Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 07:59
  #1
Medlem
Har en liten fettknöl på pannan som är ca 1 cm.
I och med fettknölen hamnar som en "skönhetsdefekt" så går inte vårdcentralen, samt det kostar ca 1000 kr på en läkarklinik.

Tänkte det smidigaste är att skära ett litet snitt och plocka bort den själv, samt undrar om någon här har utfört liknande själv?

Gärna tips.
__________________
Senast redigerad av Gary-loomis 2018-08-11 kl. 08:02.
Citera
2018-08-11, 08:05
  #2
Medlem
cacas avatar
En bekant hade nått liknande (ej säker på om de var fettknöl) han tog helt sonika på fyllan ett rakblad och skar bort det och plåstra om sig, har kvar ett knappt märkbart ärr i pannan då han tejpa ihop rätt ordentligt.

Inget jag rekommenderar göra, men fungera för han.
Citera
2018-08-11, 08:35
  #3
Medlem
Hade/har samma problem. Det sista du ska göra är att börja skära själv.
Gjorde själv det misstaget, trodde det var en fettklump men i helvete heller, snittade med ett rakblad och det började blöda som fan. Nu har jag det återkommande problemet att såret öppnas varje gång jag duschar och torkar ansiktet med handduk. Verkar inte vara nåt slut på eländet. Detta har hållit på i några månader, vet inte varför det aldrig läks. En förklaring kan vara att jag ständigt har 50% alkohol i blodet...
Kostar nog inga tusenlappar å fixa detta. Min husläkare frågar alltid "och nåt mer?" har inte påpekat denna åkomma, dumt nog.
__________________
Senast redigerad av Voodoodoll 2018-08-11 kl. 08:43.
Citera
2018-08-11, 09:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Har en liten fettknöl på pannan som är ca 1 cm.
I och med fettknölen hamnar som en "skönhetsdefekt" så går inte vårdcentralen, samt det kostar ca 1000 kr på en läkarklinik.

Tänkte det smidigaste är att skära ett litet snitt och plocka bort den själv, samt undrar om någon här har utfört liknande själv?

Gärna tips.
Gör det inte själv. Jag har gjort flera sådana operationer och det kostade inget. Försök att tala ned en annan läkare. Du kan inte vara säker på att det är fett, det kan vara blod också.
Citera
2018-08-11, 09:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodoodoll
Hade/har samma problem. Det sista du ska göra är att börja skära själv.
Gjorde själv det misstaget, trodde det var en fettklump men i helvete heller, snittade med ett rakblad och det började blöda som fan. Nu har jag det återkommande problemet att såret öppnas varje gång jag duschar och torkar ansiktet med handduk. Verkar inte vara nåt slut på eländet. Detta har hållit på i några månader, vet inte varför det aldrig läks. En förklaring kan vara att jag ständigt har 50% alkohol i blodet...
Kostar nog inga tusenlappar å fixa detta. Min husläkare frågar alltid "och nåt mer?" har inte påpekat denna åkomma, dumt nog.
Du som skar själv - tala med en läkare - du kanske behöver sys för att såret ska läka.
Citera
2018-08-11, 09:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Gör det inte själv. Jag har gjort flera sådana operationer och det kostade inget. Försök att tala ned en annan läkare. Du kan inte vara säker på att det är fett, det kan vara blod också.

Ok tackar för infon, antar att snittet kan bli så pass att stygn kan behövas.
Läste att det antagligen är en fettknöl, men det blir bara antaganden.

Provar med en annan.
Citera
2018-08-11, 09:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
En bekant hade nått liknande (ej säker på om de var fettknöl) han tog helt sonika på fyllan ett rakblad och skar bort det och plåstra om sig, har kvar ett knappt märkbart ärr i pannan då han tejpa ihop rätt ordentligt.

Inget jag rekommenderar göra, men fungera för han.

På fyllan tar man onekligen förhastade beslut, min är väldigt liten men irriterande.
Citera
2018-08-11, 11:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Om du beskriver en liten fettknöl som 1 cm. Vad är då en stor fettknöl? I din panna?

Själva knölen i sig är bara ca 0,5 cm, beräknar med "bulan".
Citera
2018-08-11, 11:11
  #9
Avstängd
Kick88s avatar
Det vore nog bättre med en bild. Det är så svårt att ställa diagnos med bara oss talandes.

Men egentligen bör du uppsöka närmaste mottagning. Tro mig, det är bättre än att lita på mig!

Jag är nog värd att lita på, men.. flytta lådan! ... Jag är värld att lita på men det kan inte ersätta riktig sjukvård. Givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Själva knölen i sig är bara ca 0,5 cm, beräknar med "bulan".
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-08-11 kl. 11:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback