Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 19:01
  #1
Medlem
Hej! Jag har möjlighet att köpa ett hus ifrån 1964. Kan man säga ungefärlig kostnad på arbetet.

Lite extra bakgrund... Huset har fjärrvärme som vi inte vill använda pga de äldre vattenrören i huset. Vi har tänkt en luftvärmepump som ska sköta uppvärmningen.

Dock som jag förstår det behöver vi ändå byta vattenrören i ovanskrivna rum. Går det att säga ungefärlig kostnad för arbetet.

Tack på förhand.
Citera
2018-08-11, 19:20
  #2
Medlem
Tvonds avatar
Vild gissning men 250-300K+ om allt ska bytas badrum,kök etc. Mycket som ska rivas upp och sedan återställas bara badrummet lär gå på 100K+ beroende på storlek och ytskikt.
Citera
2018-08-11, 19:44
  #3
Medlem
Kloges avatar
Rören till elementen behövs inte bytas. Vattnet där i är syrefattigt så att de inte rostar.

Rör till kök och badrum behöver inte vara dåligt.
Citera
2018-08-11, 19:52
  #4
Avstängd
2,500 kr + moms kr per löpmeter inkl material. Om ni ska byta avlopp också samtidigt (rekommenderas starkt) då får du lägga till 500 kr/lpm.
Citera
2018-08-11, 20:54
  #5
Medlem
Ok, tack för era svar.
Citera
2018-08-11, 21:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus83
Hej! Jag har möjlighet att köpa ett hus ifrån 1964. Kan man säga ungefärlig kostnad på arbetet.

Lite extra bakgrund... Huset har fjärrvärme som vi inte vill använda pga de äldre vattenrören i huset. Vi har tänkt en luftvärmepump som ska sköta uppvärmningen.

Dock som jag förstår det behöver vi ändå byta vattenrören i ovanskrivna rum. Går det att säga ungefärlig kostnad för arbetet.

Tack på förhand.

Kontakta en firma som kommer ut och tittar och lämnar ett förslag. Annars blir det som att gissa hur långt ett snöre är.
Citera
2018-08-11, 22:07
  #7
Medlem
Vad är det för fel på rören då?
Vattenrören är väl koppar?
Värmerören rostar ju inte bort!
Citera
2018-08-11, 22:23
  #8
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus83
Ok, tack för era svar.

Värmesystemet är slutet och det finns normalt sett inget eller väldigt lite syre i det systemet, så rören rostar inte eller slits inte på annat sätt heller. Finns massor av hus från 40-50-60 talet som har kvar befintliga rör och använder fjärrvärme.

Om du är osäker, be en vvs-tekniker (rörmokare) kolla på det, det kan ju finnas nån koppling som är dålig eller ett element som behöver luftas. Annars är det bara att köra på, fjärrvärme är ju kanon, underhållsfritt och pålitligt, jämn värme i hela huset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback