Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-10, 14:44
  #1
Medlem
pingvinens avatar
Hej. Hoppas på hjälp med orsak till vibrationer, och förslag på åtgärd.

Yamaha 25hk 2-taktare som ibland (ofta sista tiden) beter sig märkligt. Vid gaspådrag börjar den vibrera kraftigt i sidled. Skickar med filmklipp som illustration.
Edit: gick inte så jag länkar till Google drive istället.

https://drive.google.com/open?id=1ew...EZsY18Vax4EOrQ

TAcksam för tips innan jag kör den till Skåne Marin i Ängelholm för lite kärlek o omvårdnad.

Edit 2: på friläge går det att varva upp utan att den vibrerar. Kan kanske vara propellern då jag för en tid sedan gick på en sten. Men som sagt, den har gått mjukt o fint även efter detta. Bara sista dagarna som den lever jävel när jag gasar på.
Citera
2018-08-10, 16:04
  #2
Medlem
ts.nows avatar
Låter som att det är obalans i propellern.
Citera
2018-08-10, 16:44
  #3
Medlem
Som föregående svarat, så brukar de bli när propellern blivit skadad, kolla så att bladen på propellern har lika vinklar och inte ett blad ser "konstigt" böjt ut.
Citera
2018-08-11, 02:21
  #4
Medlem
Grundkörningen kan ha skapat en spricka i propeller/-blad som nu börjar bli större.

Eller rentav krökt propelleraxeln så att den nu börjat spricka av snedbelastning/vibrationer.

Grundkörning kan även göra så att växelhuset blir otätt och då "byter ut" oljan mot sjövatten så att växeln havererar.
Citera
2018-08-11, 02:42
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bara upp med motorn och inspektera, snurra på propellern också det ska gå mjukt o fint, kolla även riggen så det inte finns några sprickor eller andra skador.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback