Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-11, 14:45
  #13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Jag håller med, men även religioner har rätt i vissa saker. Jag tror definitivt att den moderna människan äter för mycket kolhydrater (50-60% av totala intaget). Våra förfäder åt runt 15%.

Jag använder 10-20g smör i kaffet

10 - 20 gram är väldigt lite i en balja kaffe.
Citera
2018-08-11, 14:54
  #14
Medlem
pillenottens avatar
Jag kör med grädde, i annat fall svart (mjölk lyfter fram fel smaker) - måste prova smör, spänd på att se om det är någon större skillnad
Citera
2018-08-11, 15:25
  #15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Jag kör med grädde, i annat fall svart (mjölk lyfter fram fel smaker) - måste prova smör, spänd på att se om det är någon större skillnad
Extrasaltat smör i kaffet blir en intressant kombo. Inte direkt äckligt, men intressant som sagt!
Citera
2018-08-11, 15:40
  #16
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Jag kör med grädde, i annat fall svart (mjölk lyfter fram fel smaker) - måste prova smör, spänd på att se om det är någon större skillnad


Det blir skillnad.
Brukar ofta ha en tesked i koppen på morgonen. Värmer bättre när man är kall och frysen.


Läste även att koffeinet är fettlösligt så det blir mer utdraget utsöndrade.
Inte en aning om det stämmer men låter helt ok

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Extrasaltat smör i kaffet blir en intressant kombo. Inte direkt äckligt, men intressant som sagt!

Du får testa getmjölk. Blir vuxen kaffe då.
Citera
2018-08-11, 15:42
  #17
Medlem
Bromss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Jag håller med, men även religioner har rätt i vissa saker. Jag tror definitivt att den moderna människan äter för mycket kolhydrater (50-60% av totala intaget). Våra förfäder åt runt 15%.

Jag använder 10-20g smör i kaffet


Strålande argument, våra förfäder dog vid 30.
Citera
2018-08-11, 18:12
  #18
Medlem
Elementarts avatar
Smör låter ju inte gått, vet inte om jag vill prova det heller
Citera
2018-08-11, 18:13
  #19
Medlem
Lubrixs avatar
Vilket smör är bäst att använda då? Och hur många gram borde man ha i kaffet?
Citera
2018-08-11, 18:24
  #20
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Trams.

LCHF är för övrigt mer av en religion än en diet. Det är inget att ta på allvar.
(Nu kommer givetvis ett antal sekterister att citera mig med ankedoter om hur de minsann botats från allt mellan AIDS och örsprång av en diet av fläsk och vispgrädde, men som sagt... Inget att ta notis om.)

För mig som diabetiker är det utmärkt då det innebär att jag slipper dagliga sprutor, ständigt mätande av blodsocker och ständigt må dåligt över att inte ligga bra till. Äter jag lchf=samma sockervärden som en frisk person. Även lyckats få min far att närma sig lchf och lyckats få han att minska ner rejält med insulin.

Men för alla som inte är diabetiker är det väl mer vad man själv trivs med. För mig har det räddat mitt liv
Citera
2018-08-11, 18:54
  #21
Medlem
Smör i kaffet är en 70'tals grej. Det ska vara osaltat smör och helst grass feed som jänkare brukar säga.
Vet inte om vi har grass-fed här i sverige. Arla's svenska smör är väl det närmste man kommer det.

Dosering? En stor fet bit i kaffet (50-60g sticka?) sen blir du tjock som en riktig jänkare
Citera
2018-09-14, 20:32
  #22
Medlem
SailorSkankes avatar
I Finland dricker man mest kaffe i världen och den här finnen har i smör och lite annat.. Ok, ganska mycket annat. Men smör är bra.

https://youtu.be/WpgSx4aNimc
Citera
2018-09-14, 21:38
  #23
Moderator
Kyrpators avatar
Kaffe med smör i är en gammal huskur mot halsont. Min mor brukade ge mig det när jag var förkyld. Det lenade lite mer än bara varmt kaffe eller andra varma drycker, även om effekten inte blev långvarig. Men det var faktiskt gott också.
Citera
2018-09-27, 05:40
  #24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Inom LCHF så menar man att smörkaffe ska vara som en hel måltid.

Inte att man ska dricka sådant mellan måltiderna. Då drar det lätt iväg med kaloriintaget!

Drack rätt mycket av det för några år sedan. Men nu klarar jag att fasta så länge att jag bara äter en gång per dygn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback