Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-10, 22:24
  #1
Medlem
Har bipolär sjukdom klass 1, vilket gör att jag tappat verklighetsuppfattningen helt vid 2 tillfällen (utan droger inblandade). Har haft två psykoser och fler depressioner mellan skoven. Är idag i övre tjugoårsåldern, utan utbildning eller en längre insats på arbetsmarknaden. Inte för att jag ej har velat jobba, snarare för att konkurrensen om enkla jobb har varit ganska hög samt att jag har blivit avskedad utan att missköta mig, pga dålig personkemi eller något sånt. Det var ej lätt att passa in med rökande mammor i 23års-åldern..osv. Är också lite av en introvert person,vilket kanske ej är till min fördel vid intervjuer. Har försökt mig på högre utbildning, men misslyckats på grund av att jag ej klarade av studietempot eller att lära mig på kort tid. Vet ej om det är medicinen eller sjukdomen men minns inte heller något av gymnasiekunskaperna. Funderar nu på söka mig till en enklare utbildning som går att klara av med mina hjärnskador..

Min undran är alltså om det finns fler som mig? Med hjärnskador som har gjort det svårt att minnas, sviktande motivation, lära sig nya saker osv. Hur har ni rehabiliteras? Vad arbetar ni med i dagsläget? Hur tog ni er dit?

Börjar tro att det är helt kört för mig om jag ej väljer en extremt enkel utbildning och ett relativt ansvarslöst arbete som ej riskerar att förstöra människors liv. Har under många år trott att jag ska lyckas och levt i en slags förnekelse att jag inte har dessa brister.
Citera
2018-08-10, 22:40
  #2
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Utan att lägga handen på bibeln; det finns ju möjligheter att via AF få en "kod" i deras system, få hjälp och stöd att arbetsträna eller rent av få lönebidrag, då finns ju möjligheten att vara på en lite lugnare arbetsplats - eller vad du nu känner att du behöver och klarar av. Besök dem, och ha med papper och läkarutlåtanden kring din sjukdomsbild, tror du har goda chanser att få hjälp dem. Du kan ju även styra upp ett möte med en studievägledare tillsammans med en person från AF eller FK som känner till din problematik och kan hjälpa till i samtalet (om du nu är SÅ introvert).
__________________
Senast redigerad av Psychedelicbird 2018-08-10 kl. 22:42.
Citera
2018-08-11, 03:12
  #3
Medlem
burialhexs avatar
Ta kontakt med arbetsförmedlingen dom hjälper dig
Citera
2018-08-11, 03:20
  #4
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag tänker inte beskylla bipolariteten för mina dålig livsval men jag är också i övre tjugoårsåldern och utöver ströjobb har jag främst sålt knark. Nu försöker jag dona ett legit jobb men lättare sagt än gjort med 5 år hål i CV:et.
Citera
2018-08-11, 03:23
  #5
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Ta kontakt med arbetsförmedlingen dom hjälper dig

Eller hur...
Citera
2018-08-11, 04:03
  #6
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Eller hur...
Och vad leder dig till slutsatsen att TS inte skulle ha nytta av exempelvis en arbetsmarknadsutbildning inom något yrke/någon bransch? Själv har jag svårt att se hur det inte skulle kunna förbättra TS möjligheter att både få och kunna behålla ett jobb, men du kanske sitter inne med större kunskap än oss andra?
Citera
2018-08-11, 04:25
  #7
Medlem
Välkommen in i IT-branchen, här är många som du!
Citera
2018-08-11, 06:51
  #8
Medlem
Strunta i reguljära knegare jobb framförallt där man jobbar mot en kund face to face eller i arbetsgrupp med kollegor, det kommer nog aldrig funka för någon som dig. Satsa på något mer individualistiskt, kanske kontorsjobb där du arbetar solo i ett bås och om det är så jobbigt kan du alltid käka dina smörgåsar till lunch i bilen ute på parkeringen eller vid din dator.


Förstår att det inte är enkelt. Men ge ett försök igen på en högre utbildning och bit ihop den och försök igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback