Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-10, 22:03
  #1
Medlem
Tjena, jag undrar vad straffet blir om man kör klass 2 moppe i 45km/h och blir tagen av farbror blå. Eftersom jag har Am-kort blir det väl inte olovlig körning eller? Vilka fler straff kan man få?

Tack för alla potentiella svar!
__________________
Senast redigerad av Nollhundkoll62 2018-08-10 kl. 22:13.
Citera
2018-08-10, 23:14
  #2
Medlem
kaoriblasts avatar
Du kör ju ett fordon som inte är godkänt för användning på väg så det är väl det som är det stora problemet.
Citera
2018-08-11, 09:19
  #3
Medlem
Men vet du vad straffet blir i så fall?
Citera
2018-08-11, 14:28
  #4
Medlem
Du får böter för framförande av oregistrerat fordon har jag för mig.
Citera
2018-08-11, 15:22
  #5
Medlem
Får man bara böter och inget annat?
Citera
2018-08-11, 20:16
  #6
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollhundkoll62
Får man bara böter och inget annat?
Ja
Citera
2018-08-11, 21:33
  #7
Medlem
puttens avatar
Trimmad moped brukar klassas som oregad mc. Påföljden brukar bli olovlig körning, samt framförande av obesiktigat, oförsäkrat och oreggat fordon. Olovlig körning brukar leda till att lämpen ryker, oreggat fordon blir bara penningböter.
Än om man har am så anses en trimmad moped (den frångår sitt typgodkännande avseende hastighet och effekt) vara oregisterad mc.

Ska man klara sig undan olovlig körning krävs i effekt ett mc-körkort, Am räcker inte.
Citera
2018-08-12, 11:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putten
Trimmad moped brukar klassas som oregad mc. Påföljden brukar bli olovlig körning, samt framförande av obesiktigat, oförsäkrat och oreggat fordon. Olovlig körning brukar leda till att lämpen ryker, oreggat fordon blir bara penningböter.
Än om man har am så anses en trimmad moped (den frångår sitt typgodkännande avseende hastighet och effekt) vara oregisterad mc.

Ska man klara sig undan olovlig körning krävs i effekt ett mc-körkort, Am räcker inte.

Precis! När en annan körde trimmat så tyckte farsan att jag skulle köra en 125a istället. Bara olovlig körning då..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback