Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 17:17
  #109
Medlem
Thornhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rola2
Funderar lite, hon har inte sagt något om att skaffa barn?

Om du har en sån nära kontakt med henne måste en eventuell pojkvän undra vad som är på gång mellan dej o tjejen

Hennes klocka börjar närma sig ett slut, knappast att hon träffar nån helt apropå och hastigt o lustigt vill ha barn, så antagligen finns det någon i kulisserna

Har du eller hon haft sällskap under tiden ni har varit vänner och har kontakten minskat då?

Tror att du måste bryta dej loss från henne för att ha en chans att gå vidare, du kan knappast vänta hela livet på att hon eventuellt ändrar sig.
Hon har ingen pojkvän. Om hon mot förmodan har det, är hon väldigt bra på att dölja det. Vi har inte haft sällskap nån av oss under tiden vi känt varandra. Visst, jag håller ju inte koll på vad hon gör, men jag har svårt att tänka mig att hon skulle ha tid att träffa någon när hon lägger all (nåja) sin lediga tid på mig. Jag har tidigare i tråden skrivit att vi kan prata om allt, men förhållanden/kärlek/sex är något som sällan kommer på tal. Det känns lite som det finns en outtalad överenskommelse mellan oss... att "sånt pratar vi inte om".

När det gäller barnbiten är varken hon eller jag säkra på om vi ens vill ha några. Men givetvis är det så som du säger. Klockan tickar. Särskilt för henne.
Citera
2018-08-15, 17:20
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thornhill
Hej Bullen!

Jag ska försöka fatta mig kort.

För ungefär två år sedan började en ny tjej på mitt jobb. Det tog inte lång stund innan vi började snacka lite smått (mest på hennes initiativ faktiskt), det ena ledde till det andra och jag kände att vi verkligen klickade med varandra. Vi kunde prata om allt mellan himmel och jord. Jag blev rätt snabbt intresserad och kände en stark fysisk attraktion.

Detta visade sig inte vara ömsesidigt dock. "Jag tycker om dig som vän"-snacket började komma från hennes sida och jag blev rätt förkrossad och kunde inte riktigt förstå hur detta inte kunde vara kärlek. Vi tappade kontakten ett tag men hon hörde av sig efter några veckor igen. Hoppet levde. Ville hon något mer nu? Hade hon ändrat sig?

Nej.

Ända sedan den dagen har vi varit goda vänner. Kanske den bästa vännen jag någonsin haft. Jag känner dock att jag inte riktigt orkar mer nu. Jag tycker verkligen om henne men det är otroligt frustrerande att vara fast i friendzone.

Problemet med denna tjej är lite att hon trots allt är rätt "på". Hon vill gärna ses, gärna prata i telefon, gärna hitta på saker (bio, biljard, träna tillsammans på gym, gå promenader, gå på hockey). Jag har försökt avstyra dessa aktiviteter många gånger men samtidigt är man svag för henne och jag gillar ju trots allt att ha henne som vän. Vi har alltid kul ihop, trots omständigheterna.

Är det någon annan som varit i en liknande situation? Som sagt, denna tjej är speciell. Hon beter sig nästan som om hon vore intresserad. Det är oftast hon som tar initiativ till att ses. Detta blir för mig ett sorts mindfuck.

Hur pass vanligt är det att en tjej är så angelägen om att ses, trots friendzone?
Vad är det för fel på henne?
Bör jag helt enkelt avsluta skiten?
Kan man komma ur friendzone?
Hur ska man kunna acceptera det man inte kan förändra?

Kan även tillägga att hon aldrig pratar om andra killar med mig. På den punkten har jag sagt ifrån.

Tacksam för svar, synpunkter och egna erfarenheter!

Vad är det för fel med att ha en till kompis? Du kanske ska lägga ner tänket runt ett sexuellt förhållande istället?
Citera
2018-08-15, 17:24
  #111
Medlem
Thornhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vad är det för fel med att ha en till kompis? Du kanske ska lägga ner tänket runt ett sexuellt förhållande istället?
Det är väl inget fel med det per se. Men det är ju sällan så enkelt när det finns känslor inblandade. Jag förstår om du inte orkar läsa hela tråden, men svaret finns där nånstans.
Citera
2018-08-15, 17:30
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thornhill
Det är väl inget fel med det per se. Men det är ju sällan så enkelt när det finns känslor inblandade. Jag förstår om du inte orkar läsa hela tråden, men svaret finns där nånstans.

Men gilla läget. Hon är inte sexuellt attraherad av dig.

Försök ha henne som tjejkompis, jävligt bra att ha när du ska träffa andra tjejjer.

Sen btw, ragga inte på dina jävla kollegor för fan.
Citera
2018-08-15, 19:35
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thornhill
Vi hade ett samtal igår som bekräftar din tes. Typ. Svårt att veta, men samtalet slutade med att vi (nästan) blev ovänner och nu kommer hon nog sluta höra av sig ett tag, för att sedan "komma tillbaka " och då är allt som vanligt igen... Hon vill inte kännas vid hur jag känner. Det är flera hundra mils avstånd mellan oss rent känslomässigt. Just nu är jag mest arg/irriterad. Skiter i det.


Det är sant. Succubus är ordet.

Strax över 30 båda två, hon ett år äldre än mig dock.

Ja, avsluta. Normala kvinnor, och för all del även män, över 30 vill ha ett fast förhållande.
Hade ni varit väldigt unga hade jag kunnat köpa beteendet att hon inte var riktigt redo.

Hon uppvisar precis det beteende många män gör, genom att ha någon som tillfredställer bekräftelse- och närhetsbehov utan att hon behöver ge någonting i relationen. Passar henne perfekt.
Citera
2018-08-15, 22:23
  #114
Medlem
Thornhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Men gilla läget. Hon är inte sexuellt attraherad av dig.

Försök ha henne som tjejkompis, jävligt bra att ha när du ska träffa andra tjejjer.

Sen btw, ragga inte på dina jävla kollegor för fan.
Vem säger att hon inte "raggat" på mig?

Faktum är att det var till stor del på hennes initiativ som vi började prata från första början. Det var hon som gjorde trevande försök till konversation och jag hade knappt ens uppmärksammat henne innan dess faktiskt.

Att träffa sin partner på jobbet är väl ändå inte så jävla ovanligt btw. Tror jag läst att det är ett bland dom vanligaste sättet. Så jävla konstigt är det inte att "ragga" på kollegor. Är man vuxen så är det oftast på jobbet man träffar nya människor. Är ju knappast så att man ränner på krogen/hemmafester längre. Chilla.
Citera
2018-11-04, 13:14
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thornhill
Jag vill inte riskera att outa mig för mycket, men vårt samtal handlade om den fysiska delen. Det finns absolut inget intresse från hennes sida att vara fysisk med mig, och då pratar vi inte sexuellt då den biten verkligen är helt och hållet utesluten. Jag hade väl en liten förhoppning om att hon också skulle ha tänkt på det jag nämnde för henne igår, elefanten i rummet liksom... men nej.

Romantisk och romantisk... Det har ju gått så pass lång tid nu, så ibland vet jag knappt var jag står längre. Jag har tidigare, för längesen, uppvaktat henne med hemlagad mat, blommor och choklad. Det där klassiska liksom. Den tiden är av naturliga orsaker förbi.

Jag brukar tänka att vi ändå har det rätt bra nu. Skulle man inleda något och bli ett par så ändras ju spelreglerna helt och hållet. Då "måste" jag ju verkligen umgås med henne typ hela tiden. Då har man helt plötsligt förpliktelser gentemot varandra. Det är omöjligt att egentligen veta hur det skulle bli mellan oss då. Jag har erfarenhet av förhållanden innan och oftast är det ju ingen dans på rosor när smekmånaden väl är över.

På senare tid har jag mer och mer funderat på att en "friends with benefits"-relation hade varit det ultimata. Jag känner ju en rätt stark attraktion till henne och vill ju ligga med henne. En stark sexdrift finns ju alltid där som man.

Platonsk kärlek har jag faktiskt aldrig hört talas om innan. Sitter och läser om det på Wiki nu samtidigt som jag skriver. Det kan mycket väl vara det vi har mellan varandra, samtidigt som jag känner en sexuell/fysisk dragningskraft och det är ju där det blir jobbigt. Att en kvinna vill ligga med dig är ju den absoluta bekräftelsen du kan få. Jag vet inte längre om det är för att jag är man eller om det är fel på mig... eller för att samhället i stort har blivit så sexualiserat.

Man är ju körd, det visste jag långt innan jag startade den här tråden, men trådens syfte var mer att få skriva av sig och få lite annan "input".

Tackar för ditt inlägg och begreppet "Platonsk kärlek"!
Förstår verkligen att det är en svår situation ni befinner er i, och jag tänker såhär: Visst, det finns punkter där det skiljer sig åt gällande vilken typ av relation ni vill ha, men i grund och botten verkar ni ha gemensamma idéer om nära vänskap. Ni verkar tycka om att göra samma aktiviteter, trivs tillsammans, kan prata om allt. För mig personligen är djup vänskap något av det finaste som finns. Och om man nu skulle ha en squish på sin kompis behöver det inte vara någonting negativt det heller.

Du nämner att du tror att en "friends with benefits"-relation hade varit det ultimata. Tänker du för dig, eller för er? Som jag uppfattat det var hon inte alls intresserad av att ha en sexuell relation, vilket du så klart får ha i åtanke när du funderar på vad som hade varit det ultimata. Att tillföra ett sexuellt inslag i en relation, är ju även detta ett sätt att förändra den på. Du nämner sexdrift som en anledning, men de mänskliga behoven är ju mycket mer omfattande än så.

Hur skulle du beskriva att din sexualdrift fungerar? På det du skrivit om det hittills låter det lite som att det är någonting som är skapat hos dig, och din relation till henne - snarare än någonting ömsesidigt som grundar sig i er relation till varandra? Hur gör du för att hantera fysisk/sexuell dragningskraft i andra situationer? Är det någonting du kan tillämpa även här?

Nu har det gått ett tag sedan sist vi skrev. Har du tänkt någonting mer sedan sist? Hur ser er relation ut idag?
Citat:
Ursprungligen postat av Thornhill
Hon vet ju redan att jag är intresserad, även om vi sällan pratar om det, och när vi väl gör det upplever jag att hon blir lite besvärad av det.

Jag skulle vilja säga till henne att jag inte orkar ha det så här, men att vi fortfarande kan vara vänner, fast på ett mer "ytligt" plan kanske. Så som det ser ut nu så hörs vi ju i stort sett varje dag. Hon förstår inte att det blir jobbigt för mig ibland. Hon kan inte vara ödmjuk inför hur jag känner.

Allt är verkligen svart eller vitt i hennes värld. Antingen har vi den relationen vi har nu (otroligt tight med daglig kontakt), eller så är vi ovänner. Typ. Det finns inga nyanser däremellan. Detta fenomen förbrylla mig varje dag.
Hur skulle du vilja att er kontakt såg ut, om den skulle vara mer nyanserad? Har du beskrivit detta för henne och vad tänker hon om det i såna fall? Känner du att du är ödmjuk inför hur hon känner?

Vad skiljer en ytlig och en djup relation åt, enligt dig? Som jag ser det går det alldeles utmärkt att ha en ytlig relation även om kontakten är kontinuerlig; det handlar mer om innehåll än frekvens. En relation kan vara ytlig fast man har kontakt ofta, samtidigt som en relation kan vara djup fast man har kontakt sällan. I vilket avseende vill du att relationen ska bli mer ytlig? Vill du att den ska fortsätta vara djup i något avseende, och i såna fall vilket?

Hur ser du på vänskap generellt? Hur viktigt/oviktigt är det för dig? Som jag uppfattat det är detta den djupaste relationen du har till en annan person - hur kommer det sig? Om du jämför med andra relationer du har, med denna; vad är gemensamt för dem och vad skiljer dem åt?
Citera
2018-11-05, 11:13
  #116
Medlem
hmm hon gillar nog dig som en vän, acceptera det och försök hitta en annan tjej att ha sexuella relationer med. Brukar ofta bli så att din nuvarande vän då blir intresserad sexuellt också.
Citera
2018-11-05, 11:21
  #117
Medlem
Vänner är ju bra, det kan man inte få för lite av.

Min uppfattning, utifrån det du berättar, är dock att hon tar tid från dig som du skulle lägga på annat - dvs ni har en destruktiv relation.

Du ska göra vad du vill och inte anpassa dig efter andra (mer än normalt hyffs - det här är inte normalt hyffs).

Hindrar hon dig att uppfylla dina mål - skaffa familj och barn tex, så bör du nog avsluta relationen. För det är väl vad hon gör, du springer efter henne - och inte efter andra kvinnor.

Nackdelen är ju att du förlorar en annars god vän.
Citera
2018-11-05, 12:06
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Gör som Katzyn föreslår då, prata med din polare om andra tjejer. Låt henne ge dig tips på hur du ska uppvakta hitte-på-tjejen.

Finns inte risken att hon drar sig tillbaka och blir ledsen då? Hon kanske gillar honom och tar det som ett avvisande?
Citera
2018-11-05, 12:20
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Vänner är ju bra, det kan man inte få för lite av.

Min uppfattning, utifrån det du berättar, är dock att hon tar tid från dig som du skulle lägga på annat - dvs ni har en destruktiv relation.

Du ska göra vad du vill och inte anpassa dig efter andra (mer än normalt hyffs - det här är inte normalt hyffs).

Hindrar hon dig att uppfylla dina mål - skaffa familj och barn tex, så bör du nog avsluta relationen. För det är väl vad hon gör, du springer efter henne - och inte efter andra kvinnor.

Nackdelen är ju att du förlorar en annars god vän.

Ja denna lesbiska tjejkompis är ett hinder för ts att träffa andra tjejer. Det bör vara hans prio ett, att dejta andra.

Möjligen kan han be den lesbiska kompisen hjälpa honom att träffa kvinnor, genom att hon presenterar honom för sina hetrotjejvänner eller stödja honom tex på ngt uteställe genom att visa andra kvinnor att han är en bra kille.
Citera
2018-11-05, 12:26
  #120
Medlem
ilcontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Ja denna lesbiska tjejkompis är ett hinder för ts att träffa andra tjejer. Det bör vara hans prio ett, att dejta andra.

Möjligen kan han be den lesbiska kompisen hjälpa honom att träffa kvinnor, genom att hon presenterar honom för sina hetrotjejvänner eller stödja honom tex på ngt uteställe genom att visa andra kvinnor att han är en bra kille.


Lesbisk eller möjligen en dragning åt det asexuella hållet. Garanterat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback