Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 16:09
  #1
Medlem
Den första lite längre turen på min Viarelli Vincero 50cc är nu avklarad - riktigt härligt att äntligen få köra scooter (något som jag tänkt i många år att jag vill göra). I och för sig är det Vespa jag har haft i tankarna då och inte moppe, men på småvägar som går genom skogspartier så fungerar 40-45 km/h rätt bra också. Däremot på lite mer öppna 70-vägar önskar jag att jag kunde dra upp scootern till 60-65 åtminstone.

Trots att jag hade oturen att ett åskoväder med regn och blåst drog in över mig och som jag sedan fick köra i i ett par mil så har jag ändå fått mersmak på det här med scootrar. Nu är det mycket lockande att försöka ta det där MC-kortet så snart som möjligt så att man kan införskaffa sig en Vespa GTS 300 eller liknande nästa sommar.

Annars finns ju genvägen med Piaggio MP3 300/500, men den saknar den underbara looken och smidigheten som en Vespa har. Dessutom är den dyrare att införskaffa, köra med och serva. Inte heller slipper undertecknad undan parkeringsavgiften på jobbet med den. Vem som helst kan heller inte utföra servicarna på dem maskinerna verkar det som.

Hur som helst..ordet "mersmak" är i alla fall det ord jag tar med mig från dagens roliga tur med Viarellin... 😊
Citera
2018-08-11, 16:16
  #2
Medlem
Verkligen hög mysfaktor på moped. Det går lagom fort för sightseeing i naturen och man kommer till platser dit bussen inte går.

Jättetrevligt fordon!

Har också funderat på att ta lätt mc då de skotrarna kostar lika mycket.
Citera
2018-08-11, 16:34
  #3
Medlem
svartenQQQs avatar
Byt vaiaror brickor,,ett råd bara,starkare och lite annat...speed,man behöver inte ha full gaa......
Citera
2018-08-11, 17:15
  #4
Avstängd
Paris24s avatar
Byt från billighetsmärket Viarelli till något med högre kvalitet typ Aprilia så får du ännu roligare.

Om man fick parkera moppar i cykelställ så skulle jag åka betydligt mer. Blir absurt när jag ska betala samma parkeringsavgift som en bil och stå i en bil-ruta. Det är ju bara att ställa den på trottoaren. Någon som vet vem som är ansvarig för den stolle-iden?
Citera
2018-08-11, 17:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Byt från billighetsmärket Viarelli till något med högre kvalitet typ Aprilia så får du ännu roligare.

Ja, vi får se hur länge Viarellin håller..men känslan nu från min sida är ändå att scootern är gediget ihopplockad. Känns verkligen inte som något "billigt skräp" faktiskt. Jag är positivt överraskad över kvaliteten på reglage och annat måste jag säga!
Citera
2018-08-11, 17:48
  #6
Medlem
Fromlandss avatar
Har lite tankar själv på att skaffa tvåhjuls scooter.
Dock känns det som om EU-moppen faller bort. Man får/kan knappt köra någonstans vettigt. Går för långsamt 45km/h för vanliga vägar så man blir en bromkloss som riskerar att bli trängd i trafiken. På smågator funkar dem men man får inte köra dem på cykelbanor och större kringleder (snackar Stockholm nu) går de bort. Ett annat ’aber’ med EU-moppen är de höga försäkringspremierna eftersom varenda tonåring ska ha en att svina med tills den blir snodd.

25 km/h moppen skulle kunna vara intressant då man kan köra ungefär som man cyklar (även på cykelbana) men då kan man lika gärna cykla.

Nej, det lutar åt en 125-150cc. Tillräckligt liten och smidig (och grymt bränslesnåla), inte mycket dyrare än en EU-moppe i inköp, lägre försäkringspremier samt tillräckliga för kringleder och landsvägar då man bekvämt kan marscha 80-90. Har inte tänkt åka E4an till Skåne ändå.

Kul ändå för Ts att denne gillar sin moppe.
Citera
2018-08-11, 18:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Har lite tankar själv på att skaffa tvåhjuls scooter.
Dock känns det som om EU-moppen faller bort. Man får/kan knappt köra någonstans vettigt. Går för långsamt 45km/h för vanliga vägar så man blir en bromkloss som riskerar att bli trängd i trafiken. På smågator funkar dem men man får inte köra dem på cykelbanor och större kringleder (snackar Stockholm nu) går de bort. Ett annat ’aber’ med EU-moppen är de höga försäkringspremierna eftersom varenda tonåring ska ha en att svina med tills den blir snodd.

25 km/h moppen skulle kunna vara intressant då man kan köra ungefär som man cyklar (även på cykelbana) men då kan man lika gärna cykla.

Nej, det lutar åt en 125-150cc. Tillräckligt liten och smidig (och grymt bränslesnåla), inte mycket dyrare än en EU-moppe i inköp, lägre försäkringspremier samt tillräckliga för kringleder och landsvägar då man bekvämt kan marscha 80-90. Har inte tänkt åka E4an till Skåne ändå.

Kul ändå för Ts att denne gillar sin moppe.

Jag håller helt och fullt med dig i ditt resonemang! 😀 En mc-scooter 125-150 cc eller en Vespa 300 cc tycker jag också är det bästa valet..för precis som du skriver är dessa i princip lika smidiga att hantera som EU-mopeder, billigare att försäkra och man har valet att kunna köra på alla vägar om man vill. Man kan dessutom hålla undan för bakomvarande trafik om man vill det.

Enda anledningen till att det blev en EU-moppe för min del är för att jag saknar MC-kort. Hade jag haft MC-kortet hade jag antagligen kört omkring på en Vespa Primavera 150cc eller Vespa GTS 300 nu istället. Men som sagt..moppen har gett mig mersmak och en insikt att det nu kan vara värt att satsa på att ta det där MC-kortet.

Synd bara att det tar emot så förbaskat att anmäla sig till en körskola för att där övningsköra, genomgå olika moment som t.ex. riskettan och risktvåan, skriva teoriprov och sedan köra upp. Det är frestande att gå in på datorn och där bara med några knapptryckningar beställa en Piaggio MP3 500 istället... 😉 Då kan man använda den för längre turer och på större vägar medan man låter EU-moppen rulla på småvägarna i samhället/på ön där man bor.
Citera
2018-08-11, 19:16
  #8
Medlem
godhetsapostelns avatar
Den var snygg - grattis...tror inte är något fel på den moppen.
Citera
2018-08-11, 20:16
  #9
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Jag håller helt och fullt med dig i ditt resonemang! 😀 En mc-scooter 125-150 cc eller en Vespa 300 cc tycker jag också är det bästa valet..för precis som du skriver är dessa i princip lika smidiga att hantera som EU-mopeder, billigare att försäkra och man har valet att kunna köra på alla vägar om man vill. Man kan dessutom hålla undan för bakomvarande trafik om man vill det.

Enda anledningen till att det blev en EU-moppe för min del är för att jag saknar MC-kort. Hade jag haft MC-kortet hade jag antagligen kört omkring på en Vespa Primavera 150cc eller Vespa GTS 300 nu istället. Men som sagt..moppen har gett mig mersmak och en insikt att det nu kan vara värt att satsa på att ta det där MC-kortet.

Synd bara att det tar emot så förbaskat att anmäla sig till en körskola för att där övningsköra, genomgå olika moment som t.ex. riskettan och risktvåan, skriva teoriprov och sedan köra upp. Det är frestande att gå in på datorn och där bara med några knapptryckningar beställa en Piaggio MP3 500 istället... 😉 Då kan man använda den för längre turer och på större vägar medan man låter EU-moppen rulla på småvägarna i samhället/på ön där man bor.

Skaffa en bekant att övningsköra med bara så är det inga problem att strunta i körskola, så gjorde jag och det gick snabbt och förhållandevis billigt.
Citera
2018-08-12, 12:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Den var snygg - grattis...tror inte är något fel på den moppen.

Tack så mycket! Ja, jag håller med..tycker också den är riktigt snygg faktiskt! 🙂
Citera
2018-08-12, 17:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Skaffa en bekant att övningsköra med bara så är det inga problem att strunta i körskola, så gjorde jag och det gick snabbt och förhållandevis billigt.

Nu har jag inte någon bekant som jag kan övningsköra med. Men låt säga att jag hade en..hur skulle man ha löst det här med motorcykeln?

Bekantingen har kanske bara sin egen och den måste han själv använda?! Eller kan han (kan ju vara en hon också..bara så att vi är politiskt korrekta här.. 😉 ) köra bil och jag som övningskör köra hojen? Det måste ju krävas någon slags kommunikationsutrustning också väl tänker jag?!

Hur som helst. Idag blev det en långtur med Vinceron..ca 14 mil! 😊 Fungerar förvånansvärt bra även om den bara gör 45 km/h. Enda gången det känns lite segt är på typ 70-vägar där det är en del trafik. Men även det faktum att man måste ta lite omvägar ibland känns en aning drygt.

Jag har nu mer eller mindre bestämt mig för att det antingen får bli att skriva in sig på en körskola för att förhoppningsvis få tillgång till ett MC-kort framöver eller skaffa en MP3:a nästa vår. Vad gäller den senare vill jag först få en större inblick i vad den faktiskt kostar att köra omkring med, var man kan få service utförd, hur man snabbt kan få hjälp om det uppstår problem med den etc.
Citera
2018-08-12, 18:06
  #12
Medlem
Jag är också en som föredrar scooter alla dagar i veckan. Jag har haft mc sen 80-talet, men dom senaste åren har jag fastnat för scooter. Det började med en Honda Lead 110cc, sen en Aprilia Scarabeo 180. Nu har jag en Yamaha N-Max 155cc. Ett tag där emellan hade jag en BMW hoj, men sålde den till en kompis. Det visade sig att han inte använde den, utan tog alltid sin scooter när han skulle nånstans. Jag fick tillbaka BMW:n i somras av den anledningan, och det blev samma för mig, den bara står eftersom scootern är betydligt enklare och bekvämare att hoppa på. N-Maxen är helt perfekt i stan, inte många bilar som hänger med till 70km/h. Går till nöds att åka motorväg också eftersom den går att pina upp i 130km/h om man nöter lite.
Och ska man välja mellan EU-moppe och scooter så skiljer det ju massor av pengar på försäkringen. Bara trafikförsäkring på grabbens moppe är ju dyrare än helförsäkring på scootern. Har man inget mc-kort så går det att komma undan hyfsat billigt om man kör privat och bara gör det nödvändiga på bilskola.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback