Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-16, 10:58
  #193
Medlem
Volvo 240 körde 20 000 mil aldrig ett problem. Tråkig men pålitlig!
Citera
2019-01-16, 17:22
  #194
Medlem
Kolreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
SEAT bilarna verkar märkligt nog vara bättre, har själv ägt två och snackat med andra ägare.
Dem vanligt förekommande VW problemen verkar ej finnas i en lika stor utsträckning hos SEAT.
Men att det finns annat som gjort att jag har lämnat VW-gruppen, bilarna är helt klart överreklamerade på alla punkter.

Det är märkligt, då det är ett av VAG-koncernens skötebarn. Jag har faktiskt aldrig mött en missnöjd SEAT-ägare nu när jag tänker efter, men VW-ägare i denna kategori har jag mött fler av.
Citera
2019-01-16, 17:44
  #195
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jojo, det kan man ju tro om man har en nostalgisk syn på det hela.

För den som växte upp då och bruksade 70- och 80-talsbilar så vet man att sanningen var en helt annan. En 7-8 år gammal bil som gått 15-20000 mil var det bytt mycket prylar på, avgassystem (höll ca 3 år om man hade tur), generator, startmotor, förgasare, brytare, kylare, inte sällan motor och växellåda mm., det var ofta anmärkningar på rost på besiktningen, trots att avgasreglerna var generösare var det många som fick anmärkning på CO-halt. Det var startproblem, fukt i fördelaren, isproppar, hög oljeförbrukning, dålig värme, trasig sätesvärme (om det fanns), strömbrytare, kupéfläktar, elfel osv.
Ja, de var kanske mer lättskruvade, men det är faktiskt inte nån jätteskillnad på det, de behövde framförallt mycket mer skruvande.

Nuförtiden är de åren och milen inga problem. Visst krånglar bilar idag, men hur ofta byter du t.ex. ett avgassystem nu, eller en generator, finns inte många som säljer ekonomiplåt idag. Kort sagt, bilar är betydligt bättre idag i det mesta.

Ja eller hur, jag kom in i en nostalgi bubbla och köpte mig en veteranbil tidig 60-talare och nu så är den bubblan spräckt.
Ett djävla självplågeri det är vad det är, bilen den rister och far, det luktar bensin, het som i helvetet på sommaren och iskall på vintern, meka, meka ,meka jag minns nu hur farsan min höll på, en tur på över 10 mil och garanterat att någonting lämnade in. Ståltråd, extralampor och en fläktrem det hade han ständigt liggandes i bilen.


Vi har det i bra idag, ahhhh så bekvämt och bekymmerslöst, automat, klimatanläggning, sköna säten som går att ställa i ett nafs, god väghållning, bra lysen, tyst och behagligt.
Citera
2019-01-16, 17:57
  #196
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolred
Det är märkligt, då det är ett av VAG-koncernens skötebarn. Jag har faktiskt aldrig mött en missnöjd SEAT-ägare nu när jag tänker efter, men VW-ägare i denna kategori har jag mött fler av.

Det sägs att det är av att spanjorerna är svårt egensinniga och inte enlig VW:s egen önskan.

SEAT:s bilar äger karaktär trots att dom i stort bygger på dem samma bitar.

Väldigt trevliga bilar så att jag kan tänka mig att en dag gå tillbaka till SEAT.
Som det står idag så får jag som privatköpare, finare material, mer utrustning och modernare teknik hos konkurrenterna till samma eller till och med ett lägre pris.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback