Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-10, 16:54
  #1
Medlem
AttansNedranss avatar
Jag fick i dag betalningskrav från ovanstående firma avseende vägtullar i Norge i jan. 2017. Datumen och platserna stämmer, men problemet är att de vill ha 820 spänn eftersom de påstår att de skickat 5 påminnelser. Dessa har jag inte fått. Jag har dessutom ett svagt minne av att vägtullarna betalades via "Autopass"

Vad säger panelen - vilket alt. rekommenderas?
1. Betala
2. Bestrida
3. Strunta i
Citera
2018-08-10, 16:56
  #2
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Om det är legitima vägtullar så betala. Men kontakta bolaget och förklara att du inte fått några påminnelser och hör om de kan ta bort dina påminnelseavgifter först.
Citera
2018-08-10, 22:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Jag fick i dag betalningskrav från ovanstående firma avseende vägtullar i Norge i jan. 2017. Datumen och platserna stämmer, men problemet är att de vill ha 820 spänn eftersom de påstår att de skickat 5 påminnelser. Dessa har jag inte fått. Jag har dessutom ett svagt minne av att vägtullarna betalades via "Autopass"

Vad säger panelen - vilket alt. rekommenderas?
1. Betala
2. Bestrida
3. Strunta i

Hade du någon AutoPass-bricka eller annan EasyGo-ansluten transponder, exempelvis en BroBizz eller ØresundBizz i bilen? Om du inte har transponder ska du inte köra i AutoPass-filen...
Citera
2018-08-11, 06:00
  #4
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hade du någon AutoPass-bricka eller annan EasyGo-ansluten transponder, exempelvis en BroBizz eller ØresundBizz i bilen? Om du inte har transponder ska du inte köra i AutoPass-filen...
Jo, jag har brobizz.
Citera
2018-08-14, 15:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Jo, jag har brobizz.

Du kan du väl se om du betalat eller inte?
Om jag minns rätt har dessa fjällstationer en signal. Får man grönt när man kör igenom har man debiteras korrekt med Autopass men blir det gult så måste man betala på annat sätt.
Citera
2023-11-01, 20:45
  #6
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Jag fick i dag betalningskrav från ovanstående firma avseende vägtullar i Norge i jan. 2017. Datumen och platserna stämmer, men problemet är att de vill ha 820 spänn eftersom de påstår att de skickat 5 påminnelser. Dessa har jag inte fått. Jag har dessutom ett svagt minne av att vägtullarna betalades via "Autopass"

Vad säger panelen - vilket alt. rekommenderas?
1. Betala
2. Bestrida
3. Strunta i

Du skall:
1. Bestrida
4. Inte betala

EPC har inget uppdrag att driva in (redan betalda) vägtullar för norska myndigheters räkning.
Citera
2023-11-03, 13:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Du skall:
1. Bestrida
4. Inte betala

EPC har inget uppdrag att driva in (redan betalda) vägtullar för norska myndigheters räkning.

Lite sent att bestrida så här 5år senare. Driver du någon kampanj och söker upp alla trådar där detta bolag förekommer?
Citera
2023-12-27, 20:46
  #8
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Lite sent att bestrida så här 5år senare. Driver du någon kampanj och söker upp alla trådar där detta bolag förekommer?


Nej, jag har bara inte gått på deras bluff.

En faktura kan bestridas då den kommer.
Citera
2023-12-27, 20:53
  #9
Avstängd
Mirko.Kostelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III

En faktura kan bestridas då den kommer.

Mmm… och när kom fakturan?
Citera
2023-12-28, 20:44
  #10
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Mmm… och när kom fakturan?

Beror liksom på vilken du avser…

Men, är man dum nog att bara betala ogrundade fakturor så spelar det liksom ingen roll, och svaret är då troligen ”samma dag som jag la den till betalning”.
Citera
2023-12-28, 22:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Beror liksom på vilken du avser…

Men, är man dum nog att bara betala ogrundade fakturor så spelar det liksom ingen roll, och svaret är då troligen ”samma dag som jag la den till betalning”.

Han har ju gjort AutoPass-passagerna och vi får förmoda att han inte redan betalat med AutoPass-bricka eller Epass24 konto?
Citera
2023-12-30, 21:12
  #12
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Han har ju gjort AutoPass-passagerna och vi får förmoda att han inte redan betalat med AutoPass-bricka eller Epass24 konto?

Han hade ju gjort precis det - gjort passagen och betalat med AutoPass. Får ändå en faktura lååångt senare.

Det är ju så de jobbar. Faktura ca 18 månader efter passager, nu med 3-5 dagars förfallotid och hög ”administrativ avgift”. Svårt att komma ihåg och kolla då det skett i utlandet. Fin logga och www-sida. Ka-ching!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback