara kompis med Ada..)

Antog att BEDA ingick i LADOK
Citera
2018-08-12, 08:25
  #5
Medlem
sasos avatar
här finns alla betyg
https://www.antagning.se/se/start
Citera
2018-08-12, 09:41
  #6
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Antog att BEDA ingick i LADOK

Det gör det inte. Helt olika system.
Citera
2018-08-12, 09:46
  #7
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
här finns alla betyg
https://www.antagning.se/se/start

Nej. Där finns ens betyg enbart om man har en aktiv ansökan. Annars rensas betygen (s.k. gallring) om man inte sökt på ca 5 år.

Däremot finns gymnasiebetyg sparade i BEDA, och om man ansöker via antagning.se hämtas betygen därifrån. Betygen som väl finns i BEDA gallras inte.

Men, om man har gått på ett icke-BEDA-anslutet gymnasie eller gick på ett före de började rapportera till BEDA, så finns gymnasiebetygen enbart på papper. Förhoppningsvis finns kopior hos kommunens arkiv (konkursade friskolor?).

Om man inte finns i BEDA men vill slippa krångel med papperskopior om man kanske någon gång i framtiden vill söka via antagning.se rekommenderas att minst vart 3-5 år söka någon strökurs, för att förhindra att sina betyg gallras.
Citera
2018-08-12, 16:47
  #8
Medlem
Ok, så betygen går till systemet BEDA?

Kan studievägledaren ta bort gymnasiebehörigheten/betyget om man har en gång lagt in dem i BEDA/nationell betygsdatabas? Är den nationella betygsdatabasen bara digital och inga papper i verkligheten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback