Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 10:27
  #1
Medlem
Hej! Har en licens på en pistol i kaliber .22 där licensen gick ut förra året den tionde juli (det står dock inte något utgångsdatum på kortet, utan det har jag listat ut själv baserat på datumet för beslut; 2012-07-10). Har väl bara väntat på att få någon påminnelse från polismyndigheten och sedan inte tänkt mer på det. Något sådant har jag dock aldrig fått.

Hur gör jag nu? Kan jag påpeka denna miss för polisen utan att jag blir arkebuserad?
Citera
2018-08-11, 10:58
  #2
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramalamadingdong
Hej! Har en licens på en pistol i kaliber .22 där licensen gick ut förra året den tionde juli (det står dock inte något utgångsdatum på kortet, utan det har jag listat ut själv baserat på datumet för beslut; 2012-07-10). Har väl bara väntat på att få någon påminnelse från polismyndigheten och sedan inte tänkt mer på det. Något sådant har jag dock aldrig fått.

Hur gör jag nu? Kan jag påpeka denna miss för polisen utan att jag blir arkebuserad?

Grattis

Samma sak har "drabbat" mig med min AW93. Enligt de handläggare från polisen, som jag har talat med, så gäller myndighetens beslut och datumen på licensen. D.v.s. polisen har av misstag gett dig en livstidslicens och det finns ingenting som polisen kan eller får göra åt det i efterhand.
Citera
2018-08-11, 11:18
  #3
Medlem
Du har en så kallas tillsvidarelicens som man normalt sett får på jaktvapen med mera. Det är ett handläggningsfel från Polisens sida, de skulle givit dig en 5-årig licens, men missat att skriva slutdatum för licensen. Eftersom gynnande förvaltningsbeslut gäller så kan du ha din pistol resten av livet förutsatt att du inte gör nåt kriminellt eller blir dement typ.

Du ska inte göra nåt speciellt. Grattis.
Citera
2018-08-12, 05:26
  #4
Avstängd
scoremaxs avatar
Att vakna upp en morgon och få läsa om en riktig solkskenshistoria som den här, gör nog att jag är glad resten av dagen.
Citera
2018-08-14, 23:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Att vakna upp en morgon och få läsa om en riktig solkskenshistoria som den här, gör nog att jag är glad resten av dagen.


Kunde inte ha sagt det bättre själv. tänkte när jag öppnade tråden att det här låter som att någon hamnar i ordentlig knipa och så slutar det på bästa tänkbara sätt.


Stort grattis till licensinnehavaren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback