Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-08-12, 13:02
  #73
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Han har såna extrema problem att jag tror inte att någon hjälp i världen kan göra honom normal tyvärr. Jag försöker gång på gång att få honom att söka hjälp, men varje gång jag nämner det så blir han arg. Han har ingen tilltro till myndigheter/vården eftersom han nekas hjälp, enligt honom själv. Han ger mig dock aldrig en riktig förklaring till varför.

Det hade inte spelat någon roll om han hade haft mer pengar för han hade ändå slösat upp allting på några dagar på skitsaker. Han kan inte handskas med pengar alls. Jag försöker gång på gång få honom att vara rädd om sina pengar, men det hjälper inte. Han är som en trotsig 5 åring som blir sur om han inte får köpa allt han tycker om. Jag själv lever mycket snålt, jag anpassar mig till min ekonomiska situation. Det innebär att jag aldrig köper onödiga saker och jag får avstå väldigt mycket.

Du får väll sätta ett ultimatum ! Kan han inte bete sej eller hålla i sina pengar så gör du slut!

Så får han klara sej själv i livet.
Citera
2018-08-12, 16:15
  #74
Medlem
Jag tror att om Du söker samtalsstöd och hjälp så kommer han också att göra det.
Ni båda kommer ha hjälp av att du söker för egen del oavsett.
Citera
2018-09-19, 01:53
  #75
Medlem
Nihennas avatar
Jag ska försöka ignorera den förolämpningen att du kallar Aspergers för "sjukdom", då du helt enkelt verkar okunnig kring diagnosen. Var bara medveten om att det är väldigt provocerande för många av oss med diagnosen att rätt och slätt ses som """sjuka""".
Asperger ingen sjukdom. På sin höjd är det en funktionsvariation.

Hur som så låter han definitivt inte som personen som bara har "Asperger light", som jag gillar att kalla det när det är väldigt svårtytt på vissa människor, exempelvis mig.

Det första han måste görs är att bli medveten om din diagnos. Om inte för din skull så sin egna. Massa hjälpinsatser som öppnas upp om han väl kommer över den tröskeln.

Du verkar koppla IQ till förmågan att förstå sociala koder, vilket inte har något med varandra att göra.
Vi med AS har IQ antingen inom normalfallet eller över, ddt är ett av kraven för diagnosen, annars så blir det en annan form av autism-diagnos. (Ska dock nämnas att AS som formell diagnos inte finns längre, utan det är autism 1,2 och 3 numera. Däremot får vi som fick diagnosen innan reformen behålla den gamla diagnosen).
Vi har däremot enorma problem med att tolka sociala koder, kroppspråk och regler. Detta måste tränas upp på mekanisk väg, till skillnad från er neurotyper som har det i ryggraden från födseln.

Risken finns ju att med diagnos i hand, att han börjar skylla på diagnosen för allt han gör och förväntar sig ett fripass. Det finns såna. Det är dock viktigt att han kommer underfund med eventuella diagnoser, så att man kan fortsätta på den vägen.

Lite huttigt inlägg. Sitter på flygplatsen på väg hem. Har du fler frågor kring diagnosen svarar jag mer än gärna.
Citera
2018-09-19, 01:58
  #76
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Vederbörande skäller och hackar KONSTANT. När jag upplyser honom om detta så är han helt oförstående. Han ser det som att jag bråkar med honom vilket inte stämmer. Jag är en mycket snäll och omtänksam person med ett enormt tålamod. Han ser inte sina brister ALLS. Beror detta på en intellektuell begränsning, eller vad beror det på?

Hans beteende har brutit ner mig. Har blivit mer ängslig och ångestfylld på senare tid. Det är så oerhört jobbigt att höra hans skrikande. Det är helt omöjligt att föra en normal konversation med honom.

Dessutom så förstår han inte självklara saker. Han tog det som en personlig förolämpning att han inte fick värma och äta medhavd mat inne på en restaurang (på ett bad) som han inte köpt något av. Därför var han allmänt sur hela dagen.

Ett annat exempel: Han har noll förståelse för att jag INTE vill låna ut pengar till lyxmat till honom. Till exempel så tjatar han om att han vill låna pengar så att han kan köpa dyra köttkotletter vilket blir typ 40 kr/måltid. Han har inget konsekvenstänk ALLS!

Vad är det för fel på honom? Spelar han korkad, eller är han svagbegåvad på riktigt?
Kanske står nånstans! Men polar du med en tax eller?
Citera
2018-09-19, 04:45
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Vederbörande skäller och hackar KONSTANT. När jag upplyser honom om detta så är han helt oförstående. Han ser det som att jag bråkar med honom vilket inte stämmer. Jag är en mycket snäll och omtänksam person med ett enormt tålamod. Han ser inte sina brister ALLS. Beror detta på en intellektuell begränsning, eller vad beror det på?

Hans beteende har brutit ner mig. Har blivit mer ängslig och ångestfylld på senare tid. Det är så oerhört jobbigt att höra hans skrikande. Det är helt omöjligt att föra en normal konversation med honom.

Dessutom så förstår han inte självklara saker. Han tog det som en personlig förolämpning att han inte fick värma och äta medhavd mat inne på en restaurang (på ett bad) som han inte köpt något av. Därför var han allmänt sur hela dagen.

Ett annat exempel: Han har noll förståelse för att jag INTE vill låna ut pengar till lyxmat till honom. Till exempel så tjatar han om att han vill låna pengar så att han kan köpa dyra köttkotletter vilket blir typ 40 kr/måltid. Han har inget konsekvenstänk ALLS!

Vad är det för fel på honom? Spelar han korkad, eller är han svagbegåvad på riktigt?


Nog inte svagbegåvad ..dock kanske man ibland inte fungerar som man brukar pga flera olika anledningar som sker i vardagen. Om man lever ihop så kan vardagliga problem gå ut över sin partner som egentligen inte har med det o göra alls.

Här är ett litet tips .

Gör en middag ihop..ta fram lite vin , cider eller vad som passar ..sätt er ner..tänd lite ljus och bara prata i lugn o ro . planera detta så de inte kommer upp hej hopp så ..utan på fredag ex sätter vi oss ner o äter lite mat ..pratar lite och bara umgås med varandra ..känns det fortfarande fullständigt fel ..försök vara ifrån varandra lite . Så man ev får sakna personen ordentligt* inte alltid man gör heller för den delen* . Fortsätter problemen efter de kanske man ska gå vidare i livet :/
Citera
2018-09-19, 05:14
  #78
Medlem
Låter som autism. Speciellt det där med maten på badet. Och även dålig självinsikt / hackar på andra / ingen theory of mind.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback