Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-11, 22:38
  #1
Medlem
noll.con.trolls avatar
Hej!

Jag har en livsstil som gör att jag ganska ofta söker upp och inhämtar information som berör statliga myndigheter, typ psykiatri, polismyndigheten, SÄPO m fl. Detta bl a utifrån att jag är intresserad av konspirationsteorier och anser att svensk psykvård har ett märkligt förhållningssätt i den frågan.

Jag samlar information i egenskap av privatperson, patient och samhällskritiker. Syftet är att diskutera frågor i olika instanser, med olika berörda parter - och även anonymt på nätet, t ex här på Flashback.

Under ett projekt jag var inblandad i var det en bekant som varnade mig för att det var olagligt att kartlägga statliga myndigheter. Stämmer det? Och vad räknas som kartläggning?

Jag har redan befunnit mig i en situation då jag blev uppringd av en person som gav mig en massa info, jag kände då att "shit, nu vet jag för mycket, kommer garanterad att bli knäppt för detta inom 24h" och hamnade sedan på hispan med paranoid psykos i två månader. Lätt hänt, får inte hända igen.

Så min fråga är, hur läser jag på i de här frågorna och hur inhämtar jag information utan att plötsligt finna mig i samma situation igen? En sak jag har lärt mig är att inte ta emot samtal från folk jag inte känner, det kan leda till "too much info". Men finns det några andra fallgropar jag bör vara medveten om?

Kan jag som en "intelligent patient" finna mig i ett läge där jag plötsligt vet för mycket och riskerar åtal eller på annat sätt hamnar i knipa?

Tack på förhand!
Citera
2018-08-11, 22:53
  #2
Medlem
Lasermopsens avatar
Nädå, tvärtom!

Alla myndigheter finns ju t.ex. här;
http://www.myndighetsregistret.scb.se/Myndighet

Med tvärtom menar jag att fler borde känna till o utnyttja offentlighetsprincipen. Jag begär ofta ut handlingar som omfattas av den. FUP'ar o domar är väl det vanligaste, hos domstolarna. Men mycket offentligt finns hos myndigheterna också. Jag har också begärt ut dokument från kommunen, som jag tror att de inte var så pigga på att lämna ut egentligen, men de var tvungna!

Men visst, jag har också varit på hispan för paranoida psykoser o medicinerar mot paranoia. Har haft span efter mig p.g.a. andra saker. Men inget som har med min begäran om att få ta del av offentlig information att göra.
Citera
2018-08-11, 22:56
  #3
Medlem
Denoms avatar
Såklart du får ta del av offentliga uppgifter utan problem i Sverige men det kanske är bäst för din mentala hälsa om du inte gör massa märkliga projekt av det med tanke på vad du berättar.
Citera
2018-08-11, 23:00
  #4
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Såklart du får ta del av offentliga uppgifter utan problem i Sverige men det kanske är bäst för din mentala hälsa om du inte gör massa märkliga projekt av det med tanke på vad du berättar.

Sant. Svårt att låta bli dock. Det är så jag får mina kickar
Citera
2018-08-11, 23:03
  #5
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Sant. Svårt att låta bli dock. Det är så jag får mina kickar
Skulle du sluta om du fick reda på att det var olagligt eller vadå?
Citera
2018-08-11, 23:06
  #6
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermopsen
Nädå, tvärtom!

Alla myndigheter finns ju t.ex. här;
http://www.myndighetsregistret.scb.se/Myndighet

Med tvärtom menar jag att fler borde känna till o utnyttja offentlighetsprincipen. Jag begär ofta ut handlingar som omfattas av den. FUP'ar o domar är väl det vanligaste, hos domstolarna. Men mycket offentligt finns hos myndigheterna också. Jag har också begärt ut dokument från kommunen, som jag tror att de inte var så pigga på att lämna ut egentligen, men de var tvungna!

Men visst, jag har också varit på hispan för paranoida psykoser o medicinerar mot paranoia. Har haft span efter mig p.g.a. andra saker. Men inget som har med min begäran om att få ta del av offentlig information att göra.

Tack. Som tur är blir jag inte ett dugg paranoid av tanken på att vara kartlagd, tvärtom jag tycker bara det är kul. Ganska självklart för mig att jag har span, med tanke på att jag är såpass kritisk mot SÄPO och även har anklagat dem för mord i olika forum. Har inga problem med att de läser mina sms, lyssnar alla mina samtal osv. Så länge man håller sig inom lagens ramar borde det ju vara grönt
Citera
2018-08-11, 23:07
  #7
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Skulle du sluta om du fick reda på att det var olagligt eller vadå?

Nej men jag skulle vara mycket mer försiktig med vilken typ av information jag inhämtar. Vill inte bli stämplad som kriminell
Citera
2018-08-11, 23:09
  #8
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Nej men jag skulle vara mycket mer försiktig med vilken typ av information jag inhämtar. Vill inte bli stämplad som kriminell
Är det något suspekt du sysslar med eller vadå?
Citera
2018-08-11, 23:23
  #9
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det något suspekt du sysslar med eller vadå?

Suspekt, jag vet inte... Det beror väl på hur konspiratoriskt lagd man är.

I det värsta tänkbara scenariot är jag en obotlig trouble maker som riskerar att bli likviderad eller utsatt för andra hemskheter på grund av att jag har sett vissa samband mellan olika händelser, personer och organisationer och även påtalat det för personer i maktposition, samt spridit informationen till ett antal privatpersoner som inte skulle veta vad som försiggår bakom kulisserna.

I bästa fall är jag en nyfiken busunge som har lärt mig min läxa av vändan på psyket. Eller så är jag bara en konspirationsteoretiker med livlig fantasi.

Men jag är inte naiv, och jag ser det som ganska troligt att man blir avfärdad och utmålad som en foliehatt tills den dagen man ligger och tar sitt sista andetag i en blodpöl någonstans, knäppt av staten. Det finns liksom inga mellanting. Som konspirationsteoretiker blir man ju inte tagen på allvar, då faller hela ordningen. Däremot kan man säkert bli undanröjd.

Jag ska för övrigt nämna att jag är väldigt fascinerad av tanken på att "döda en person för att döda en idé". Det är därför jag är intresserad av politiska mord, typ Palmemordet. Att en enda människas tankar, kunskaper eller handlingar kan vara så hotfulla att de måste knäppas med omedelbar verkan, det ligger väl något vackert och romantiskt i det tycker jag. Mycket möjligt att jag projicerar den romantiken på mig själv och önskar att jag själv vore en av de "viktiga"

Hur som haver. Jag är ganska öppen med mina åsikter om SÄPO och om jag vore SÄPO hade jag nog hållit koll på mig så att jag inte råkar säga för mycket till "fel" person.
Citera
2018-08-11, 23:24
  #10
Medlem
Lasermopsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Nej men jag skulle vara mycket mer försiktig med vilken typ av information jag inhämtar. Vill inte bli stämplad som kriminell
Jag har för mig att man får vara anonym när man begär ut handlingar enligt offentlighetsprincipen, man kan då ha en påhittad e-mail med VPN eller liknande, för man bör tänka på att all kommunikation med instansen också blir offentlig.

T.ex. om jag mailar tingsrätten o begär ut en dom, så blir mitt mail offentligt. Jag bryr mig inte så mycket om det, håller på med lite hobbystatistik om brott i kommunen, så jag begär ut mängder med domar, men inget olagligt. Bryr mig knappt om vem som begått brotten, bara var det skett o vad det handlar om.

Det med kommunen gällde, bor i en kommun där det är skitsvårt att få bostad. Kommunen skriver stolt på sin hemsida att de har ordnat bostad till samtliga "nyanlända" på typ ett halvår. Jag begärde ut att få samtliga 150 adresser eller vad det var. Men brydde mig inte om vilka som bor på adresserna, bara vilka delar av "gräddfilen" de gett förtur av...
Citera
2018-08-11, 23:25
  #11
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Suspekt, jag vet inte... Det beror väl på hur konspiratoriskt lagd man är.

I det värsta tänkbara scenariot är jag en obotlig trouble maker som riskerar att bli likviderad eller utsatt för andra hemskheter på grund av att jag har sett vissa samband mellan olika händelser, personer och organisationer och även påtalat det för personer i maktposition, samt spridit informationen till ett antal privatpersoner som inte skulle veta vad som försiggår bakom kulisserna.

I bästa fall är jag en nyfiken busunge som har lärt mig min läxa av vändan på psyket. Eller så är jag bara en konspirationsteoretiker med livlig fantasi.

Men jag är inte naiv, och jag ser det som ganska troligt att man blir avfärdad och utmålad som en foliehatt tills den dagen man ligger och tar sitt sista andetag i en blodpöl någonstans, knäppt av staten. Det finns liksom inga mellanting. Som konspirationsteoretiker blir man ju inte tagen på allvar, då faller hela ordningen. Däremot kan man säkert bli undanröjd.

Jag ska för övrigt nämna att jag är väldigt fascinerad av tanken på att "döda en person för att döda en idé". Det är därför jag är intresserad av politiska mord, typ Palmemordet. Att en enda människas tankar, kunskaper eller handlingar kan vara så hotfulla att de måste knäppas med omedelbar verkan, det ligger väl något vackert och romantiskt i det tycker jag. Mycket möjligt att jag projicerar den romantiken på mig själv och önskar att jag själv vore en av de "viktiga"

Hur som haver. Jag är ganska öppen med mina åsikter om SÄPO och om jag vore SÄPO hade jag nog hållit koll på mig så att jag inte råkar säga för mycket till "fel" person.

Med andra ord, lite som den uttråkade biltjuven som snodde en bil och tog en vända "bara för att se om snuten skulle haka på". Fast jag har ett annat motiv också, förutom kicksökandet. Det är ett starkt rättspatos.
Citera
2018-08-11, 23:26
  #12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Suspekt, jag vet inte... Det beror väl på hur konspiratoriskt lagd man är.

I det värsta tänkbara scenariot är jag en obotlig trouble maker som riskerar att bli likviderad eller utsatt för andra hemskheter på grund av att jag har sett vissa samband mellan olika händelser, personer och organisationer och även påtalat det för personer i maktposition, samt spridit informationen till ett antal privatpersoner som inte skulle veta vad som försiggår bakom kulisserna.

I bästa fall är jag en nyfiken busunge som har lärt mig min läxa av vändan på psyket. Eller så är jag bara en konspirationsteoretiker med livlig fantasi.

Men jag är inte naiv, och jag ser det som ganska troligt att man blir avfärdad och utmålad som en foliehatt tills den dagen man ligger och tar sitt sista andetag i en blodpöl någonstans, knäppt av staten. Det finns liksom inga mellanting. Som konspirationsteoretiker blir man ju inte tagen på allvar, då faller hela ordningen. Däremot kan man säkert bli undanröjd.

Jag ska för övrigt nämna att jag är väldigt fascinerad av tanken på att "döda en person för att döda en idé". Det är därför jag är intresserad av politiska mord, typ Palmemordet. Att en enda människas tankar, kunskaper eller handlingar kan vara så hotfulla att de måste knäppas med omedelbar verkan, det ligger väl något vackert och romantiskt i det tycker jag. Mycket möjligt att jag projicerar den romantiken på mig själv och önskar att jag själv vore en av de "viktiga"

Hur som haver. Jag är ganska öppen med mina åsikter om SÄPO och om jag vore SÄPO hade jag nog hållit koll på mig så att jag inte råkar säga för mycket till "fel" person.
Fast dina egna idéer är ingenting du blir mördad eller ens övervakad av SÄPO för fattar du väl?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback