Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-11, 10:08
  #13
Medlem
Muppers avatar
Rykten säger att tradera skickar information till skatteverket om man säljer för ett prisbasbelopp per år, dvs runt 42700 om jag inte missminner mig.
Men säljer du för att tjäna pengar, dvs näringsidkande handel så skattar du från första kronan.
Men gäller det "enstaka försäljning av personligt lösöre" så får du göra en vinst på 50.000:- utan att behöva skatta per år.
Citera
2018-08-11, 10:25
  #14
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullensbullar
Oj 5-8000 kr på tradera utan någon reaktion från skatteverket, vilken lättnad! Då är mina 500-1000 kr ingenting i skatteverkets ögon
Ja, men hon tjänar också med via facebook. Det är inräknat där, som jag nämnde jag har ingen susning.
Kanske dumt forumlerat? good luck!
Citera
2018-08-12, 07:32
  #15
Medlem
Så bad skulle hända om skatteverket kom på att jag sålde saker på tradera?
Citera
2018-08-12, 07:37
  #16
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullensbullar
Så bad skulle hända om skatteverket kom på att jag sålde saker på tradera?

Kommer nog bara skönstaxeras?
Citera
2018-08-12, 11:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Kommer nog bara skönstaxeras?

Inte mer än det? Då är det ju helt klart värt den minimala risken!
Citera
2018-08-12, 11:16
  #18
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullensbullar
Inte mer än det? Då är det ju helt klart värt den minimala risken!

Är det? Det vet endast du ! men vad händer om de tro du har sålt mer än vad du har gjort?

Men vad mer skulle ha hänt? Dagsböter? Fängelse, möjligt med de små summorna?
Citera
2018-08-12, 14:33
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Är det? Det vet endast du ! men vad händer om de tro du har sålt mer än vad du har gjort?

Men vad mer skulle ha hänt? Dagsböter? Fängelse, möjligt med de små summorna?

Ligger det inte på deras ansvar att bevisa att jag har sålt x mycket? De kan väll inte bara anta att jag sålt för x mängd utan bevis?

Vet inte vad jag tror de skulle kunna göra, jag tror de bara kan ge möjligen böter, fängelse eller något liknande är väll inte möjligt för att man säljer ofarliga varor för kanske 15 tusen, möjligen 25 tusen kr om året?
Citera
2018-08-12, 14:45
  #20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullensbullar
Ligger det inte på deras ansvar att bevisa att jag har sålt x mycket? De kan väll inte bara anta att jag sålt för x mängd utan bevis?

Vet inte vad jag tror de skulle kunna göra, jag tror de bara kan ge möjligen böter, fängelse eller något liknande är väll inte möjligt för att man säljer ofarliga varor för kanske 15 tusen, möjligen 25 tusen kr om året?

Vet inte, men hört de uppskattar vid skönstaxering typ vid restauranger förr. Att de anklagade på pekat det är klart överdrivet. Men de kunde inget göra något, enligt ägaren. Men jag har ingen susning hur det ligger till rättsligt.
Citera
2018-08-13, 20:32
  #21
Medlem
Det stämmer att det blir sköntaxering.
Källa: http://www.nsk.se/2015/09/25/tuff-sk...ng-pa-tradera/
Citera
2018-08-13, 22:30
  #22
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullensbullar
Ligger det inte på deras ansvar att bevisa att jag har sålt x mycket? De kan väll inte bara anta att jag sålt för x mängd utan bevis?

Vet inte vad jag tror de skulle kunna göra, jag tror de bara kan ge möjligen böter, fängelse eller något liknande är väll inte möjligt för att man säljer ofarliga varor för kanske 15 tusen, möjligen 25 tusen kr om året?

Skatteverket behöver inte bevisa något vid en skönstaxering, de påstår att du har tjänat ett visst belopp och så blir det.
Innan beslut om skönstaxering har Skatteverket granskat dina bankkonton och sökt efter dina tillgångar, fonder, fastigheter, bilar, båtar, granskat dina försäkringar etc sökt efter dig på alla säljsajter och auktionshus och eventuellt granskat dig på sociala media. Av detta märker du ingenting.
Skatteverket bestämmer hur mycket du skall betala i skatt, moms och avgifter, sedan lägger de på 40% i skattetillägg.
Du får en viss tid på dig att betala, därefter går ärendet till Kronofogden, det finns ingen möjlighet till avbetalningsplan. Har du otur kan du bli polisanmäld för bokföringsbrott och skattebrott.

Du har möjlighet att begära omprövning och Skatteverket kan begära betalningssäkring genom Kronofogden.

Du kan räkna med att dina deklarationer blir väldigt noga granskade några år framåt.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-08-13 kl. 23:24.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback