Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-12, 21:11
  #13
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Tänk på att inte lämna katter ensamma med snören, garn och trådar. De kan tugga i sig hela eftersom de har problem med att bita av dem. I bästa fall leder det till bekymmersam utskitning, i värsta fall till verkligt smärtsam tarmvred som måste akutopereras.

Tack för rådet!
Citera
2018-08-12, 21:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Tänk på att inte lämna katter ensamma med snören, garn och trådar. De kan tugga i sig hela eftersom de har problem med att bita av dem. I bästa fall leder det till bekymmersam utskitning, i värsta fall till verkligt smärtsam tarmvred som måste akutopereras.

Alla mina katter har gillat att tugga på gummiband, men det har alltid gått bra. De alltid tuggat sönder dem till små bitar. Och skiter ut dem som de ska. Även vanliga människohår tuggar de i sig när de är små, men de brukar alltid nysta ihop sig till en liten boll, som de skiter ut.

Troligen mycket sällsynt med tarmvred, det är svårt att operera på ett så litet djur som en katt är. Tarmvred uppstår alltså utav att tarmen "knyter ihop sig" i ett veck. Därmed stoppas blodtillförseln till en bit av tarmen. Katten får kraftigt svullen mage, och katten är rejält hängig.

Har man lyckats med en tarmoperation är det nödvändigt med antibiotika en tid.

Efterhand som kattungen växer så växer också tänderna lite grand, de gillar då att bitas och nafsa.
Och tugga på lite allt möjligt. Några små bitar rått kött då och då och det gillar de att tugga på
- Lycka till med kissen !
Citera
2018-08-12, 22:50
  #15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Alla mina katter har gillat att tugga på gummiband, men det har alltid gått bra.

Fråga en veterinär eller nån som jobbar där. Det är inte alls ovanligt man får operera bort snören och garn som trasslar in sig i tarmarna med tarmvred och akutoperation som följd. Brukar vara extra mycket till jul när katterna fått leka med papper (helt ok) och snören.

Att ge katterna gummiband att tugga på för att det gått bra hittills skulle jag inte chansa på. Har själv haft gummisnoddar åt mina till leksak, det är ju jättekul och inte alla har ätit på dem. Men de som har gjort får inte ha gummisnodd mer. Eftersom det är gummi tror jag det är lättare för dem att bita av än ett glatt tunt snöre eller sytråd.

Håller helt med dig om att ge rått kött, bortskurna slamsor och senor när man lagar mat till sig själv. Många är rädda för rått kött men katters magsaft är anpassad för att äta råtta med mag-tarmkanal inklusive bajs så de tål bakterier mycket bättre än vi. Råa kycklingvingar kan man ge, bra för tänderna. Undvik lår, väl grova ben. Och ge absolut inte kokta ben.
Citera
2018-09-05, 14:14
  #16
Medlem
Kattungar gillar att ligga på ett ställe som känns lite omslutande eller vad man ska säga, de vill ha ett litet kryp-in liksom. Prova att bulla upp med en mysig filt i något hörn. Min kattunge gillar bättre att dricka ur ett vanligt dricksglas än vanlig skål, prova att ställa ut nåt glas här och där.
Citera
2018-09-05, 20:05
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlotta90
Kattungar gillar att ligga på ett ställe som känns lite omslutande eller vad man ska säga, de vill ha ett litet kryp-in liksom.
Alla katter oavsett huskatter, lejon, tigrar, panther....gillar lådor, jag har bara haft mörkhårade katter men låda med mörkfärgad tröja har alltid varit gångbart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback