Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-12, 10:19
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Olagligheten spelar ingen roll för mig då jag hellre överlever och bryter mot lagen än inte.

Jag har redan hittar en ganska bra plats att bruka, jorden verkar bra annars ordnar jag dit lite jord. Gödsel kommer jag inte att använda. Vatten har jag tillgång till via sjö/bäck.

Ett annat alternativ om det växer dåligt på ängen är att fylla behållare/krukor/hinkar med jord och köra ut och låta det växa i de. Alltid en möjlighet och då skulle jag kunna odla mer en ett balkongsmått.

Åter, hur låter lök och bönor?

Tack

lök har begränsad hållbarhet , bönor är mera bara bukfyllnad och lite mat per kvadrat meter odlad mark

kålrot och betor är ett bättre alternativ

TS måste tänka på förvaringen mer , ser framför mej en lägenhet med massor av mat som är rutten i kristider
Citera
2018-08-12, 10:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
lök har begränsad hållbarhet , bönor är mera bara bukfyllnad och lite mat per kvadrat meter odlad mark

kålrot och betor är ett bättre alternativ

TS måste tänka på förvaringen mer , ser framför mej en lägenhet med massor av mat som är rutten i kristider

Mycket sant att förvaringen kommer bli ett stort problem, kommer naturligtvis att förbruka maten när det är fredstid också och odla kontinuerligt, men hur ska jag förvara allt? Gärna ute i skogen då det kommer ta mycket plats, kan man gräva ner? Bygga någon slags liten jordkällare i skogen?

Tack
Citera
2018-08-12, 10:51
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Mycket sant att förvaringen kommer bli ett stort problem, kommer naturligtvis att förbruka maten när det är fredstid också och odla kontinuerligt, men hur ska jag förvara allt? Gärna ute i skogen då det kommer ta mycket plats, kan man gräva ner? Bygga någon slags liten jordkällare i skogen?

Tack

du känner ingen som har jordkällare ?, du delar med dej mot att du kan få förvara det du odlar och får fram i din glänta
Citera
2018-08-12, 11:06
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
du känner ingen som har jordkällare ?, du delar med dej mot att du kan få förvara det du odlar och får fram i din glänta

Jag kan ju se mig omkring om jag känner någon men problemet ligger mer i att personen nog låser sin källare för mig i utsvultna tider. Denna personen kommer då också veta om att jag är en potentiell födokälla för honom. Vill inte blanda in andra som kan förstöra det jag skapat.
Citera
2018-08-12, 11:25
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Jag kan ju se mig omkring om jag känner någon men problemet ligger mer i att personen nog låser sin källare för mig i utsvultna tider. Denna personen kommer då också veta om att jag är en potentiell födokälla för honom. Vill inte blanda in andra som kan förstöra det jag skapat.

klart att den risken finns att det blir låsta dörrar i svåra tider , men samtidigt slutar ju varorna att komma in och när förråden är slut så är det tomt .
en avvägning alla skulle göra

försök att hitta någon du kan lita på , som har en redig jordkällare att ställa till förfogande
enda vettiga , sedan en enkel roddbåt och ett par fiske nät så äter ni gott i svåra tider garanterat .

så glad att jag har egen jordkällare att börja använda om det blir riktigt svåra tider
har skaffat elverk och hamstrar lite annat .

jag tror att det kommer en dag då plastkorten inte fungerar , tyvärr
Citera
2018-08-12, 12:21
  #18
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Olagligheten spelar ingen roll för mig då jag hellre överlever och bryter mot lagen än inte.

Jag har redan hittar en ganska bra plats att bruka, jorden verkar bra annars ordnar jag dit lite jord. Gödsel kommer jag inte att använda. Vatten har jag tillgång till via sjö/bäck.

Ett annat alternativ om det växer dåligt på ängen är att fylla behållare/krukor/hinkar med jord och köra ut och låta det växa i de. Alltid en möjlighet och då skulle jag kunna odla mer en ett balkongsmått.

Åter, hur låter lök och bönor?

Tack

Låter som ett spännande projekt.
Jag har själv odlat på uteplatsen denna vår/sommar.

Föreslår Grönkål (kan plockas ända till Dec!), squash och ärtor samt bönor. Ingen fuzz, ger riklig skörd. Lättodlat. Kanske även solrosor för feta frön.
Citera
2018-08-12, 12:42
  #19
Medlem
Ja, förmodligen kommer mat vara den nya valutan och det är därför bra att ha en stor ”valuta” produktion för att förse mer än sig själv.

Har en liten sjö i närheten av mitt planerade område också. Om det finns fisk däri är kag tveksam över men om man fångar in fisk i andra vatten och låter de föröka sig i min lilla sjö så har man ju tillgång till bra protein också om det nu fungerar på det sättet. Aborre bland annat.

Grönkål, årtor o liknande låter bra!

Era idéer är inspererande, fortsätt så

Tack
Citera
2019-06-09, 16:51
  #20
Medlem
Jane.Does avatar
Om du odlar bönor för bönornas skull och inte tänker käka skidan, jag tänker bondbönor och liknande, så kan du väl torka dem och vaccumförpacka dem så lär de hålla fram till nästa världskrig. En planta är ju inte så stor men ger väl en del och får du då plats med säg 10 st så kan du nog leva på bönor ett tag. Jag har dock ingen aning, jag spånar mest.
Citera
2019-06-09, 16:57
  #21
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanerman
Olagligheten spelar ingen roll för mig då jag hellre överlever och bryter mot lagen än inte.

Jag har redan hittar en ganska bra plats att bruka, jorden verkar bra annars ordnar jag dit lite jord. Gödsel kommer jag inte att använda. Vatten har jag tillgång till via sjö/bäck.

Ett annat alternativ om det växer dåligt på ängen är att fylla behållare/krukor/hinkar med jord och köra ut och låta det växa i de. Alltid en möjlighet och då skulle jag kunna odla mer en ett balkongsmått.

Åter, hur låter lök och bönor?

Tack

Ett förslag är att du testar dig fram lite i liten skala så du förstår hur man odlar, hur mycket arbete som faktiskt krävs (antar att du tror att det sköter sig självt) osv. Sen kan du skala upp det då en odling i större skala kräver mycket mer arbete, tid, logistik och om det sker på någon annans mark risk att bli upptäckt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback