Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 11:37
  #1
Medlem
Tjena! Skulle vilja ha lite klarhet i saker när man byter energibolag. För några år sedan hade jag Energibolaget i Sverige AB och det var skräp och blev bara krångligt då jag fick två fakturor. Från min nuvarande leverantör Jönköpings Energi samt då ovan nämnda Energibolaget i Sverige AB. Det var väldigt jobbigt att överblicka om jag verkligen fick billigare elpris.

Jag sysslar med kryptogrävning och skulle för länge sedan kanske bytt leverantör då Jönköpings Energi verkar rätt dyra. Det gör att kostnaden kan påverkas väldigt mycket beroende på vilken leverantör jag väljer.

Här är ett exempel på juni's kWh-pris;
Överföringsavgift 17,33 öre/kWh
Energiskatt 41,38 öre/kWh
Elpris 68,5 öre/kWh

Kollade på compricer.com och enligt mitt postnummer (56143) så verkar Nordic Green Energy vara billigast på fast avgift. Är det smart att ta ett avtal med fast pris? Jag tänker att priset på el bara troligtvis kommer gå upp, dels i och med den torra sommaren och sedan att kärnkraften stängs ner etc.

Om man byter elbolag så består posten "elpris" fortfarande från min nuvarande elleverantör eller hur funkar det nu för tiden? Eller får jag allt från ett bolag även fast jag byter? Om man kollar på compricer så finns det bolag som tar ut ca. 58-60 öre/kWh inkl allt står det. Kan det stämma, måste väl tillkomma ytterligare avgifter?

MVH Johan
__________________
Senast redigerad av iRonNuke 2018-08-11 kl. 12:00.
Citera
2018-08-11, 11:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iRonNuke
Tjena! Skulle vilja ha lite klarhet i saker när man byter energibolag. För några år sedan hade jag Energibolaget i Sverige AB och det var skräp och blev bara krångligt då jag fick två fakturor. Från min nuvarande leverantör Jönköpings Energi samt då ovan nämnda Energibolaget i Sverige AB. Det var väldigt jobbigt att överblicka om jag verkligen fick billigare elpris.

Jag sysslar med kryptogrävning och skulle för länge sedan kanske bytt leverantör då Jönköpings Energi verkar rätt dyra. Det gör att kostnaden kan påverkas väldigt mycket beroende på vilken leverantör jag väljer.

Här är ett exempel på juni's kWh-pris;
Överföringsavgift 17,33 kr/kWh
Energiskatt 41,38 kr/kWh
Elpris 68,5 kr/kWh

Kollade på compricer.com och enligt mitt postnummer (56143) så verkar Nordic Green Energy vara billigast på fast avgift. Är det smart att ta ett avtal med fast pris? Jag tänker att priset på el bara troligtvis kommer gå upp, dels i och med den torra sommaren och sedan att kärnkraften stängs ner etc.

Om man byter elbolag så består posten "elpris" fortfarande från min nuvarande elleverantör eller hur funkar det nu för tiden? Eller får jag allt från ett bolag även fast jag byter? Om man kollar på compricer så finns det bolag som tar ut ca. 58-60 kr/kWh inkl allt står det. Kan det stämma, måste väl tillkomma ytterligare avgifter?

MVH Johan

Vi har i många år varit med i Kundkraft. De har en auktion en gång om året. Det elbolag som lägger lägsta budet vinner. Fungerar superbra. Har inga fasta avgifter.
Citera
2018-08-11, 11:45
  #3
Moderator
yz44s avatar
Måste säga att ditt elpris är nog det högsta i världen, med ditt elpris skulle det kosta 127:- att driva en 1000W elförbrukare i en timme eller drygt 90.000:- för en månad.
Citera
2018-08-11, 11:56
  #4
Medlem
dotmavriqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Måste säga att ditt elpris är nog det högsta i världen, med ditt elpris skulle det kosta 127:- att driva en 1000W elförbrukare i en timme eller drygt 90.000:- för en månad.

Hahaha jag tyckte också att det såg lite väl extremt ut.
Citera
2018-08-11, 12:00
  #5
Medlem
Hoppsan inga kr utan öre ska det ju vara såklart
Citera
2018-08-11, 12:44
  #6
Medlem
Vad består min elkostnad av?

Din totala elkostnad består av två delar: elhandelskostnaden, som du kan påverka genom att aktivt välja ett elavtal, samt elnätskostnaden. Nätkostnaden, även kallad elnätsavgift, består av en fast kostnad samt en överföringsavgift baserat på mängden el som levereras till din anläggning. Genom att använda el på ett energieffektivt sätt reducerar du både elhandelskostnaden och överföringsavgiften till nätbolaget.
https://www.elskling.se/jamfor/elpriser/

t
Citera
2018-08-11, 14:35
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iRonNuke
Tjena! Skulle vilja ha lite klarhet i saker när man byter energibolag. För några år sedan hade jag Energibolaget i Sverige AB och det var skräp och blev bara krångligt då jag fick två fakturor. Från min nuvarande leverantör Jönköpings Energi samt då ovan nämnda Energibolaget i Sverige AB. Det var väldigt jobbigt att överblicka om jag verkligen fick billigare elpris.

Jag sysslar med kryptogrävning och skulle för länge sedan kanske bytt leverantör då Jönköpings Energi verkar rätt dyra. Det gör att kostnaden kan påverkas väldigt mycket beroende på vilken leverantör jag väljer.

Här är ett exempel på juni's kWh-pris;
Överföringsavgift 17,33 öre/kWh
Energiskatt 41,38 öre/kWh
Elpris 68,5 öre/kWh

Kollade på compricer.com och enligt mitt postnummer (56143) så verkar Nordic Green Energy vara billigast på fast avgift. Är det smart att ta ett avtal med fast pris? Jag tänker att priset på el bara troligtvis kommer gå upp, dels i och med den torra sommaren och sedan att kärnkraften stängs ner etc.

Om man byter elbolag så består posten "elpris" fortfarande från min nuvarande elleverantör eller hur funkar det nu för tiden? Eller får jag allt från ett bolag även fast jag byter? Om man kollar på compricer så finns det bolag som tar ut ca. 58-60 öre/kWh inkl allt står det. Kan det stämma, måste väl tillkomma ytterligare avgifter?

MVH Johan

(FB) Den stora och enda sammanfogade tråden för frågor om elförbrukning och priser
Citera
2018-08-11, 17:35
  #8
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karin.C.
Vi har i många år varit med i Kundkraft. De har en auktion en gång om året. Det elbolag som lägger lägsta budet vinner. Fungerar superbra. Har inga fasta avgifter.


gör ni bra val?
(FB) Kundkraft El - Vilseledande marknadsföring, bluff, lurendrejeri
Citera
2018-08-11, 21:32
  #9
Medlem
Tack för bra svar allihop! Jag har nu bytt elbolag till Telinet 3 månaders. 57,09 öre/kWh från helt otroliga 81 öre/kWh som jag hade i juli månad. Det gör rätt mycket på min förbrukning. Istället för 2265 kr/månad i förbrukning kommer det bli 1614 kr.. Sedan tillkommer ju elnätsavgiften visserligen men ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback