Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-11, 22:10
  #1
Medlem
CharlieMartels avatar
Hur kommer detta att tas av USA/Israel? Tvingas USA slå till direkt för att inte förlora överläget? Världskrig? Slutet för Nato/USAs stormaktsdrömmar?

Kan det vara en avlastningsöverenskommelse med ryssarna?

Eller rör det sig om gnisslet mellan USA/Ryssland/Kina?

Ligger lite på gränsen till PU och jag motsätter mig inte en flytt men jag börjar här.
Citat:
China has long avoided entangling itself in direct military conflict abroad. But the Chinese ambassador to Syria last week suggested that China is considering doing just that — in Syria.

Rumors have long rumbled that China has sent military advisers or army special forces to Syria

What would push China to change a decades-long policy and get involved in a foreign policy quagmire in the Middle East? There are three potential reasons: Xi Jinping’s project of military modernization; growing concerns about Chinese jihadists in Syria who might return to China as the war is winding down; and a desire to get in on the lucrative reconstruction contracts that so far have largely been swept up by Russian and Iranian firms.

The U.S. Department of Defense declined to comment, referring questions about Chinese military involvement in Syria to the Chinese military.
https://www.thedailybeast.com/china-...e-war-in-syria
__________________
Senast redigerad av CharlieMartel 2018-08-11 kl. 22:13.
Citera
2018-08-11, 22:31
  #2
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Ironiskt att det är Kina och Ryssland som räddar etniska européer från att översvämmas av jihaddister och islam.
Citera
2018-08-11, 22:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Ironiskt att det är Kina och Ryssland som räddar etniska européer från att översvämmas av jihaddister och islam.
Ryssland har inte gjort ett skit för att rädda europa från något. Man gav sig in i kriget för att rädda sin polare Assad, och därmed riktat in sig på i stort sett alla av hans fiender när Ry begav sig in i konflikten. Dock bekämpade man knappt alls, om ens något, av IS, utan riktade in sig på mer närliggande hot och rebellgrupper nära Damascus.

Ryssland ser nog med glädje fram emot att se till att jihadister tar sig in i europa snarare, just eftersom dessa har en förmåga att spä på splittringen inom EU/Europa.
Citera
2018-08-11, 22:41
  #4
Medlem
30Lugers avatar
Ryssland och Iran stöttar regimen som verkar vinna kriget. Vad jag undrar är (a) vilket behov har regimen av Kina? Återuppbyggnad? Då krävs inte en stridande funktion. (B) vad får Kina ut av detta? (C) hur ser Ryssland, Iran, Saudi, USA och Turkiet på detta?

Tills ovanstående klarlagts tror jag vi ska betrakta detta som fake news.
Citera
2018-08-11, 22:43
  #5
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Ryssland har inte gjort ett skit för att rädda europa från något. Man gav sig in i kriget för att rädda sin polare Assad, och därmed riktat in sig på i stort sett alla av hans fiender när Ry begav sig in i konflikten. Dock bekämpade man knappt alls, om ens något, av IS, utan riktade in sig på mer närliggande hot och rebellgrupper nära Damascus.

Ryssland ser nog med glädje fram emot att se till att jihadister tar sig in i europa snarare, just eftersom dessa har en förmåga att spä på splittringen inom EU/Europa.

Ja visst. Ryssland ser nog jublandes på medans islamister tar över Frankrike och England som är körnvapennationer. Måste könnas toppen att ha galningar med kärnvapen som granne!?
Citera
2018-08-11, 22:46
  #6
Medlem
1. En ambassadör har "föreslagit möjligheten" att Kina ska involvera sig i Syrien.
2. Rykten säger att Kina har skickat militära rådgivare eller förband till Syrien.

Ok... tror man inte ska vara så snabb på att hugga på betet, och svälja den med krok, bete, lina och allt. Det är ju absolut inget att spinna vidare på - Endast rykten och spekulationer.

Dessutom, varför skulle Kinas inblandning behöva trappa upp något i konflikten alls för. Snarare så skulle en starkare Assad bidra till ökad stabilitet i regionen. Ryssland är ju redan där med sitt, så att lägga till några kineser i mixen ändrar ju knappast något.
Citera
2018-08-11, 22:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Ironiskt att det är Kina och Ryssland som räddar etniska européer från att översvämmas av jihaddister och islam.
Det kristna öst kommer att rädda det kristna väst, tro mig!
Citera
2018-08-11, 22:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Ryssland har inte gjort ett skit för att rädda europa från något. Man gav sig in i kriget för att rädda sin polare Assad, och därmed riktat in sig på i stort sett alla av hans fiender när Ry begav sig in i konflikten. Dock bekämpade man knappt alls, om ens något, av IS, utan riktade in sig på mer närliggande hot och rebellgrupper nära Damascus.

Ryssland ser nog med glädje fram emot att se till att jihadister tar sig in i europa snarare, just eftersom dessa har en förmåga att spä på splittringen inom EU/Europa.
Källor, tack!
Citera
2018-08-11, 22:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Hur kommer detta att tas av USA/Israel? Tvingas USA slå till direkt för att inte förlora överläget? Världskrig? Slutet för Nato/USAs stormaktsdrömmar?

Kan det vara en avlastningsöverenskommelse med ryssarna?

Eller rör det sig om gnisslet mellan USA/Ryssland/Kina?

Ligger lite på gränsen till PU och jag motsätter mig inte en flytt men jag börjar här.https://www.thedailybeast.com/china-...e-war-in-syria


Är det inte dags att sluts med dina domedags terorier. Du har skrivit liknande i andra trådar du startar.
Citera
2018-08-11, 22:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30Luger
Ryssland och Iran stöttar regimen som verkar vinna kriget. Vad jag undrar är (a) vilket behov har regimen av Kina? Återuppbyggnad? Då krävs inte en stridande funktion. (B) vad får Kina ut av detta? (C) hur ser Ryssland, Iran, Saudi, USA och Turkiet på detta?

Tills ovanstående klarlagts tror jag vi ska betrakta detta som fake news.
Kina, Ryssland är på Syriens sida, dock inte de andra du nämner!
Citera
2018-08-11, 23:00
  #11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30Luger
Ryssland och Iran stöttar regimen som verkar vinna kriget. Vad jag undrar är (a) vilket behov har regimen av Kina? Återuppbyggnad? Då krävs inte en stridande funktion. (B) vad får Kina ut av detta? (C) hur ser Ryssland, Iran, Saudi, USA och Turkiet på detta?

Tills ovanstående klarlagts tror jag vi ska betrakta detta som fake news.
Ja vad är det ens Kina skulle ha för intressen där?
Citera
2018-08-11, 23:21
  #12
Medlem
CharlieMartels avatar
En sak som tas upp i TS-artikeln är att Kina inte gillar sin muslimska Uigurbefolkning som tar sig till MENA. Kan vara en anledning att man vill ha koll.
Citat:
“There are a number of Chinese Uighurs with their families who have been established now in a village outside Idlib,” and who have “battle-hardened experience,” said Randa Slim, the director of conflict resolution at the Middle East Institute. It’s in China’s interest that this problem stays in Syria, said Slim, adding that this means TIP fighters “get killed or captured and not return to China.”
__________________
Senast redigerad av CharlieMartel 2018-08-11 kl. 23:26.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback