Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-10, 12:28
  #1
Medlem
arcsins avatar
Meteorregnet Perseiderna når sin högsta intensitetspunkt nu i helgen. Har vi tur kan vi se uppemot 100 stjärnfall per timme. Stjärnfallen, eller meteorerna, tycks härröra från en punkt på himlen i stjärnbilden Perseus, därav namnet. Ingen kikare eller teleskop behövs för att se spektaklet, men det rekommenderas att befinna sig på en icke-upplyst plats. Just i år är det nymåne vid intensitetsmaximum, vilket gör att månen inte stör med sitt ljus.

Mer information här.

Vädret ser ostadigt ut från min position.
Citera
2018-08-11, 18:31
  #2
Avstängd
Det uppmärksammas i dansk tidning. 100 stjärnskott i timmen. Hoppas det faller ner lite meteroiter.

https://www.bt.dk/danmark/aarets-sto...er-nattehimlen
Citera
2018-08-12, 22:08
  #3
Medlem
Drullknulls avatar
Jag var ute för första gången denna säsong i fredags, 4 timmars mörker, lite fotografering och lite tittande med min nya 12x60 kikare, även en del med ögonen. Jag såg inget stjärnfall, däremot de störande satelliterna. Med tanke på att jag tog foto på Cassiopeia, inte lång från Perseus, borde något fastnat, men icke.
Det blir att invänta andra svärmar...

Hoppas att säsongen blir er god med många nätter under himlen.
Citera
2018-08-13, 00:14
  #4
Medlem
raskenss avatar
Helt tomt för mig. Spanade i en halvtimme runt midnatt mot måndag, mestadels rakt upp mot centrum av himlavalvet absolut ingenting. Det var helt stjärnklart. En satellit spottade jag.
Citera
2018-08-13, 03:01
  #5
Medlem
Helt underbart! 2 timmar under stjärnklar himmel, är så uppe i varv nu att jag inte kommer kunna somna.

Såg en massa satelliter med, visste inte att det var så mycket skrot som flög omkring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback