Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-13, 13:26
  #13
Medlem
Mulla Krekars avatar
Minns min o pappas första dator som vi köpte 1996;

Pentium MMX 166 Mhz
16 eller 32 MB RAM-minne
2 GB Hårddisk
Minns ej grafik- o ljudkort.
56 k-modem (internt)
CD-ROM
17"-skärm
Bläckstråleskrivare (Epson tror jag)

Ca 26 000 kr för allt...

2 år senare köpte jag en intern CD-brännare, 2X, 3 000 kr.
Citera
2018-08-17, 10:04
  #14
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groven85
Detta var sjukt intressant! tack för att ni postar!


Sjukt tacksam för alla svar. Tack igen!
Citera
2018-09-03, 01:19
  #15
Medlem
Pentiumprocessorer med mmx instruktioner lanserades först 1997. Generellt gick utvecklingen i ett rasande tempo under andra halvan av 90-talet. Även en relativt ny dator var föråldrad efter ett år eller tom mindre tid än så. Idag kan man ju klara sig ett par år iaf utan att byta cpu eller ram men det var omöjligt då.

Typisk maskin för vanliga användare vid årsskiftet 95/96 skulle jag säga var en Pentium på 75-100 Mhz, 8Mb ram, 600-850mb Hd och en 15-17" crt monitor. Men det fanns en del som fortfarande använde 486or också.
Citera
2018-09-07, 05:07
  #16
Medlem
Raskarkapacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Pentiumprocessorer med mmx instruktioner lanserades först 1997. Generellt gick utvecklingen i ett rasande tempo under andra halvan av 90-talet. Även en relativt ny dator var föråldrad efter ett år eller tom mindre tid än så. Idag kan man ju klara sig ett par år iaf utan att byta cpu eller ram men det var omöjligt då.

Typisk maskin för vanliga användare vid årsskiftet 95/96 skulle jag säga var en Pentium på 75-100 Mhz, 8Mb ram, 600-850mb Hd och en 15-17" crt monitor. Men det fanns en del som fortfarande använde 486or också.

Jag instämmer, alla tidigare talare verkar ha haft bästa på marknaden.
Jag hade hösten -94 en AST desktop med 100Mhz Celeron, 8 meg ram, 650 mb Hd....och CD-Rom (!) som inte gick att köra från DOS. så störande när man körde C&C i windows 95 och det laggade. (windows 95 kom innan 95....eller nån som vet)

Hade sen en Pentium 75 (wow Pentium..på den tiden) med 16 MB ram och 850 plus 650 och det var riktigt stort att ha två hårddiskar.

trodde inte 200 mhz fanns då ens. Kommer ihåg att 166 mhz prossesorn var betydligt dyrare än 150 Mhz trots bara 16 Mhz skillnad

gjorde sommaren 95-96 inbrott i Årstaskolans datasal på 3: våningen genom att först skjuta sönder alla spotlights på skolgården med mitt luftgevär...sen fira ner mig från snöräckena och sparka sönder rutan och öppna fönstret genom hålet.
Väl där inne stal jag ett antal 15 tulms Goldstar (tjock) skärmar och en Pentium 75 towerdator.
Bröt upp alla 15- 20 st 486orna och tog ut ramminnena. dom var på 4 mb styck.
Firade ner allt en sak i taget i min hokeytrunk till min väntande kumpan som gick och gömde dom i ett pumpverk i närheten som vi hade som tillhåll.
Minns att jag sålde skärmarna för 2000- 1500 till förbeställde datanördar från samma skola.
Det var Onlineprofilen Sniket (tror han vunnit quake WM el nåt förr) som köpte skärmarna för övrig.

Självklart blev jag nergolad. Först låtsades dom som ingenting...men det blev för mycket för dom när jag gratulerade skolan till att äntligen fixat nya fräsha datorer i datasalen & inte kunde låte bli att fråga varför dom inte gjort det tidigare.
Blev kallad till rektorn och där satt en sockärring som skulle hjälpa till att få mig att erkänna. Jag blånekade fast kunde inte hålla mig helt för skratt när det kom fram att dom tom visste att jag använt mitt luftgevär. Fick sjukt dåliga betyg av alla lärare som var på mötet

Försökte igen sommaren efter men dom lömska jävlarna hade flyttat burkarna nån annan stans under sommaren.

Ursäkt ot men det bara rann ur mig
Citera
2018-09-07, 11:08
  #17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskarkapack
Jag instämmer, alla tidigare talare verkar ha haft bästa på marknaden.
Ja, när vi skaffade MMX:n så var det uttalat att vi skulle ha en så bra dator som möjligt, kosta vad det ville typ. Men som konstaterat så dröjde det ju inte många år innan P2 och Celeron kom.
Citera
2018-09-07, 13:32
  #18
Medlem
Raskarkapacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, när vi skaffade MMX:n så var det uttalat att vi skulle ha en så bra dator som möjligt, kosta vad det ville typ. Men som konstaterat så dröjde det ju inte många år innan P2 och Celeron kom.

hahaha minnet är bra men kort.

Det har du rätt i... det var en Cyrix 5x86 @ 100 MHz processor i den datan, tack för korrekturen.
Celeron är ju nästan moderna grejjer ;-)

här är en bild på datan i övrigt.

http://www.datajonny.se/sold/ast611s.html
__________________
Senast redigerad av Raskarkapack 2018-09-07 kl. 13:35.
Citera
2018-09-07, 13:55
  #19
Avstängd
Plaguetongues avatar
kommer ihåg att jag hade en 166 mhz processor och 2gb hdd win95 os, kommer inte ihåg så mkt specs men den gick loss på 16 000 spänn 1995 ;-)
Citera
2018-09-07, 14:57
  #20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskarkapack
hahaha minnet är bra men kort.

Det har du rätt i... det var en Cyrix 5x86 @ 100 MHz processor i den datan, tack för korrekturen.
Celeron är ju nästan moderna grejjer ;-)

här är en bild på datan i övrigt.

http://www.datajonny.se/sold/ast611s.html
En sån, fast med Intel 486 hade vi som andradator.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback