Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 20:43
  #1
Medlem
Pusts avatar
Citat:
I en ny studie från universiteten Western Australia och Miami som publicerats i Human Relations deltog 2 000 personer. Forskarna undersökte om tatueringar påverkade om de blev anställda, deras lön och hur accepterade de blev på arbetsplatsen. I beräkningen tog forskarna med faktorer som hur många tatueringar personerna hade, hur stora och hur synliga de var.

Forskargruppen kom fram till att tatueringar inte ger någon negativ särbehandling inom arbetslivet.

– Tidigare forskning har visat att arbetsgivare till stor del har en negativ inställning till tatueringar, men den här nya studien visar att tiderna förändras snabbt, tillsammans med allmänhetens inställning, säger professor Andrew R Timming i ett uttalande på Western Australias sajt.

I vissa fall kan till och med tatueringar innebära någonting positivt om du söker jobb, visade studien.
https://www.metro.se/artikel/studiet...rdel-på-jobbet

Själv är jag inte tatuerad och ganska introvert. Mitt läge på arbetsmarknaden har varit aningen tufft. Era erfarenheter?
Citera
2018-08-11, 20:47
  #2
Medlem
Deckard-Cains avatar
Har ganska mycket tatueringar.
Har dock varit noga med att allt kan skylas med ett par byxor och en skjorta.

Har aldrig mött på några problem på något jobb med tatueringar.

Snarare ser jag kanske inte ut som personen med tatueringar, så vissa blir väll förvånade när de ser mig under lättare omständigheter än jobb. När jag bär T-shirt och shorts eller dyl.

Dock inte stött på fördelar...
Citera
2018-08-11, 20:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
https://www.metro.se/artikel/studiet...rdel-på-jobbet

Själv är jag inte tatuerad och ganska introvert. Mitt läge på arbetsmarknaden har varit aningen tufft. Era erfarenheter?

Jag har lite överallt, även uppe på sidan av huvudet. Och jag brukar få de jobben jag kommer på intervju hos, dock inga bankjobb och så men har ju inte den utbildningen heller.. De personligheten, hur du för dig och om du verkar intelligent mm som är viktigast. Har polare som är sten dumma och har noll sociala kompetenser och ungefär lika mycket tatueringar som jag och ingen av dom får någonsin jobb..
Citera
2018-08-11, 20:49
  #4
Avstängd
Att ha tatueringar idag känns mer mainstream än att inte ha några, så varför skulle arbetsgivare bry sig nämnvärt? Vissa arbetsgivare kanske gynnar den tatuerade arbetssökanden genom att vilja visa hur modern hen är som även törs anställa tatuerade.

Oavsett forskning tror kag att man i de flesta branscher skiter i om folk är tatuerade så länge det inte kommer till helkroppstatueringar.
Citera
2018-08-11, 20:50
  #5
Medlem
poxers avatar
Det borde göras studier på hur många studier som är helt idiotiska.
Citera
2018-08-11, 20:53
  #6
Medlem
beardbraids avatar
Jag tror att fördelen kan vara om man har riktigt trendiga gaddningar så kan man få jobb på trendiga hak, men tatueringar är ju trendiga väldigt kort tid i förhållande till hur länge man har dem. Man får nog inte jobb på trendiga hak om ens gaddningar har några år på nacken.

Ett stort hakkors på halsen är nog mindre trendkänsligt och mer tidlöst.
Citera
2018-08-11, 20:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Har ganska mycket tatueringar.
Har dock varit noga med att allt kan skylas med ett par byxor och en skjorta.

Har aldrig mött på några problem på något jobb med tatueringar.

Snarare ser jag kanske inte ut som personen med tatueringar, så vissa blir väll förvånade när de ser mig under lättare omständigheter än jobb. När jag bär T-shirt och shorts eller dyl.

Dock inte stött på fördelar...

Fördelar finns beroende på yrke. Själv jobbar jag med yngre pågar på institution, och det är en extrem fördel om pojkarna ser en annan person som ser ut att ha levt samma liv som dom, du får en helt annan respekt än de andra som jobbar där. Och det va inte svårt att få jobbet heller, även med tatueringar på armar, hals, huvud mm.. Men som sagt, de ju olika beroende på arbetsplats.
Citera
2018-08-11, 20:58
  #8
Medlem
Flytt-lasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Jag tror att fördelen kan vara om man har riktigt trendiga gaddningar så kan man få jobb på trendiga hak, men tatueringar är ju trendiga väldigt kort tid i förhållande till hur länge man har dem. Man får nog inte jobb på trendiga hak om ens gaddningar har några år på nacken.

Ett stort hakkors på halsen är nog mindre trendkänsligt och mer tidlöst.

Ha ha helt rätt men arbetsplatserna torde vara ganska begränsade.
Citera
2018-08-11, 21:04
  #9
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrfragvis
Fördelar finns beroende på yrke. Själv jobbar jag med yngre pågar på institution, och det är en extrem fördel om pojkarna ser en annan person som ser ut att ha levt samma liv som dom, du får en helt annan respekt än de andra som jobbar där. Och det va inte svårt att få jobbet heller, även med tatueringar på armar, hals, huvud mm.. Men som sagt, de ju olika beroende på arbetsplats.

Man behöver ju inte levt ett hårt liv bara för att man är gaddad.
Jag tatuerade mig för de är snyggt .

Jag har vuxit upp i en över-medelklass familj, idag är jag betydligt rikare än de flesta jag känner.
Bär bara kostym på arbetet, så det är väll egentligen bara på aw eller personalfester man ev ser mig i mer casual kläder.

Som du säger beror på arbetsplats såklart.

Men man behöver inte finnas i ett belastningsregister eller på på AA för att man har en eller två sleeves.
Citera
2018-08-11, 21:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Man behöver ju inte levt ett hårt liv bara för att man är gaddad.
Jag tatuerade mig för de är snyggt .

Jag har vuxit upp i en över-medelklass familj, idag är jag betydligt rikare än de flesta jag känner.
Bär bara kostym på arbetet, så det är väll egentligen bara på aw eller personalfester man ev ser mig i mer casual kläder.

Som du säger beror på arbetsplats såklart.

Men man behöver inte finnas i ett belastningsregister eller på på AA för att man har en eller två sleeves.

Nej de klart man inte behöver. Nu mena jag inte en sleeve, eller en ryggtavla. Bara ren erfarenhet att folk som har tatueringar på händer, halsen och huvudet 9.5/10 gånger faktiskt förekommer i belastningsregistret. Eller har knarkat sin beskärda del.
Citera
2018-08-11, 22:05
  #11
Medlem
Jaghettepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrfragvis
Nej de klart man inte behöver. Nu mena jag inte en sleeve, eller en ryggtavla. Bara ren erfarenhet att folk som har tatueringar på händer, halsen och huvudet 9.5/10 gånger faktiskt förekommer i belastningsregistret. Eller har knarkat sin beskärda del.


Ena handen och en på halsen här men har blivit gallrad på Ratsit så sitt påstående är inte riktigt rätt.. huvudet menar du som i ansiktet eller dör håret växer? Har inget av dom men kan inte fatta varför man skulle tatuera sig i ansiktet men alls gör ju som dom vill..
Citera
2018-08-11, 22:45
  #12
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrfragvis
Nej de klart man inte behöver. Nu mena jag inte en sleeve, eller en ryggtavla. Bara ren erfarenhet att folk som har tatueringar på händer, halsen och huvudet 9.5/10 gånger faktiskt förekommer i belastningsregistret. Eller har knarkat sin beskärda del.

Köper inte helt det du säger.
Men visst kan jag hålla med till viss del, bland etniska svenskar känns det som white trash med synliga ansiktstatueringar.

Vill dock ha källa på ditt påstående kring 95%
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback